Polaris fusion 600 går dåligt på full gas

Zaackee02

Medlem
21 feb 2022
7
1
3
21
Kristinestad
Har en Polaris fusion 600 som det byttes insugsgummit på verkstad förra säsongen. Hann alldrig provköra efteråt men igår provade jag och på full gas så maxade skotern ungefär 60km/h och ville inte riktit varva ordentligt utan "spottade" typ. Variatorremmen börjar vara sliten men kan felet bero på det eller något annat?
Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Vilken årsmodell är det? Jag är så dåligt på den modellen vilka skydd de har i ecu så jag måste kolla sprängskiss på exakt modell vad de har och inte.
De jag inte har koll på om den har är spiksensor eller soleonid för avgasportar mm.
Om verkstan glömt sätta fast någon kontakt till spiksensor som ex kan den gå in i limp home mode. De borde ge en felkod ber på hur avancerad din modell är i hastighetsmätarens display.
Hursom så kan du kolla alla elkontakter du ser under huven, prova trycka ihop dem mer och leta framförallt en lösdragen kontakt. Den stora kontakten till databoxen ecu/cdi/ecm och allt vad de kallar dem kan ha fått ärga på i kontaktstiften. De är väldigt vanligt fel oavsett märke så dra lös den kontakten och leta grön eller vitaktig ärga på stiften. De slipar du bort och ha gärna på vaselin i kontakten som skydd mot ärga. De gäller alla kontakter dra lös och leta ärga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Din model har spiksensor som de kan ha kopplat loss den sitter på toppen så följ kabeln från spiksensor till närmsta kontakt och känn om den är ihoptryckt .
Den har även en elektrisk solenoid som måste funka för att avgasgiljotinerna ska öppna. Den sitter i närheten av avgasportarna "ves portar på polarisspråk" Den kan ha kläggat igen så den inte öppnar eller så kan elektromagneten som ska öppna vid ca 7000v va väck. Ryck lös slangen från vesportarna ocht esta blåsa eller suga igenom soleoneden, de ska va tvärstopp utan ström och med tillsatt 12v ska den öppna. Ryck lös kontakten till den och sopa dit 12v så ska den öppna så de går blåsa igenom den. Men rengör den med bräcklen eller lik och blås igenom den med tryckluft, de ska man göra var 100a mil i vilket fall.
Även om de är långsökt men prova andra tändstift för de kan va semisläckta så de lägger av när komprycket blir för högt.
nr 7 i länkens sprängskiss är solenoiden.
 

Zaackee02

Medlem
21 feb 2022
7
1
3
21
Kristinestad
Var nyss på en provtur och när man gasar upp någolunda sakta går den som den ska och full fart, men om man trycker fullt så börjar den "spotta" och just går 60km/h.
Kollade även stiften och det ena var ganska vitt och det andra brunt.
Antar det har något med bränslet isådanafall?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Börja med att rengöra förgasare grundligt och kolla så nålventilerna funkar felfritt, 600ho är väldigt kinkig på rena och rätt bestyckade förgasare
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Rengöra munstycken i gasarna är en bra ide.
Ta även lös ves portarna och rengör dem för en eller bägge kan ha fastnat i fullt öppet läge och då stuper den på snabba gaspådrag men man kan smyga upp dem i fart.
Och minst lika viktigast är att kolla att vesport solenoiden funkar som den ska.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Sen när man rengör vesportarna så är det mycket viktigt att det lilla hålet som går från vesventilen in till cylindern är öppen. Är det hålet igensotat så kommer vesventilen aldrig öppna hur rengjord den är, många som missar detta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Oj då är de säker de bräckliga titan eller om de va aluminium giljotinerna som polaris hade runt de årgångarna , dew gick sönder närsom. De ska finnas hållbarare av rostfritt stål.
Men då är frågan om andra delen träffat kolven som de brukar göra. De ser du genom giljotinhålet eller ta lös grenröret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Kolla riktigt noga så kolven inte är skadad, är isåfall helt otroligt eller så är kolvarna bytta men man skitit i att byta giljotinen.
Dom där giljotinerna är inte i aluminium, troligen i stål eller möjligen titan. Är dom i aluminium så har de inte urtagen på undersidan.
 

Zaackee02

Medlem
21 feb 2022
7
1
3
21
Kristinestad
Ett väldigt litet hack ovanpå i utkanten mot avgasporten på kolven, frågade en kamrat som sade att den andra delen högst antagligen isåfall åkt ut genom avgasporten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kolla även så kolvringen ringarna är lösa så de inte blivit nitat av giljotinen. Och skaka pipan för att höra om biten äör kvar i den. Kolla även i stingerröret så den inte kilat fast där för då kommer den nypa ganska omg.Om den inte är i pipan så skaka och kolla i ljuddämparen också.
Om har kompmätare så kan du kolla om trycket är lika bra på den cylindern som på andra, för giljotinen kan i värsta fall slagit i längre in på kolven .