polaris indy xlt sks 650

jons66

Ny medlem
26 mar 2008
4
0
1
gävle
Har köpt en polaris indy xlt sks 650 -94. har ni några tips. backen är lite trög. den är lite svår att starta? hur ofta ska ojlan bytas. och vilket märke ska det vara på oljan?är det något mer man ska ha koll på. kan inget om skotrar. mvh fredrik
 
R

Robin

Olja på en 2t motor är en förbruksvara, dvs inte motorolja.
Behöver inte bytas ut så länge den inte innehåller vatten eller liknande.
Men som sagt, det är en förbrukningsvara och fylls på vid behov. Behållaren för olja har du placerad under huven nära bensintanken.

Att den är svårtstartad kan bero på många saker, de flesta gammla Polarismaskiner är väldigt känsliga på att tex stå parkerade i lutning då bensinen rinner ner och surar ihop motorn vilket gör den svårstartad. Ett tips är att efter varje körning stänga av bensinkranen.
Eftersom du är ny på skoter så kan det kanske vara så att du inte använder choken på rätt sätt? Vid kallstart så choka fullt, när skotern börjar gå igång bryter du om till halft choke läge tills den går igång, när skotern väl är igång kan du flippra lite mellan halv och ingen choke tills motorn är varm.

Oljan spelar inte allt för stor roll i dessa maskiner då det varken är några effektmonster eller är spec kännslig på vilken olja. OKQ8as skoterTT eller statoils skoter olja duger gott.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
finns väl olja i växelhuset? om backen är trög så kanske det den han mena?
 
R

Robin

Jahaja, och för att svara på det så ska oljan i kedjehuset bytas ut en gång per sesong.
Funkar bra med vanlig transmissionsolja, dock skall man igentligen köra på en grafitolja anpassad för växelådor med kedjedrift men det är näst intill överdrivet och kostar onödigt mycke.
 
R

Robin

Är oljan vit/grå kan den innehålla vatten och ska bytas ut.

Lättast är att helt enkelt öppna locket på kedjehuset och låta oljan rinna ut, därefter torka rent kedjehuset och sedan fylla på med ny olja i hålet för oljestickan. ca 2dl.

Men kolla först upp anledningen till att oljan är grå (kan till och med kanske vara så att oljan är gråaktig i std utförande).
Läker det någonstans så bör det vara från packboxarna bakom kedjehuset eller tätningen till locket.

Men någon XLT 650 -94 vet jag då inte av. XLT motorn är en ca.597cc.

Sista 650in (648cc) tillverkades 92 har jag för mig.