Polaris Indy Pro-RMK 700 -98

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Hej! Efter lite om och men så tänkte jag lägga upp en liten projekttråd på gamla Bettan.

Det hela började Januari 2010, min kusin hade precis köpt en Switchback 900 -06 och ville sälja sin RMK 700 -98 med då lite drygt 1200 mil på mätaren, tyvärr så var den skuren på båda kolvarna efter ett kolvbyte och det behövdes en ny cylinder men jag tänkte inte många minuter så hade jag gjort affär på den, cylinder köptes och orginalkolvarna som suttit från fabrik sattes tillbaka då det inte var några fel på dom.



I början så hade den dubbeldyna och den togs bort då farsgubben skulle sälja sin SKS 700 -99 och han hade en enkeldyna, så vi satte dubbeldynan på -99an och tog enkeldynan till -98an, samtidigt köptes en styrhöjare på 5" så man kunde stå ordentligt, 44mm matta var redan monterat av min kusin(förra ägaren) så där var allting redan klart.



Året var 2011, Vuoggatjålme, första fjällenresan för min del och redan efter första klättringen så fick RMKn känna på färg, råkades träffa en klimp då jag skulle svänga ner och skotern började rulla men jag slängde mig efter den och den hann bara rulla ett varv, inget hände med skotern.

Samma resa så provade jag även att göra kullerbytta över huven då styrhöjaren jag köpte inte satt fast ordentligt så när jag landade efter kort rulleåkning så for styret framåt och jag följde efter och tog med mig rutan som blev i småbitar.



Då var det 2012, andra fjällenresan för min del och den här gången till Hemavan, allting lirade på utan några missöden.. tills den 4e dagen..
Det var ungefär mitten - slutet på mars så det var öppet vatten lite här och där så vi valde att köra dom sista 500 metrarna över en bro(väg för bilar) till stugan vi hade, då hade jag otroligt dåliga styrstål och körde i drygt 30 knyck när jag plockade en brostolpe med höger framvagn, allt som hände var att bakre infästningen åkte bak ca 2 cm vilket vi senare riktade.

Nu blev det säsongen 2012/2013 och tredje resan till snörikare platser, allt gick bra som fan första dagen men andra dagen så tänkte vi vidga vyerna lite och efter ett dåligt spårval så kom vi till ett krondike som vi skulle köra över och jag var näst sist i ledet som körde över enda övergången och då det var min tur att köra så var det öppet vatten och en stor grop så jag laddade på ordentligt, det gick ju underbart tills jag kom upp på andra sidan och en björk tittade fram på höger sida. Pang sa det bara, höger trailarmen av och nedre staget av, gjorde en McGyver och lindade ihop trailarmen med en tjock tall så jag kunde ta mig hem.

Den gången så blev höger fotholk helt uttryckt och jag valde att inte köra även fast trailarmen och staget var svetsat till dag 3. Åkte hem efter det och då fick den stå resten av säsongen. 1677 mil hann skotern gå innan den pensionerades.

Nu har vi kommit till sommaren 2013, ett nytt rullande chassi inhandlades för 3000 kronor i Umeå av en trevlig grabb som motorn hade totalhavererat för.



Så nu är vi i slutet av 2013 och jag hade börjat skruva isär nya chassit medans idéerna bara sprutade ut.



Det började lite med att göra en ny dyna som är skönare att sitta på, så vi tog lite idéer från farsgubbens nyköp, en RMK 800 -12, och började tillverka den nya dynan när vi insåg att skotern kommer se otroligt platt ut då dynan blir så hög och då kom vi på världens troligtvis knäppaste idé.. Ja, ni får se själv..




Eftersom jag fick med en glasfiberhuv vid köpet av det nya chassit så var det enkelt gjort så efter lite om och men så är vi i nutiden och den nya huven är klar, har endast spackling och lackering kvar och slutresultatet blev såhär:



Styrstången kommer vi flytta fram lite drygt 8 cm för en bättre körställning, tunneln får ett litet uppvik för att få lyftbågen upp en bit från marken och har även hålborrat fotstegen för bättre snörensning samt fäste.

Blev ett väldigt långt inlägg men hoppas ni har överseende :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Riktigt häftig och unik! Hur lång kommer den bli? 345 som rmk:n eller? :)
För iår så blir den som RMKn, kommer ta motor, boggie och matta från RMKn och sätta i nya chassit.
Är dock riktigt sugen på att sätta 365 eller längre men det får bli nästa säsong då jag inte riktigt har nog med tid och pengar då jag går maskinförarutbildning.
Kan hända att jag kan köpa en 365 matta från en Switchback Assault -13 men då lär jag även behöva mindre no-slip drivhjul.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Har inte haft så mycket tid på sistone men har hunnit göra litegrann iallafall.

Nya chassit


Resterna av gamla chassit


Snart är det dags att börja sätta ihop skotern igen :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Efter 2 kvällar och en hel del popnit så börjar det likna en skoter..



Huven bara pålagd för att kolla hur det blir med styrstången.
Attackvinkeln är också åt helvete efter vi höjde den bak så ska se om den går att sänka på ett enkelt sätt.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix


Varit rätt segt på sistone pga brist på tid, går nämligen praktik på dagarna och man blir rätt trött på kvällarna.

Men! Nu är motor iallafall på plats och har börjat fixa gångjärnen till huven och fäste till noskonan.
Även styrstången är framflyttad ca 8 - 9 cm för bättre körställning, och det blir GRYMT!

Inte mycket kvar nu :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Satte 5 tjocka brickor på den övre infästningen nere vid motorn så den sitter bara på 2 bultar där nere. Kan verka ostabilt men ska iallafall testa och se, fungerar det så är det ju klockrent :)

Kör med öppna filter och blandar i tanken, kör man med raka styrstången så får man omöjligt dit högra föggen och om man kör med krökta styrstången så tar det i oljebehållaren.

Fixar bild senare idag :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix




Där har du bilder på hur jag flyttade fram stången, får se om det håller men det känns då stabilt iallafall.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Fixade till dynan, stiftat den osv, ska bara fixa fästpunkt fram så kommer det bli perfekt.
Saknar dock bågen som kommer gå bakom dynan och ge stöd.



Fixade även dit varvräknaren och flyttade på nyckeln till huven så man inte slår knäet i den då vi flyttat fram körställningen en hel del.


Större bild: http://i.imgur.com/WRieuYp.jpg
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
riktigt kul projekt, ska bli kul att se slutresultatet! keep it up! :)
Kan väl säga att det spårade ur lite :)

Fan va ball den ser ut :D
Tack! :)



Var och kollade komp och kolvglapp nyss. Kompen låg på stadiga 6 kg men lite väl mycket kolvglapp, så ska ta mig en funderare och kanske byta kolvar i sommar, dom har ju trots allt gått 1600 mil..
 

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
har kolvarna som sitter i gått 1600 mil ? jo nog hade jag bytt ganska omgående

ser fränt ut bygget, lite anorlunda med pro rmk huv, men alltid bäst o sticka ut o vara lite unik!
Lycka till!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
har kolvarna som sitter i gått 1600 mil ? jo nog hade jag bytt ganska omgående

ser fränt ut bygget, lite anorlunda med pro rmk huv, men alltid bäst o sticka ut o vara lite unik!
Lycka till!
Jajjamen, samma kolvar har suttit i sen skotern såldes :)
Med undantag då motorn renoverades för att 50-60 mil senare pajja, då sattes orginalkolvarna tillbaka.