Polaris FST 750 vs Yamaha rage/vector/rx1 4-taktare ca -07

frontside900

Medlem
27 dec 2010
15
4
3
Hejsan,


jag letar efter en driftsäker ledskoter som skall klara en långtur på ca 100 mil under en vecka. Har tittat på 4-taktare ca -07 för 25 000 kr och funderar på följande alternativ.
Polaris FST 750cc turbo
Yamaha rage/vector/rx1


Någon som har koll på fördelar/nackdelar med dessa alternativ eller kanske någon annat förslag?


Vad kostar en service/kontroll på denna typ av skoter? eller är det underhålla man själv kan göra?




//Micke
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Själv ägt en 750 fs iq touring utan problem men skull väl ändå rekomendera valfri yamaha... Polaris slutade ganska snabbt med denna fyrtakt och har nu inte en enda i setupen så det är väl bara att tänka själv. Finns också polarishandlare som inte ens kan koppla upp fs mot datorn(kolla vart jag bor för ledtråd)
 

frontside900

Medlem
27 dec 2010
15
4
3
om man tittar på Yamaha fyrtaktare så känns det som rage/vector/rx1 är ett bra alternativ men var är skillnaden mot phazer/nytro -07. Skulle även dessa modeller funka för en långtur?
Bra att ha lite alternativ när man kollar annonser:)

Är det någon modell som går bort pga hög bränsleförbrukning eller liten tank?
 
Reactions: jolag

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
om man tittar på Yamaha fyrtaktare så känns det som rage/vector/rx1 är ett bra alternativ men var är skillnaden mot phazer/nytro -07. Skulle även dessa modeller funka för en långtur?

Bra att ha lite alternativ när man kollar annonser:)



Är det någon modell som går bort pga hög bränsleförbrukning eller liten tank?


Långtur då skulle jag välja RX-1 eller RS Venture. Nytro och Phazer är snorkall att sitta på om man åker långt och sitter ned... det finns rutor men knän osv blir kalla.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Nytron kom -08 och har för liten tank för att den skall vara riktigt rolig på långtur. Phazern har också en liten tank. Står valet mellan RX1 och FST, då skulle jag välja RX1. Först och främst för att variatorerna på RX1 är snällare mot remmen än FST. Annars så är de väl hyffsat likvärdiga i hanteringen.
 

frontside900

Medlem
27 dec 2010
15
4
3

frontside900

Medlem
27 dec 2010
15
4
3
Det blev ingen skoter förra året men nu har jag slått till på en 2008 Yamaha RS VECTOR LTX GT. Känns som den borde funka för min långtrip som blir V10 2019.

Ska bli kul att skruva lite under sommaren och se vilka delar som behövs bytas ut. Fick byta ett par boggiehjul där hjullagret var kasst direkt efter köp då den bara gått 10mil de senaste tre åren.

Nu några frågor som jag inte har så mycket erfarenhet av (läs ingen erfarenhet alls av :))

* Mattan är kapad ner till 32-35mm, är detta vanligt?

* Nästan alla sidokammar är borta, ser ut som om dessa också är bortkapade eller är det någon felaktig inställning som gör att dom slitits bort?

Har inte så mycket erfarenhet av skoter så lite input vore bra både på val av skoter och mina newbiefrågor om mattan.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det satt 32mm matta original så frågan är väl om tidigare ägare monterat något annat och tvingats kapa med den så den skall passa...
 

frontside900

Medlem
27 dec 2010
15
4
3
Min tanke också, den tidigare ägaren sa att den var nyligen ditsatt när han köpte den.

frågan är då varför nästan alla sidokammar är borta, finns det något sätt man kan sätta dit mattan fel så endast sidokammarna slits av?