Polaris dragon switchback 700 -08 köpråd?

zimmoonn

Välkänd medlem
27 nov 2011
129
0
16
Skellefteå
Hej, har kollat på en Polaris dragon switchback 700 -08. Själv kan jag inte så mycke om Polaris, är mer för Arctic men tänkte att de såg ut att vara en fin maskin? Om jag inte ha helt fel är den 136'' lång, 140hk, elstart och elback? sen kan jag inte mer. Är det någon här som har en som kan dela med sig lite personliga tankar? vill som veta alla bra å dåliga saker med den! hade mest tänk köra i djupsnön å möjligtvis på rullen om det går(?) hur den är på leden spelar ingen roll på grund av det blir lite ledkörning. Bor i Skellefteå så vi får väl måttligt med snö här. säg dina tankar och din kritik till denna skoter! eller finns det någon bättre för ca 50 tusen? Är hemsk tacksam för svar!! :nuts:
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Spelar ingen större roll med mattan,den går bara mindre dåligt i snön.

Största felet är fotstegen som är ungefär en halvmil breda,hänger upp sig direkt.
Sen spelar boggin in också när det är svårt att få upp skidorna eftersom den är kopplad.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Den är ju i princip samma skoter som en swb,bara ett år äldre.

Lite annorlunda fotsteg men samma typ av boggi fast förlängd till swb-längd
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Jag har en 07as switchback 600 cfi, kan rekommendera den! Då äre okopplad boggie och foxdämpare runt om original
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Mitt svar är nej.

Rullekörning? Glöm det!
Klättring? Glöm det också om det inte är hårt!

Dikeskörning? Ja möjligen om inte snön är för djup,men knappast roligt.

Dessa maskiner lider av breda fotsteg,feeeet och låg buk i fronten och kopplad boggi! Inget av dessa främjar rolig körning i djup snö.
Jag hade en dragon 136" med 44 matta en säsong,jag var så besviken på det jag beskrivit här så den såldes fort. Det enda som gjorde det värt det var att det blev en bra affär.
Sen köpte jag en RMK -09 och det var som natt och dag! Smala fotsteg,bättre boggi och smalare buk. Den gick klättra med,den gick åka på skrå hur långt man ville i diken och branter och det gick lyfta skidorna.

Skillnaden är stor mellan en 07/08 och t.ex en 09/10 men den är ännu större mellan en 09/10 och en proride som kom -11.

Har du inte råd med proride så sikta på en 09/10 RMK 600 då så har du en skoter som är betydligt roligare än dom du surrat om men samtidigt en driftsäker maskin.
 

zimmoonn

Välkänd medlem
27 nov 2011
129
0
16
Skellefteå
Okej de tackar man för!! tror dock inte jag ha råd med en sådan heller! Hade tänkt kring 40- max 55 tusen. Vilken skoter får man för max 55tusen som man kan köra rulle å klättra med? kanske en m7 141'' ? eller en förlängd polaris r 600?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det togs in ett fåtal -08 och -09 RMK 700. Hittar du en sån så slå till, det är kanonmaskiner och överlägsna alla 800or i IQ-chassiet, (samma effekt men känns piggare och har halva bränsleförbrukningen)
Den kopplade Switchbacken är i det närmaste värdelös. Hade en -08 Dragon 700 ny och sålde den efter ett år. En kort -07 är bättre och har mycket bättre dämpare än -08. Förlänger man korta -07an till 136" så får man dessutom en boggi som är bättre än standard -08 136".
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Typ en sån där,men jag skulle hellre köpt en 600 cfi från -09.

Den där på bilden har fortfarande buken från helvetet,jämför buken med 09/10 så ser du vilken skillnad! Den nyare är ju 1dm smalare per sida och det gör skillnad när man åker genom snön i stället för att ploga den framför sig.

En förlängd iq r/rr ska du nog glömma om du inte vill tanka upp dina pengar,dom är inte känd för att gå billigt.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
För att folk är nöjda kanske?

Lugn det kommer,går ju ändå inte köra rejält förrän efter jul.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Den där på bilden har fortfarande buken från helvetet,jämför buken med 09/10 så ser du vilken skillnad! Den nyare är ju 1dm smalare per sida och det gör skillnad när man åker genom snön i stället för att ploga den framför sig.

.
Skillnaden i hur tungt det går genom snön går nog inte ens mäta i ett bra labb, det är ju längst upp kring nosbågen skillnaden är mellan äldre och nyare utseendet.

Jag är nästan säker på att jag sett nån stackars -09 RMK 700 i Sverige...... men bara nästan...
Hursomhelst, dom där 700orna går bra, önskade -09 Assaulten jag köpte efter hade haft motorn från SBn istället för ångmaskinen Assholen kom med från fabrik.....
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Skillnaden i hur tungt det går genom snön går nog inte ens mäta i ett bra labb, det är ju längst upp kring nosbågen skillnaden är mellan äldre och nyare utseendet.
Då kanske bara polaris gjorde om buken för att det var roligt då. :eyebrows:
Jag märkte då en rejäl skillnad hur fronten/buken betedde sig i snön mellan min -08 och -09! Sen om folk inte delar min uppfattning bryr jag mig hemskt lite i,det är upp till var och en. :)