Polaris assault proride

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tjena.
Svärfar ska sälja sin assault switchback -13 gått 580mil. inget gjort på så matta kolvar vet jag måste göras. får den för kring 45, sen gillar jag att veta att grejerna är ok så dämpare lär ju renoveras sen är några kåpfästen av så ser rätt risig ut. är ju billigt pris för årsmodell och maskin men jag vet inte om jag hällre köper då en t.ex assault rmk av annan bekant 1 ägare och kring 200 mil för kring 70 tusen. Stampar å funderar om det är värt att renovera switchbacken? Input? kört lynx tidigare (korta) men vill ha lite längd iår. tittat på freeride och boondocker men man får ju "mer för pengarna" på polaris verkar det som enligt beg priser? 800cfin är väl inte jätte säker motor men med nya kolvar sjunker ju rasrisken drastiskt. 580 mil kanske vev och annat börjar bli dåligt? beslutsångest..
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
45k för swb är bra. Men enligt mig som haft en sån så säger ja så här. Ska man åka puder kan man lika gärna köpa en PRO rmk direkt., gärna le med (större kylare) jag böt fotsteg , 36 framvagn , kolvar och lite till. Dämp ren osv . Fotstegen är helt kassa org. . De blir nästan billigare i slut ändan att köpa en rmk direkt. Finns ju några 13 rmk ute nu med drygt 200 mil på mätarn för typ 68-72

Edit: ska du byta matta oxå så blir de betydligt billigare att köpa en RmK direkt
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
45k för swb är bra. Men enligt mig som haft en sån så säger ja så här. Ska man åka puder kan man lika gärna köpa en PRO rmk direkt., gärna le med (större kylare) jag böt fotsteg , 36 framvagn , kolvar och lite till. Dämp ren osv . Fotstegen är helt kassa org. . De blir nästan billigare i slut ändan att köpa en rmk direkt. Finns ju några 13 rmk ute nu med drygt 200 mil på mätarn för typ 68-72

Edit: ska du byta matta oxå så blir de betydligt billigare att köpa en RmK direkt
Switchbacken har burandt steg redan. Mattan är 51mm har fått tag i en ny 51mm för 4500 om jag vill. det sitter mest i milen. Kolvar är väl ok att byta men spridare,vev och alla andra lager har ju fortfarande gått strax 600 mil.. eller tror du det räcker med kolvar matta? För det blir nu knappt 7-8 tusen (52-54) totalt.. riktigt puder blir ju vara i fjälls. Hemma finns väl puder också men blir ju aldrig riktigt djupföre..
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Ja men dåså. Inte behöver du riva hela motorn än. Går den som de ska så räckerde ju med kolvbyte.
Ja fick byta spridare på min vid cirka 600-700 mil. Men de var en 12a ja hade.

De är ju en rolig skoter för ett bra pris.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har köpt en assault rmk nu:) 214 mil 68 tusen så fick jag en ny dunk ves och rem :) borde jag byta kolvar innan vintern? Satt svart fjäder i primörer men Switchbacken hade vit är det original på rmk ?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kolvbyte vid 214 mil låter jävligt kissnödigt. Om inte skotern i övrigt ger sken av att ha varit duktigt misshandlad är det nog inga problem. Håll koll så att inte kontaktstyckena till spridarna blir oxiderade (vanligt fel) då pajar spridaren efter ett tag och du åker på rep. Ta isär och fyll med vattenfritt fett eller liknande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Bytte kolvar på 300 på min rmk assault bara för att hysterin är som den är. Skulle inte gått att sälja den utan att ha bytt pga alla forum o gnäll. Mina org kolvar var i ypperligt skick och övriga maskinen i bra skick för 400mil när ja sålde den. Det jag mer är missnöjd med är Walter Evan skitdämparna som kolvstänger byttes på 2 ggr fram och en gång i boggien. Kostade mig 10 000:- andra gången då garanti gått ut. I övrigt en grym maskin och gick som ett skott. Bytte matta till serie6 och flyttade boggien till pro läget. Sen körde man inte fast heller.