polaris fråga

easterbridge

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Jag undrar om alla polarismodeller från tidigt 90-tal är likadana. Jag funderar på att byta motor i min rxl, och undrar om det bara är att slänga i en annan motor med mindre cylindervolym. Passar motorfästen osv. i min rxl till t.ex. polaris 440 och 500 motorer från tidigt 90-tal?
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
det är en annan motorplatta, från 340 till 500 är de samma platta. alltså på rxl och xlt m.fl. så sitter de som 2 skidor på motorn. men du tar bara bort de främre fästena på chassit, ser ut som nå slags torn ungefär. Sen 500 och de mindre motorerna så sitter motorn fast på en amluminiumplåt, Jag ska se om jag kan ta några kort. Jag har juh byggt om min 340 till en 700 trippel :p
 

Hellraider

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Piteå Sverige
Motor fästerna e inte dom samma ! hm...en fråga bara ! varför ska du sätta dit en midre motor i chassit ?? jag har en Polaris SKS 650 -90 (trippel) och den går då hur bra som helst ! jaja men du måste göra om motor fästerna ! du kan jhu göra en egen motor platta...



 

easterbridge

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Ja ja, kanske bäst att fortsätta med 650:an i alla fall. Det är bara det att den jävlats så jävligt på sista tiden och det är inte billiga delar till 650:an heller. Nåja bara att bita ihop och bygga och köra. Tack för svaren i alla fall!
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
Ne men det är inte så jobbigt men om du kollar under din motor så sitter den som på 2 skidor. Medans en 500 t.ex. sitter på en plåt. Den plåten följer nog med om du köper en motor. Men det ända jobbiga är väl att du inte kan utgå ifrån de gammla motorfästen bak för de kunde inte jag göra iallfall. Sen så kommer väl den absolut viktigaste delen och det är juh att få variatorerna exakt lika annars får du köpa remmar som aldrig förr =P
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
RenKorv skrev:
Ne men det är inte så jobbigt men om du kollar under din motor så sitter den som på 2 skidor. Medans en 500 t.ex. sitter på en plåt. Den plåten följer nog med om du köper en motor. Men det ända jobbiga är väl att du inte kan utgå ifrån de gammla motorfästen bak för de kunde inte jag göra iallfall. Sen så kommer väl den absolut viktigaste delen och det är juh att få variatorerna exakt lika annars får du köpa remmar som aldrig förr =P
har tänkt byta motor på en rxl till en fuji 500 motor, och om jag fårstår det rätt så ska dom främre fästena i chassit passa i 500:ans motorplatta men bak så måste det svetsas dit nya fästen för gummikuddarna. har jag uppfattat det rätt?
Hur blir det med en nyare 500 motor runt -99 från gen 2 chassit, är det samma fästen som indy?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
easterbridge skrev:
Jag undrar om alla polarismodeller från tidigt 90-tal är likadana. Jag funderar på att byta motor i min rxl, och undrar om det bara är att slänga i en annan motor med mindre cylindervolym. Passar motorfästen osv. i min rxl till t.ex. polaris 440 och 500 motorer från tidigt 90-tal?

Kul att se att viktskilnaden mellan en RXL och en XLT ligger på närmare 50 KG, då skilnaden i motorvikt kan vara max 5-6 kg.

Undrar om det skiljer något mer ;)