Polaris indy 650...

FoxRacing1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
21
0
0
Finns det någon som vet hur mycket "soppa" en polaris indy 650 drar.
Hur många hk har dom??
Finns det något som brukar "rakla" på dom??

//Fox racing
 

Hagbard1

Prospect sledder
1 jan 2000
1
0
0
Indy 650 SKS

Dom tidiga 650 hade ca 90 - 96 HK och någon senare modell hadde dryga 100 HK.

Min -89 650 SKS ligger på 2.1 - 2.2 l/mil vid "snabbare" ledkörning. Med pulka med två personer i packning så räknar jag med 2.4 l/mil. Men visst, jobbar man hårt med tummen så kan man mata i 2.6 l/mil.

Med tanke på att detta var en av de första "värsting skotrarna" som kom så får man räkna med en hel del förslitningsskador.

När jag köpte min 650 var boggien totalt slut, dvs. axlar, lager, bultar och fjädrar. Dessutom är kilen som skall hålla bromsskivan på plats ofta mycket dålig vilket tyvärr kan medföra att spåret i axeln blir förstört. Förhoppningsvis finner man en mekanisk verkstad som kan fixa till det, annars ryker det ett par tusenlappar.

Pga. tung motor så tar stötdämparna stryk. Jag köpte ett par billiga Kimpex gasdämpare. Men dessa höll knappt en en vinter, därefter blev det Öhlinare vilket har fungerat kannonbra.

Annars är Indyn mycket lättstartad med ett fint vrid. Är mycket nöjjd med min 650 SKS. Med tanke på beg. priserna på en fin 650 så tycker jag att det är ett bra köp.
/Hagbard
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Va?

Inte mer än 2-3 liter.....det lät bra....vet nån om efi´n funka bra på dem och hur mycke sopp de tar med den (RXL ??)
Fanns det RXL SKS typ -90?
 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
EFI:n

EFI:n var väl ingen höjdare på Poo, Jag har hört att dom har en förmåga av att säcka ihop....
Pga. det så slutade ju Poo med EFI:n medan Arctic´s funkade bättre och fungerar än i dag så den är väl mer pålitligare men om du får tag i en billig RXL så kan du ju alltid byta till gasare...

//Mvh Erik
 

benmjol

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Soppa

Min 650 -89 som jag hade förr drog 2.8 ganska hur jag än körde men då hade jag en högkamsmatta på. Det jag upplevde slets mycket var som sagt tidigare delarna i boggien, Dämpare lager m.m.
Lite tung men kul att köra.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
RXL -91 ca 2.5-3 l/mil

Min RXL -91 kort drog sist jag körde nästan 2.8 liter milen. Mycket körning i vatten och utanför spåren på sjöisar, 4 grader ute. Det minsta den drar på hårda spår är 2.2 men upp till 3 liter milen skäms den inte för. Det är bra klipp i motorn och EFI'n har alltid funkat perfekt för mig. Jag skulle vilja ha en SKS -92:a den ska vara lite vassare. Var beredd på att fjädringen inte håller modern standard men det är en rätt kul ledracer. Kring 230 kilo torr(enl polaris) är inte heller farligt.