Polaris FST problem

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk
Hej!

Har en Switchback fst -07. Skotern går jätte bra i allmänhet, men när den blir varm så stannar den när man ska gå ner till tomgång. Går bra på tomgång så länge motorn är kall, men när den kommer upp i 75-85grader så går den ojämnt på tomgång och oftast stannar den. Startar direkt när man vrider på nyckeln, men kan dö "ibland" igen när man trycker på gasen! Givare, packning, slangläckage? Vad tror ni?
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Avviker kanske lite, ligger din ofta på 75-85 grader? Jag har nyss köpt en FST och har vad jag vet aldrig varit över 72-73 grader, trots stenhårda leder.
Kanske kan vara en ledtråd till ditt problem?
 

PN Motor

Ny medlem
28 mar 2011
2
0
1
Hej!

Vi jobbade mycket med en maskin under en vecka som hade liknande fel. Den gick bra när den var kall men kunde bara dö tvärt när den kom upp i temp, felet var repeterbart så vi kunde åtminstonde utesluta saker hela tiden (vi fick inga felkoder vid något tillfälle). Det visade sig till sist att det var givaren för hastighetsmätaren som spökade. Vi kopplade bort givaren och körde lite inne på gården när den var varm och då stannade den inte någon gång. En ny givare och maskinen var som ny igen (vi hade lagt ner ca 20-30 timmars felsökning).

//Peter
 

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk
Hej! Återkommer typ nästan ett år efter mina förra inlägg. Kvar skotern med samma problem, varit i garage hela sommaren. Inte skruvat nåt. Men nu dax igen. Tack för tipset om givaren till hastighetsmätaren. Vars sitter den? Vad kan den ha med saken att göra?
Tar tacksamt mot andra förslag också..
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Nu har jag samma problem med min :) När den är varm och jag står still på tomgången så kan den lägga av, rätt drygt när man ska till och backa...

Innan jag kom att tänka på den här tråden så funderade jag på om det kan vara gashängsbrytaren som spökar. Tror jag ska kolla den först. Slut på säsongen här nere nu, så det kommer nog ta tid innan jag kollar det.
Skriv gärna om du hittar någon lösning.
 
Reactions: Putte74

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk
Ok..ja vi har nog samma problem. Jobbigt när man ska backa och den stannar.
Har inte hunnit skruva ett skit i år, blev pappa för en vecka sedan. så det har varit annat.
Nån givare är det säkert, men vilken? Har inte hunnit kolla det där med hastighetsmätaren.
Fler med detta problem. Verkar ju va rätt vanligt!
 

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk
Hej igen!

Tack så hemskt mkt för tipset med givaren. Var det som var felet. Så enkelt! Drog bara ut en kontakt och sen gick skotern som en klocka!
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Kan du förklara vilken kontakt du drog ur? Fundera om jag skulle ta tag i det här nu.
 

Vedan

Rookie sledder
9 jan 2018
5
0
0
Stockholm
Hej. Har precis samma problem som ovanstående. Undrar hur gick det? Vad gjorde ni för att lösa problemet (Om det vart löst)
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hej. Har precis samma problem som ovanstående. Undrar hur gick det? Vad gjorde ni för att lösa problemet (Om det vart löst)
I ett tidigare inlägg så hade någon skrivit så här:


Vi jobbade mycket med en maskin under en vecka som hade liknande fel. Den gick bra när den var kall men kunde bara dö tvärt när den kom upp i temp, felet var repeterbart så vi kunde åtminstonde utesluta saker hela tiden (vi fick inga felkoder vid något tillfälle). Det visade sig till sist att det var givaren för hastighetsmätaren som spökade. Vi kopplade bort givaren och körde lite inne på gården när den var varm och då stannade den inte någon gång. En ny givare och maskinen var som ny igen (vi hade lagt ner ca 20-30 timmars felsökning).



Prova med att koppla bort givaren alltså. Om den går bättre då så vet du att det är givaren som är felande.
 

Vedan

Rookie sledder
9 jan 2018
5
0
0
Stockholm
Var upp i helgen och provade. Den går kanon med kontakten urdragen.
Ringde polaris handlaren och beställde en ny hasighetsmätargivare (900:)
Han har hört om detta problem förut. Blir nog en tur upp även denna vecka då
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Var upp i helgen och provade. Den går kanon med kontakten urdragen.
Ringde polaris handlaren och beställde en ny hasighetsmätargivare (900:)
Han har hört om detta problem förut. Blir nog en tur upp även denna vecka då
Inte så aktiv här längre... men det var den givaren jag bytte.
 

Vedan

Rookie sledder
9 jan 2018
5
0
0
Stockholm
Japp med givaren bytt går den som den ska igen.
Så nu är det bara att kasta "det glödande järnspettet i snön igen "
 

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Ännu en gång löser detta forum ett problem åt en. För er som undrar om kontakten man ska dra ut så sitter den längs fotholken i höjd med batteriet