Polaris indy 500

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Ja, vad tror ni om en sådan skoter? Vad har ni för uppleverser?

Själv så hittade jag en skoter på blocket som har lite grejer som jag inte förstår vad det är:

-Öhlinare i fram och fox-dämpare i boggie (Vad menas med det? Är det bra? Drar det soppa, eller vad har det för funktion?)

-Motorn är bytt till en ski-doo, Rotax 494 RAVE. (Är den bättre än orginalet?)

-Nyborrade cylindrar och nya kolvar. Nya drev och ny kedja. (Är det risk för den att skära?)

Berätta om era erfarenheter/vad ni tror om denna maskin! :rolleyes:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
-Öhlinare i fram och fox-dämpare i boggie (Vad menas med det? Är det bra? Drar det soppa, eller vad har det för funktion?)

Det är skit bra. Det är stötdämparna han menar. Öhlins och Fox är bland dom bästa dämparna.
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
-Öhlinare i fram och fox-dämpare i boggie (Vad menas med det? Är det bra? Drar det soppa, eller vad har det för funktion?)

Det är skit bra. Det är stötdämparna han menar. Öhlins och Fox är bland dom bästa dämparna.
Haha, vad bra! Då kanske man ska köpa skotern bara för det. :ciao:

Mer synpunkter, tack! :rolleyes:
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Vad är det för årsmodell?

Motorn är riktigt bra! går rätt hårt och är slitstark. Bra för att vara i "förstaskotern" :)
Du ska se till att motorn sitter som den ska, att den inte vrider sig för mke eller liknande, då kan den nöta många remmar för dig.

Att den är nyborrad är också kanonbra :) men om den hade skurit innan så ska du se till att "felet" är åtgärdat.. alltså anledningen till att den skar.

Drev och kedja ska ju bytas med jämna mellanrum så det är bra.
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Vad är det för årsmodell?

Motorn är riktigt bra! går rätt hårt och är slitstark. Bra för att vara i "förstaskotern" :)
Du ska se till att motorn sitter som den ska, att den inte vrider sig för mke eller liknande, då kan den nöta många remmar för dig.

Att den är nyborrad är också kanonbra :) men om den hade skurit innan så ska du se till att "felet" är åtgärdat.. alltså anledningen till att den skar.

Drev och kedja ska ju bytas med jämna mellanrum så det är bra.
"Motorn är bytt till en ski-doo, Rotax 494 RAVE. "

Själva motorn är årsm -98 och skotern är en -91. Jag kikade lite på skoterbanken och såg att den drar ca 2.0 L/mil. Tror ni att den drar lika mycket med trim?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
gissar på att det är denna?
http://www.blocket.se/vi/18082870.htm?ca=4_s


jag tror nog det är en bra skoter... duger väldigt bra som första skoter.. men kolla så att motorn är rätt monterad så den inte sitter snett eller liknande vilket är ganska lätt hänt om man byter motor och inte vet vad man gör, är det så så kommer den käka remmar, men personligen så tror jag att det är en bra skoter :)
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
gissar på att det är denna?
http://www.blocket.se/vi/18082870.htm?ca=4_s


jag tror nog det är en bra skoter... duger väldigt bra som första skoter.. men kolla så att motorn är rätt monterad så den inte sitter snett eller liknande vilket är ganska lätt hänt om man byter motor och inte vet vad man gör, är det så så kommer den käka remmar, men personligen så tror jag att det är en bra skoter :)
Okej, ska komma ihåg det! :D

Förresten, hur är den i djupsnö? Spinner den loss bara eller? Ni som har/haft en liknande skoter får mer än gärna berätta om era erfarenheter! :hello:
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Ingen som vet hur en sådan skoter funkar i djupsnö? Den har 28 mm kammar med några få borta i ytterkanterna.
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Nu är den köpt! Fick den för 9'000 efter lite prutning. Är helnöjd med den än så länge. Lite bilder:





Öhlinare fram:


Fox bak:


Den har gått 354,97 mil:


Allt som allt alltså 9'000. Så jag är helnöjd med maskinen. Och alldeles ful var den ju inte heller.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jo, motorn är ju bytt. Men tror ni inte att den kan ha gåt 350 för de? ;)
Ärligt, nej det har jag svårt att tro. På gamla skotrar är det så fruktansvärt vanligt att mätarna är skruvade.
Skulle den ha gått 350 på 18 vintrar så skulle det bli ett snitt på ca 20mil per vinter..lägg på en nolla till så blir det rimligt. 20mil kör man ju på en riktigt fin helg. Men man ska ju aldrig säga aldrig.
Sen vet du ju inte hur långt motorn snurrat, den är ju 10 år så 1000 mil vore inte konstigt. Men inget fel med det. Sköter man om prylarna så håller de länge.
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Ärligt, nej det har jag svårt att tro. På gamla skotrar är det så fruktansvärt vanligt att mätarna är skruvade.
Skulle den ha gått 350 på 18 vintrar så skulle det bli ett snitt på ca 20mil per vinter..lägg på en nolla till så blir det rimligt. 20mil kör man ju på en riktigt fin helg. Men man ska ju aldrig säga aldrig.
Sen vet du ju inte hur långt motorn snurrat, den är ju 10 år så 1000 mil vore inte konstigt. Men inget fel med det. Sköter man om prylarna så håller de länge.
Aja, skit samma. :p