polaris 800 motor

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den 800 Liberty som satt i Edge var riktigt tillförlitlig. 138 uppgivna hk räckte långt och det är de sista 10-12 hk som dödar en tvåtaktare...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag menade när fick polaris 800motorn att funka som den ska?
Har läst att dom skär lr går dåligt?
Ityp assulten och pro rmk
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Axys? Dvs -16? Och den är ändå långt ifrån felfri. Går dåligt vet jag inte om någon om men du kommer kunna läsa om problem och fel på alla skotermotorer och skotermodeller i alla åldrar och varianter.
 
Reactions: SevenEight

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Den 800 Liberty som satt i Edge var riktigt tillförlitlig. 138 uppgivna hk räckte långt och det är de sista 10-12 hk som dödar en tvåtaktare...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med, och den går fantastiskt jämnt och tyst också, inga vibrationer mm. Men vevarna var väl inte stadigare, hände väl att nån vev gick av, samt avgasgiljotinerna som var i ALU första åren som kunde gå av. Men det blev åtgärdat ganska snabbt
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Om det är cfi så började dom gå riktigt från 2011, sen 2013 och uppåt får anses som stabila. 14-15 är väll dom bästa i prestanda, gasrespons och hållbarhet.
Axysen får väll anses för ny för att kunna säga något än men bör inte vara sämre på något direkt, då det i grunden är samma motor, fast med andra avgasventiler.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
CFI-2 800
2011: Dåliga spridare (blåa), sämre vev, tunna cylinderkjolar.
2012: Sämre vev, tunna cylinderkjolar
2013-: Allt ovan fixat.

Det var iaf lite av det jag vet och kommer ihåg.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
CFI-2 800
2011: Dåliga spridare (blåa), sämre vev, tunna cylinderkjolar.
2012: Sämre vev, tunna cylinderkjolar
2013-: Allt ovan fixat.

Det var iaf lite av det jag vet och kommer ihåg.
Fortsätter lite..
CFI-2 800
2011: Dåliga spridare (blåa), sämre vev, tunna cylinderkjolar.
2012: Sämre vev och bra vev (fanns 2st varianter), tunna cylinderkjolar.
2013: Allt ovan fixat, fortfarande samma kolvar. Lite vassare portning som ger något högre effekt, ny kabelhärva som inte är ärvd från cfi 4 modellerna. bättre mappning på högre varv.
2014: Nya kolvar, Bättre mappning i hela registret.
2015: Princip samma som 2014 men kanske något vassare tändning, tycker den har något bättre gassvar. Förfinad kabeldragning.
 
Reactions: Addsson

tobiiash

Aktiv medlem
20 mar 2013
53
0
6
Fortsätter lite..
CFI-2 800
2011: Dåliga spridare (blåa), sämre vev, tunna cylinderkjolar.
2012: Sämre vev och bra vev (fanns 2st varianter), tunna cylinderkjolar.
2013: Allt ovan fixat, fortfarande samma kolvar. Lite vassare portning som ger något högre effekt, ny kabelhärva som inte är ärvd från cfi 4 modellerna. bättre mappning på högre varv.
2014: Nya kolvar, Bättre mappning i hela registret.
2015: Princip samma som 2014 men kanske något vassare tändning, tycker den har något bättre gassvar. Förfinad kabeldragning.


Så en 2014 har inte det enorma kolvspelet och bör kontrolleras vid ca 200 för att undvika ras som man hört lite om? :)