Polaris dubbel pipor till IQ?

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hej.
Jag undrar om polaris har gjort egna dubbel pipor till IQ chassie med 600cc motorn?
For jag har ett par pipor som det inte star nagot marke pa men han jag kopte skotern av sa att det var slp pipor!
Men jag tycker slp borde knacka in sin logga i piporna!!!


mvh glenn
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
Hej.
Jag undrar om polaris har gjort egna dubbel pipor till IQ chassie med 600cc motorn?
For jag har ett par pipor som det inte star nagot marke pa men han jag kopte skotern av sa att det var slp pipor!
Men jag tycker slp borde knacka in sin logga i piporna!!!


mvh glenn
det är en kompis till mig som har haft dina piporna tidigare. sånna här är det. Twin Pipes (Special order av Race dep. Tillverkade av SLP) inkl. ljuddämpare (små) och anslutningar mot cylinder
http://www.polarissnowx.com/pages.asp?pageID=24&subPage=30
 
P

powq

crankshop dubbelpipa har logga, går inte att missa. åtminståne mina.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
det är en kompis till mig som har haft dina piporna tidigare. sånna här är det. Twin Pipes (Special order av Race dep. Tillverkade av SLP) inkl. ljuddämpare (små) och anslutningar mot cylinder
http://www.polarissnowx.com/pages.asp?pageID=24&subPage=30
Det dar stammer nog bra med mina pipor..
Har du nagon aning om dessa pipor gar att anvanda tilsammans med mitt smp 600 kit ?
For jag har ju inte en aning om hur topparna ar utformade och komp forhallande!!

For det skulle varar trakigt om motor rasar det forsta den gor..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag kör då med SLP rör till min 440motor som är ombyggd..går som saaatan:)
topparna har ju ingen betydelse så länge du kör med rätt sås;d

edit: ett tips är väl att ringa å höra me SMP vad dom har skickat för toppar..men antar att de är 95oktan toppar då motorn ska bli en "std" motor i princip..

du behöver nog inte va rädd för ras..men en sak ska du ha i bakhuvet..kör du på mkt ojämt underlag och kanske där de kan bli riktiga tempdropp så lägg på dial a jet eller atacc... de är typ piporna som är värst när de gäller att motorn blir kännslig..
inge kul å börja skruva uppe på fjället..då äre finare å ha så man kommer åt lätt eller att dem justerar sig själv:)
 
Last edited:

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jo jag tänkte ta o ringa smp imorgon o höra vad det är för toppar..

Ett atacc är monterat och bestyckat till 500 i huvudmunstycke..
Jag har tittat i slp´s lista och på ett ungefär så ska en ves 600 motor ha strax över 500 vid 0 meter över havet och 30 minus så min motor bör ju vara likvärdig med den.
eller är den bestyckningen helt fel?

Om man bestyckar till minus 30minus och 0 möh hur varmt väder förhållade kan man köra i då med atacc installerat?
för runt påsk kan det ju vara 15+ och det vill jag att det ska fungera i.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ringde smp imorse.
Kompression 12,8
98 oktan
det fanns 2 olika utformningar på topparna men ska försöka leta fram vilken jag har.

Eftersom dessa pipor har en peak på 9100 rpm som jag tycker låter väldigt mycket så är jag orolig för att motorn kommer spika sönder om topparna är utformade fel.
Vad varvar typ slp eller crankshop?
vad är det som spelar roll i detta sammanhang?

Efter att ha läst alla boost III inlägg så börjar jag på att bli fundersam om hur jag ska göra.

Vad är det jag måste veta/ta reda på om jag kan köra med dessa pipor?

Blev många frågor det här men hoppas jag kan få någon hjälp

MVH Glenn
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jo jag tänkte ta o ringa smp imorgon o höra vad det är för toppar..

Ett atacc är monterat och bestyckat till 500 i huvudmunstycke..
Jag har tittat i slp´s lista och på ett ungefär så ska en ves 600 motor ha strax över 500 vid 0 meter över havet och 30 minus så min motor bör ju vara likvärdig med den.
eller är den bestyckningen helt fel?

Om man bestyckar till minus 30minus och 0 möh hur varmt väder förhållade kan man köra i då med atacc installerat?
för runt påsk kan det ju vara 15+ och det vill jag att det ska fungera i.

500 är nog på tok för mkt.jag har 350 i min när de är -20 ute typ.. du måste alltid tänka att du ska gå ner lite i bestyckning.lr ganska mkt när du lägger till atacc eller dial a jet..för dessa lägger till soppa (rätta mig om ja har fel om atacc).. alltså du stryper ju inte flödet inte till förgasarn utan du ger mer soppa..tillsätter liksom..vilket gör att du måste gå ner på huvudmunstycket ett par enheter för att jämna ut de hela..
och du ska även ha i bakhuvet att du bestyckar inte till -30 minus om du ska köra i +15.. för -30 och upp till +15 så är de stor skillnad..du ska alltså ta ner munstycket när de blir varmare..

tror inte du ska få din maskin att varva 9100 varv...då ska du ha PRO veven samt allt där till.då proveven har kortare slag gör att den kan varva mer utan haverier..
min varvar kring 7500 nu.vilket är lågt..ska ha upp den till iaf 8200..då borde ja få ut något mer ur piporna.
de du inte får om dessa nu har 9100v för peaken (vilket låter otroligt:S). så får du inte ut de sista ur piporna om du inte får motorn att varva så mkt dvs...
hade då satt så att den varvar kring 8200 iaf.då fåru en maskin som kommer gå bra:) du kommer inte bli besviken.


hade jag varit dig hade ja satt pipor..jag är riktigt nöjd över min.och den går inte som den ska ens:)...ett jäkla gassvar och man känner att de inte bara är en std motor under huven..

de du ska tänka med pipor är att dem bildar MKT värme..vilket gör att du INTE ska ha öppna filter.du kommer tappa mer än du vinner på de..sätt originalburk och helst halsen därtill.och modda lyktplasten där uppe..kan ta ett foto hur jag har gjort så får du ser hur de ser ut i min..då får motorn hyfsat med friskluft iaf:)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
500 är nog på tok för mkt.jag har 350 i min när de är -20 ute typ.. du måste alltid tänka att du ska gå ner lite i bestyckning.lr ganska mkt när du lägger till atacc eller dial a jet..för dessa lägger till soppa (rätta mig om ja har fel om atacc).. alltså du stryper ju inte flödet inte till förgasarn utan du ger mer soppa..tillsätter liksom..vilket gör att du måste gå ner på huvudmunstycket ett par enheter för att jämna ut de hela..
och du ska även ha i bakhuvet att du bestyckar inte till -30 minus om du ska köra i +15.. för -30 och upp till +15 så är de stor skillnad..du ska alltså ta ner munstycket när de blir varmare..

tror inte du ska få din maskin att varva 9100 varv...då ska du ha PRO veven samt allt där till.då proveven har kortare slag gör att den kan varva mer utan haverier..
min varvar kring 7500 nu.vilket är lågt..ska ha upp den till iaf 8200..då borde ja få ut något mer ur piporna.
de du inte får om dessa nu har 9100v för peaken (vilket låter otroligt:S). så får du inte ut de sista ur piporna om du inte får motorn att varva så mkt dvs...
hade då satt så att den varvar kring 8200 iaf.då fåru en maskin som kommer gå bra:) du kommer inte bli besviken.


hade jag varit dig hade ja satt pipor..jag är riktigt nöjd över min.och den går inte som den ska ens:)...ett jäkla gassvar och man känner att de inte bara är en std motor under huven..

de du ska tänka med pipor är att dem bildar MKT värme..vilket gör att du INTE ska ha öppna filter.du kommer tappa mer än du vinner på de..sätt originalburk och helst halsen därtill.och modda lyktplasten där uppe..kan ta ett foto hur jag har gjort så får du ser hur de ser ut i min..då får motorn hyfsat med friskluft iaf:)

Ang atacc så ska du bestycka för mer bensin och dem rekomenderar 0 möh och -29 celsius grader eftersom atacc är kopplat till returen från förgasar koppen och på så vis ska det bli något slags tryck som ställer om bensin flödet..
men när det gäller dial a jet ska man bestycka ner som du säger eftersom det blir som ett extra munstycke men tvärtom med atacc.

så jag undrar hur mycket atacc kan strypa bensinflödet? tex att jag har 500 i munstycke och atacc ställer om det så det kan komma ända ner till ett motsvarande 350s munstycke?

Men ang varvtalet på motorn beror väl det på stor del på vad det är för vikter, fjädrar och helix i variatorerna
Det sitter heel clicker kit monterat men ska titta upp vad det är för vikter osv..
Vad bör jag har för vikter/fjädrar för att varva runt 8200?
Om jag stätter varvstopp runt 8200 tror du dessa pipor är mer känslig för spikningar o andra hämska saker än andra pipor för dessa pipor har ju trots allt en peak på 9100?

Känner mig jävligt tjatig och feg men vill gärna veta innan jag slänger på piporna om hur det passar för jag vill ju inte få ras på engång..
Han jag pratade med på smp sa att det inte var några problem med dessa pipor tillsammans med mina cylindrar o toppar men känndes som att han var lite stressad o ville få samtalet överstökat.
så det känns bättre o fråga här också


Lägg gärna upp en bild på hur du löste problemet med lyktkåpan!!

MVH Glenn
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Ang atacc så ska du bestycka för mer bensin och dem rekomenderar 0 möh och -29 celsius grader eftersom atacc är kopplat till returen från förgasar koppen och på så vis ska det bli något slags tryck som ställer om bensin flödet..
men när det gäller dial a jet ska man bestycka ner som du säger eftersom det blir som ett extra munstycke men tvärtom med atacc.

så jag undrar hur mycket atacc kan strypa bensinflödet? tex att jag har 500 i munstycke och atacc ställer om det så det kan komma ända ner till ett motsvarande 350s munstycke?

Men ang varvtalet på motorn beror väl det på stor del på vad det är för vikter, fjädrar och helix i variatorerna
Det sitter heel clicker kit monterat men ska titta upp vad det är för vikter osv..
Vad bör jag har för vikter/fjädrar för att varva runt 8200?
Om jag stätter varvstopp runt 8200 tror du dessa pipor är mer känslig för spikningar o andra hämska saker än andra pipor för dessa pipor har ju trots allt en peak på 9100?

Känner mig jävligt tjatig och feg men vill gärna veta innan jag slänger på piporna om hur det passar för jag vill ju inte få ras på engång..
Han jag pratade med på smp sa att det inte var några problem med dessa pipor tillsammans med mina cylindrar o toppar men känndes som att han var lite stressad o ville få samtalet överstökat.
så det känns bättre o fråga här också


Lägg gärna upp en bild på hur du löste problemet med lyktkåpan!!

MVH Glenn

tvivlar på att den kan ställa ner så pass lågt....hör med holtzman..dom borde ju veta:)

jaa variatorbestyckningen är varven jaa...du ska kunna köra med 440 sek som den är.

i primären får du nog byta vikter och fjäder..de problemet jag har nu med min..får bara upp min till 7500varv.

nejnej.polarna har kört med SLP rören och aldrig spikat..se till att ha rätt munstycke och inte tändningen omställt så äre lugna puckar:)


edit: ska förbi garaget imorn och sätta ihop framvagnen.då kan ja fota hur de ser ut:)..visst de är inte överdrivet bra finnish.ska göra bättre sen när ja ids.värma till och dona:)..men som de ser ut nu så går motorn hyfsat med friskluft iaf:)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
tvivlar på att den kan ställa ner så pass lågt....hör med holtzman..dom borde ju veta:)

jaa variatorbestyckningen är varven jaa...du ska kunna köra med 440 sek som den är.

i primären får du nog byta vikter och fjäder..de problemet jag har nu med min..får bara upp min till 7500varv.

nejnej.polarna har kört med SLP rören och aldrig spikat..se till att ha rätt munstycke och inte tändningen omställt så äre lugna puckar:)


edit: ska förbi garaget imorn och sätta ihop framvagnen.då kan ja fota hur de ser ut:)..visst de är inte överdrivet bra finnish.ska göra bättre sen när ja ids.värma till och dona:)..men som de ser ut nu så går motorn hyfsat med friskluft iaf:)
Vad har du för vikter och fjäder nu?
Eftersom jag inte har kört med skotern än så ska jag börja med att göra det innan jag ändrar någonting i variatorerna så jag är säker på hur mycket den vill varva.

Bestyckningen blir inga problem men vad ska tändningen stå på med pipor?

Det blir perfekt att få lite inspiration om hur du gjort.
Inte har du en busstning över som sitter runt kulan i nedre a-armen?
min är helt slut
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vet itne själv ännu..ska ta ner min variator här nån dag och kika..måste lätta mina vikter lite..

tändningen ska väl stå som på 440. E vad som sas i en annan tråd.
har själv inte den brytarn som du har så vet ej vad min står på.men som sagt så sägs de att de ska stå på E som när man kör med 440motorn..den tändningen är lite aggresivare.vilket gör att motorn inte alls blir lika pålitlig som en std 600...
om du ska ha bort den måste du byta CDi.vilket känns lite väl?;)..

har inte hunnit idag heller till garaget..men tänkte kika förbi där imorn.fick lamporna igår så ska sätta dit dom oxå:)..

icke.skulle behöva sätta dom jag oxå..fårse om man ids;)..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Här kommer lite bilder på bygget:p
dock ska de göras lite mer seriöst..ska ta å smälta ihop plasten osv:)..



 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
spara dom och kolla på dom:)... lr öppna dom i ett nytt fönster å zooma ut:)... vet inte hur man gör dom mindre;O


edit: alltså vet inte hur man gör så att dom visas i mindre format:p
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Tackar for bilderna.
Du har skurit bort ungefar halva luftburken men har du satt dit nagon plast eller tygvagg sa det inte kommer in en massa skit?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Tackar for bilderna.
Du har skurit bort ungefar halva luftburken men har du satt dit nagon plast eller tygvagg sa det inte kommer in en massa skit?


det är en lexanbit som ja kapat till.detta för att inte så mkt varmluft från motor rummet ska sugas in i motorn..för att få ut effekten så att säga....
sen har jag som itne finns på bild..befintliga hål som dom där skumgummi grejerna för luftburken sitter i..där har ja satt över typ myggnät. (dubbla lager)..men tror ja ska byta ut de mot mesh istället..då släpper de inte igenom nå snö alls..

samt som sagt ska ja värma till å göra de lite snyggare under huven så de ser riktigt seriöst ut:)