Polaris 700 sks -00, kända fel?

ssh9714

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Sundsvall Sverige
Hej!

Jag undrar om det är någon som vet om det finns några kända fel på 700 sks:en (2000)?

Jag har precis köpt en som har gått 200 mil och tänkte höra om det är något speciellt man måste tänka på med tanke på kända fel alltså.

Tacksam för svar!

/Robin
 

leg

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
SKS 700

Hej Robin!
Jag har en SKS 700 01:a och är jättenöjd med maskinen.
Det enda jag är irriterad på är bränsleförbrukningen. För att komma tilrätta med detta har jag montera på SLP's Power Pack.
Funderar också på att montera Tempa Flow så att motorn skall gå rent oberoende av temperaturen.

 

ssh9714

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Sundsvall Sverige
Hur mycket?

Hur mycket soppa drar den då? Jag har precis köpt den så jag har inte kört den något än. Vad kostar ett power pack då och hur fungerar det?

/Robin
 

leg

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Power pack

700 spänn hos din polaris handlare och är väl värda slantarna.
PP är en slags metallplattor som monteras i förgasaren och som är utformade att verka som ledskenor. Motverkar turbulens och hastighetsvariationer hos gasströmmen före och efter trotteln vid låga trottellyft.
Effekt: Inget bludder och bra respons i låg och mellanregistret.
För att PP skall fungera på avsett sätt måste du vara noga med att de monteras i exakt parallellitet med trottels nedre kant. Luftskruvarna måste justeras för god respons. Jag har mina på 1 varv ut.

 

ssh9714

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Sundsvall Sverige
Tack!

Jag ska ta och kolla upp det där.

Hur mycket drar din skoter nu då?

Vet du hur höga kammar man kan slänga på utan att behöva bygga om något?

/Robin
 

leg

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
SKS 700

Robin!
runt 3 l/mil
Du har en matta med 32 mm kammar nu eller hur?
I mitt tycke en helt perfekt kamhöjd som är väl avpassad för både ledkärning och friåkning i lössnö.
Om du byter ut din matta mot en med 45 mm eller högre kammar måste du förmodligen flytta boggiens infästning till de nedre hålen i tunneln. Dessutom kommer den att dra betydligt mer bränsle och tappa mycket av sina goda ledegenskaper.
Mitt råd: Montera inte på en matta med högre kammar.


 

ssh9714

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Sundsvall Sverige
Där ser man!

Jag har ingen tanke på att byta matta. Jag var bara nyfiken på hur höga kammar man kan ha på den.

Om din skoter drar 3 liter nu hur mycket drog den innan då?

Vet du vad det kostar att montera en elstart?

/Robin
 

Peter74

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
50
Östersund/Frösön Jämtland
RE: Power pack

Tjena! Powerpack verkar ju vara en toppen uppfinning. Så jag undrar om det är något som passar på de äldre Polaris maskinerna med? Har en Xlt Sp -95 med original förgasarna på. Mikuni 34mm
/Peter
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
RE: Polaris 700 sks -00

Jag har en SKS 700 och den drog 4L+/mil innan jag satt dit Boostbuttle och SLP brickor.
Man får justera tomgång och luftskruvar efter montering. Lite bättre svar på gasen blev det och lite renare gång.

Bränsleförbrukningen kom ner på 2L/mil vid samma typ av körning (ej lek). Kostnad för burken och brickor ca 1500:-.
Det är jättelätt att montera dit själv.

MVH Pär Wallin
 

stekar

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
sverige
RE: Polaris 700 sks -00

Har en Polaris 700sks-99 och provat boost bottle och power pack men tyckte
inte det blev någon större skillnad på
soppaförbrukningen men v-force,boostbottle
nedbestyckning och nålar(1371g)slutade den
åtminstånde att bluddra och därmed bättre
förbrukning och mycket rappare.
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Återupplivar en gammal tråd!



Har en SKS700 01:a med helt orginal gasare.

Den drar ca 2-2,5 liter milen vid hyffsat hård ledköring.
Tänkte också köpa PP till den för att få den att gå renare vid lågfart.

Hur vet man när man justerat skruvarna rätt och vilken skruv justerar man vad på?
Det sitter 2st stora skruvar med svarta vred på, vad justerar man på dem??
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Tomgången, dom du ska skruva på sitter lite snett bakåt,neråt från dom sett en lite rackare. 1varv e orginal men jag brukar ställa dom på 1,5varv på dom jag skruvat i "iallfall på 99:eek:rna"
 

steklunds

Medlem
27 jan 2006
46
0
1
Långsele
Har väldigt svårt att tro att du har kommit ner till 2l/mil utan att bestycka om eller röra nålen, då jag har gjort samma som du + att jag gick ner 6 steg på munstyckena och sänkte nålen så vart förbrukningen 2,2-2,5l/mil
diablo666 skrev:
Jag har en SKS 700 och den drog 4L+/mil innan jag satt dit Boostbuttle och SLP brickor.
Man får justera tomgång och luftskruvar efter montering. Lite bättre svar på gasen blev det och lite renare gång.

Bränsleförbrukningen kom ner på 2L/mil vid samma typ av körning (ej lek). Kostnad för burken och brickor ca 1500:-.
Det är jättelätt att montera dit själv.

MVH Pär Wallin
 

Rulle

Ny medlem
26 nov 2007
4
0
1
Sv: Polaris 700 sks -00

Vad innebär 6 steg i mj siffror ? Har org mj i men 1371G nålar. Går alltid rent och hårt men lite saftig förbrukning. Över 3L milen.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Sv: Polaris 700 sks -00

Jag har kört min pappas sks 700 -02 ca 20mil i vinter och den drar i snitt 2,1L/mil.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Sv: Polaris 700 sks -00

Har väldigt svårt att tro att du har kommit ner till 2l/mil utan att bestycka om eller röra nålen, då jag har gjort samma som du + att jag gick ner 6 steg på munstyckena och sänkte nålen så vart förbrukningen 2,2-2,5l/mil
Vadå 6steg!? gick du ner det på huvud munstyckena?