polaris 850 -19

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

Har förstått att det finns en risk att PTO vevlagret kryper ur position på 850 motorn årsm. 2019.

Om man köper en 850 -19, även om motorn har gått 200mil utan problem, borde man plocka isär och låsa lagret på ett eller annat sätt för att säkerställa att inte lagret kryper eller är det bara att gasa? Vad tror ni
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
inget svar, men kan ju själv svara med att om det blir en 850 -19 någon gång så skall nog lagerbanan maskineras och PTO lagret bytas till den nyare varianten med låsring eftersom det verkar som lagret kan krypa iväg även efter flera 100 mil.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Byggde själv ihop en -19 där ja borrade smörjhål ner till centerlagren likt -20 block samt loctitade pto lagret som ja vet många gjort bla åf.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Okej, jo det går säkert även att "låsa" lagret med loctite om man inte vill maskinera blocket.

Det där med att borra smörjhål ner till centerlagren likt -20 block låter intressant. Du råkar inte ha bilder på det?

Har sökt en del men hittar bara info på indy speciality där dom har en 850 2019 uppdatering som dom säljer som innehåller bl.a. "machine water pump cavity reliefs, to insure proper drainage & lubrication of the center crank bearings"

Vad menas med det?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Indy dan fräste ett spår så olja sipprar ut från mitten där drevet till vattenpump är.

Jag gjorde som polaris och borrade hål från överströmmare ner till innerkant lagret.30255