Polaris dragon rmk går dåligt

spelle

Medlem
10 jan 2015
25
0
1
Råneå
Hejsan har en polaris dragon rmk 800 2009 som går riktigt skumt. skotern klarar inte av att stå på tomgång utan att dö samt lägger den av om man försöker lägga i backen. när man väl far iväg med den orkar den bara varva upp till cirka 6000rpm och motorlampan börjar även lysa ( är som att den går in i limp mode). provade dra ut backkontakten och då gick skotern helt plötsligt mycket bättre, varvade 8000+ varv och motorlampan lös heller inte. men den ville fortfarande dö på tomgång. Har gjort lite research och funderar på om man ska ta och justera tpsen? läst lite olika trådar och en del säger att man ska mata skotern med 12v och en del säger 9 volts batteri när man justerar, vilket stämmer ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Ja de kan va tps givarern som står fel eller är felande du kan mata med 9v eller 12v batteri. De finns några filmer på youtube. Jag länkade till en av dem men de är inte samma årsmodell ,men man gör liknade på äldre också. Ställ inte bara in den rätt mät även tps givaren i hela gasregistret, gasa sakta upp o ner och leta bortfall av motstånd eller om den ger underliga ökningar sänkningar i motstånd vid ett speciellt ställe på gasen. De går leta fel genom att ge den voltmäta hela registret också. voltökning/sänkning ska följa tumgasen exakt. Men ohmmäta går lika bra och de är enklare.
Kolla om du hittar modellanpassad film på tuben för jag vet inte om en 08a ska ha samma nollningsvolt som nyare 13- har.

Här är två filmer dock inte 2008 rmk men på ena filmen ser du hur man felsöker hela gasregistret.
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
265
103
43
Vittangi
En av gångerna som voltregulatorn höll på att ge upp så betedde sig min RMK 800 Dragon 2009 sådär. Gick att starta, men gick dåligt och gick knappt framåt. Slocknade väldigt lätt, t.ex. när man la i backen. Till slut så spred sig en lukt av bränd elektronik när voltregulatorn gav upp helt och efter det gick den inte alls att starta.
 

spelle

Medlem
10 jan 2015
25
0
1
Råneå
Tack för tipsen! Justerade tpsen nu så den fick bra värden, låg ganska fel när jag kollade. Rengjorde även avgasventilerna och märkte då att fjädern i vänstra ”koppen” hade gått av. Så väntar på leverans av den. Återkommer om hur det gått när jag skruvat ihop allt.
går det på nått sätt mäta voltregulatorn eller till större del utesluta att det måste var den som år trasig på nått sätt?
mvh
 

spelle

Medlem
10 jan 2015
25
0
1
Råneå
Hej igen! slutade med att det blev kolvbyte pga dålig komp på pto sidan. problemet nu är att den har hög tomgång varvar cirka 2300 RPM. har dubbelkollat tpsen och värdena ligger som dom ska. 0.7V som bas och 0.94V på tomgång. tror inte att det är gasvajern som är sträckt för kollade och spjällen stängdes då helt när jag justerade tpsen.....

någon som kan ha något tips??
mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Kolla att packboxen vevaxel är hel på pto sidan för om den sidan tappat komp kan de läcka in luft där. Prova ha den på toimg och spruta dit någon spray så hör du om den reagerar på det. Om den är ok och in ge läckage på insugsgummi så sänk tomg på stoppskruven. Men kolla insugen noga speciellt pto sidan då den tappat komp!
 

spelle

Medlem
10 jan 2015
25
0
1
Råneå
Hejsan! Har provat lite olika saker nu, sprutade startgas vid packboxen och då hände de ingenting. Var svårt att komma åt å spruta på insugsgummina så tog bort luftburken och provade spruta. Då varvade den ner till cirka 1800, monterade bort gummina och kunde konstatera att det var några sprickor där klammret sitter. Leta noga och lös med en ficklampa men verkade inte vara något genomgående hål.
Kanske är lika att prova köpa ett nytt och testa om det blir bättre även fast jag inte såg nått direkt hål
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Hejsan! Har provat lite olika saker nu, sprutade startgas vid packboxen och då hände de ingenting. Var svårt att komma åt å spruta på insugsgummina så tog bort luftburken och provade spruta. Då varvade den ner till cirka 1800, monterade bort gummina och kunde konstatera att det var några sprickor där klammret sitter. Leta noga och lös med en ficklampa men verkade inte vara något genomgående hål.
Kanske är lika att prova köpa ett nytt och testa om det blir bättre även fast jag inte såg nått direkt hål
Om den reagerade på startgasen vid insugsgummi är de garanterat läcka. I fjol vinter fick kompisaren stort läckage på insugen på sin Polaris rmk dragon 600 06a.Han fick skruva lös hela insuget från motorn för aluminiumplattan som gummit är fastvulkat i hade ärgat så gummit lossnat från plattan i både underkant insug och överkant De är ingen mening köpa pirat gummi för de håller bara max 30 mil sen spricker dem på andra ställen istället. Köp bättre beg eller org Polaris. kompisen skulle åka till varje pris så vi limmade fast gummina i plattan med JB weld. Slipar man noga på aluplattan så all ärga försvinner samt gör grova repor som limmet fäster bra i så håller JB weld svinbra. Man måste såklart slipa gummit lika noga med typ 60 korns sandpapper. JB weld 24 min vers finns på Mekonomen ca 134kr för en förpackning eller från svenska återförsäljaren direkt. Den polarisen har gått ca 70 mil sedan limningen och de håller nog 200-500 mil till jag har limmat många liknade insugsgummi mot aluminiumstommar och de har hållit långt över förväntan.