Polaris 700 ves går på en cylinder

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Hej! Var ut på en skotertur idag men den blev inte så lång, efter jag hoppade över en plogkarm började den gå på en cylinder. Den gick lite halvdåligt på tomgång innan också. Provade att byta tändstift men ingen skillnad. Gnista har den också. Såg att det hade tryckt upp lite kylarvätska ur topplocket runt en bult till högra cylindern (den som inte går).

Tror ni det är topplockspackningen som gått eller något annat? Ska låna en komptestare och kolla, men om det skulle vara dåligt komp på den cylindern, innebär det att den skurit där eller kan det vara topplockspackningen då?

Tack på förhand :)
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Kompression på drygt 9kg på båda sidor kändes ju positivt iallafall, tror ni det kan vara topplockspackningen?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Får den soppa på den cylindern? Blir stiftet blött, eller är det torrt. Är det torrt så är det bara rivagasaren och rengöra, alternativt att det har frusit i den gasare. Kolla även reedventilen på den cylindern, är den alldeles slut så går den inte heller
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
annars ett annat tipps,finns de dräneringsplugg under grenröret till den cylindern? kan bli sådär om pluggen är borta,får dom in vatten i cylindern så brukar dom ryka vitt
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Får den soppa på den cylindern? Blir stiftet blött, eller är det torrt. Är det torrt så är det bara rivagasaren och rengöra, alternativt att det har frusit i den gasare. Kolla även reedventilen på den cylindern, är den alldeles slut så går den inte heller
Ja, det var så enkelt att den inte fick soppa till den cylindern så jag får ta isär förgasarn och rengöra :)

MEN, bulten där det tryckte upp glykol skruvade jag upp och såg att den hade dragit med gängan.. Borra ur och skaffa gänginsats? Ingen erfarenhet av det, men är det så lätt som det låter?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
annars ett annat tipps,finns de dräneringsplugg under grenröret till den cylindern? kan bli sådär om pluggen är borta,får dom in vatten i cylindern så brukar dom ryka vitt
Tack för tipset, verkade som att det var förgasaren, för den gick på båda en stund när jag hällde i en skvätt soppa i den cylindern
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Trottelnålen hade gått av! Får höra runt imorgon om någon kan få tag i en ny, verkade rätt tomt med sådant på nätet tyvärr :/
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kolla vad det står för nummer på nålen så ska jag kolla om jag har någon, tror nog jag ska ha någon i gömmorna...