Polaris indy 650 goes Yamalaris

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
I denna tråd kommer jag att presentera en ombyggnad av en polaris indy 650 -89.
Jag kommer att montera i en Phazer pz 480 motor som är borrad max, försedd med smidda kolvar, reedventiler, flatslide förgasare, balancerad vev och pipa.. har säkert glömt något :) Men den skall ligga kring 90 hk. Dvs en mycket lättare motor. Polaris motorn kommer att genomgå en renovering under sommaren! Till det skall tilläggas att jag skruvade ur phazer motorn i mörkret ute på gården ståendes på knä i snön... Betydligt lättare var det att montera ur polaris motorn... Det blev motortvätt av diverse delar i badkaret till min sambos förtret... fick smöra mycket innan hon var snäll igen :)
 

Attachments

Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Det som nu står för dagordningen är att tillverka motorfästen till phazer motorn. Yamaha har en helt annan lösning på infästning av motorn än polaris! Någon som har något bra förslag? Jag skall lägga in bilder på de olika fästena så att ni får se!
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Ja inte blev det att svetsa några motorfästen ikväll :(
Men jag har passat på att färdigställa phazer motorn dvs nya bränsleledningar och vacumslang mm!
Så när motorfästena är svetsade är att det bara är att skruva fast den och fästa bränslecledningarna i tanken för att kunna starta upp den :) sedan så blir det att klä om arctic dynan för att få bort dubbeldynan mm från polarisen.
Jag kommer att använda hela kablaget från phazer för att slippa problem med olika tändningslås mm dvs slutande eller öppnande. Kan bara säga att polaris motorn väger bly... skotern lättade ca 15 cm fram när den togs ur.. Det skiljer bara 20 hk mellan polaris orginal motor och den trimmade phazer motorn, men med viktmiskning av motor ( rejält ) och borttagande av kylare och klumpigt orginal avgassystem mm så tror jag att det kommer bli en ganska pigg maskin. Högre fram och lättare, hög frigång mellan chassie och marken bak... skall bli roligt att se hur den kommer att uppföra sig.. framför allt så kommer den dra mindre bränsle :)
 

Attachments

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Tackar :) Ja vad gör man inte ute i byn när man har för mycket tid över... Jag får se om jag måste dreva om transmissionen när jag provkört..
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ser med glädje att herrn är igång på allvar! Kommer bli ett förjävla skönt bygge det där:) Den ser elak ut, önskar nästan att man valt en likadan boggie så här med facit i hand...
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Ja då har jag tillverkat adaptrar för att kunna bulta fast Yamaha motorn i Polaris chassiet.
Givetvis skall de snyggas till och målas, men en viss prankster_76 var väldigt ivrig på att få se dem ;) så nyu är det bara att bulta fast dem i chassiet och lyfta dit motorn för att linjera upp primär och sekundär variatorerna... borra hål mm...!
Bilden på skotern visar hur mycket den är högre fram och bak nu förtiden :)
Ett stort tack till "Bror henrik" för att jag fick komma och svetsa i hans garage :)
 

Attachments

Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Efter att rensat polarisen på el och diverse saker som inte kommer att behövas, så monterade jag de nya motorfästen. prövade hur pipan skulle passa i chassiet. Tyvärr upptäckte jag att jag måste göra om fästena helt när jag lyfte ner motorn. Den kom alldeles för nära styr staget med grenröret. så motorn måste vinklas om :( Ja ja nu tar jag och kapar och svetsar i de befintliga fästena som sitter fart i motorn. men det betyder att jag måste frakta skotern till ett garage med svets för att passa in svetsa när motorn är på plats... så då var det slut med att stå ute i snödrivan och frysa med kalla verktyg :)
 

Attachments

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Sweet! Blev avsevärt mkt cleanare när du plockat bort lite onödigt krafs:) Ser mkt bra ut! Har själv legat i ordentligt idag, blir nog klar för provkörning imorgon:)
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Har själv en rxl så förstår om du tykte att det var en riktig klump. Men varför 480in? Hade du redan en liggandes? Om man tex tar en formula 500 motor och bara har den som den är utan mods så ger den ca 90 hp väger lika mycket som 480in och bör hålla bättre än en maxtrimmad motor som säkert blir törstigare i slutändan? Vet inte om dom är dyra heller men förklara gärna hur du har tänkt. Vore kul att slippa tung motorn i min med. Lycka till!
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Jag hade motorn sedan tidigare :) Den drar nästan inge soppa alls och går väldigt fint :) Väldigt bra avstämd... tänkte att det skulle bli en roligare maskin i och med att den blir betydligt lättare. Sedan så bygger jag den lite för sonen också... han orkade inte dra igång 650 motorn då han bara är tolv år... he he... men sedan får vi se om jag sätter i 650 motorn igen när den är klar... den blir på 732cc och högre komp... bland annat.... eller skall man kränga ner den i phazer chassiet kanske... skulle bli intressant :)
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Jo det blir nog så att jag tar skohornet och klämmer ner den i phazern!!! Men det blir en annan tråd och i sommar kanske... Just nu skulle jag behöva en svets hemma så att jag kan skräddarsy fästena på plats....
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Ante mig. Skulle bli en sjuk skoter helt enkelt! Vad mer ska du göra med 650in? Den är ju sjukt bottensvag original så vore kul att höra vilka mods du tänkte ge dig in på. Lycka till med "båda" projekten och uppdatera ofta. Kommer följas!
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Om man har generation 1 av indy 650 motorn så kan man borra till 72mm och sätta i indy 500 kolvar. de är något högre kupning på toppen än orginal 650 kolvar vilket ger högre komp ;) Med den borningen så ger det 732 kubik :) Kommer att egenkonstruera en slutburk till avgassytemet bland annat... sedan så blir det givetvis att ge sig på variatorn + drevning av kjedjehuset. man måste också bestycka om gasarna eventuellt byta till större... men som sagt det kommer att hända en hel del med motorn. blir väl att porta den när jag liksom håller på.
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Jo jag skall göra det men det blir i sommar i så fall... måste ju ha något somm håller längtan efter vintern uppe... he he
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Idag så har jag stått ute i snön och svetsat och linjerat motorn :) Inte riktigt färdig ännu eftersom nu skall jag montera ut motorn igen och lös med motorfästena för att helsvetsa dem :) Tack till Henrik Nilsson i Alvik för att jag fått låna hem hans migsvets :) Kommer bilder på detta i morgon då jag monterat ur motorn....
Har till och med plågat min gamle far att stå ute i snödrivan med mig idag... Han frös ganska mycket tillslut... men man skall ju nöta ut en generation i taget... ha ha