polaris indy 500 sp -92

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Hej tänkte börja ett litet projekt på min ny inköpta polaris indy.Köpte den till en rimlig summa men den gick skit dåligt på låg varven sen dog den tror packningarna är slut på den då det små bubblar i kylsystemet.

planerna med detta projekt är att få en gammal indy att gå grymt bra med bra framkomlig het och ett riktigt fränt stuk.

det som ska göras är.
renovera motorn.
montera en cross huv [har hemma]och nos kon som ska målas i någon frän färg.
byta dyna till en nyare med högre och bättre ställning.
byta matta till en 32 eller 38.a.
bygga en starkare front båge som inte blir böjd om man tar i den
bygga en lite lägre och stabilare styr höjare.

grejor som eventuelt ska göras är.
byta skidor till ett par ctrl
byta drivhuset till en med back då min axel är dålig.

kommentera gärna och kom med åsikter och förslag.

någon som vet någon dyna som passar?

2684431111.jpg

idag 12/17 fick jag ur motorn ur chasssit och plocka av topp locket och såg att cylindern hade en vänd kant. ska under sökas kommer bilder imorgon för hopnings viss.
 
Last edited:

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
polaris indy 583 rave

Hej har bestämt mig för att montera en 583.a i indyn som jag har liggandes i en annan skoter som chassit är slut på.
Har ett par frågor:kan jag andvända indy variatorn direkt eller måste jag bygga en hyllsa eller svarva.
klarar indyns små kylare den motorn eller ska jag bygga över dom och så.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
lilla variatorn är det p 85.an?
ska prova med indy kylarna och om temp mätarn börjar vandra över 100 sträcket ska jag montera ditt kylar från skidoon som är donator skotern.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag har kört med 670 i Indy och det har funkat fint. bara lägga snö på fotstegen om det är hårt på leden
Värre blir det att sätta dit 583 i Indy chassit. Förgasarna tar i chassit.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
men en 670 är bara en uppborad 583 och en 583 är en uppborad 497.
mitt motor fäste till indyn var redan omborrat för en 583 och förgasarna tar inte i chassit.

så nu är det bara skruva fast motorn koppla in elen och montera dit avgas systemet.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
förra ägarn på skidoon sa att man inte kunde montera bort separat olje blandning och blanda i tanken tack vare någon slidmatning.
är det sant han var inte så clever på skotrar.
skulle vilja ha snabba svar på det då den ska vara igång i helgen
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
hmm, vet inte om detta tillför så mycket men jag har en snarlik variant som jag köpte förra året,
en indy 500 sks 1991a som har en rotax 583 motor I sig och den kör jag 3%+ I tanken på, ryker så
härligt när den är kall
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
förra ägarn på skidoon sa att man inte kunde montera bort separat olje blandning och blanda i tanken tack vare någon slidmatning.
är det sant han var inte så clever på skotrar.
skulle vilja ha snabba svar på det då den ska vara igång i helgen
Helt riktigt, du måste ha kvar olja till smörjning av slidaxel samt vattenpump.
Däremot kan du ta bort oljepump och blanda i tanken om du vill. Då räcker det med en liten oljebehållare till slidsmörjning.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
men en 670 är bara en uppborad 583 och en 583 är en uppborad 497.
mitt motor fäste till indyn var redan omborrat för en 583 och förgasarna tar inte i chassit.

så nu är det bara skruva fast motorn koppla in elen och montera dit avgas systemet.
0k, vad har du för borr på en 583a så att den blir en 670? Kör man med lång variator rem så kan man lösa förgasarproblemet...
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
kör en skriftlig update kommer bilder snart.
Nu sitter motorn på plats
avgas systemet är på plats
vatten och bränsle systen är klart
el systemet gick kanon att bara bygga adaptrar mellan allt funkar.
tagit bort den äckliga höjaren och satt dit en liten 1 tums höjare
bytt huv och kapat upp för pipan ska montera tunt galler över det nästa gång jag åker på biltema så inte det kommer in massa skit där.
dock hade gunde rätt om gasarna som tur jobbar min xtra morfar på en rörböjning firma så han ska fixa nya insugs rör åt mig får dom nästa vecka
inhandlat uni luft filter då inte luft burken får plats.

det som är kvar är.byta variator och montera gasarna synd att säsongen är slut nu.

han bara med en riktig tur på pappas karibo som skar då så man har bara köra 5 mil i vinter.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Nä nu jävlar ska den byggas klart!
Nu har jag skruvat i nästan en vecka så nu är bygge på gång igen Kommer en stor uppdatering på lördag med massa bilder och så.