Polaris 600ves motor släcker stift

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund

  • Jag har en RMK 600 -13 och sambon en Indy 600sp -14 som båda gått under 70 mil. I helgen när vi startade upp så gick båda normalt, men efter en stund under varmkörningen på tomgång började bägge skotrarna att gå på 1 cyl. Lite fundersam vart man, men efter en kort sväng på täckten så gick dom normalt igen på 2 cyl. Samma sak hände dagen efter på RMKn.



    Gjorde en ny varmkörning idag efter jobbet och båda skotrarna började återigen gå på 1cyl. Denna gång rev jag bort stiften och konstaterar att stiften på variator sidan surat ner på båda skotrarna.. :-/. Körde i andra stift i Rmk och då gick den normalt sen.



  • Brorsan har en Voyager 600 -14 som i helgen också släckte ett stift på variatorsidan i helgen, under varmkörningen.Han startade maskinen, för att sen gå och förbereda lastning, sen när han kom tillbaks några minuter senare, stod den å gick på en cyl.Mina begagnade stift räddade dagen.
  • Detta MÅSTE ju vara fler som har upplevt och vet vad det beror på. Går dom så satans fett vid kallstart så att dom kan släcka stiften?





 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Lite långsökt kanske, men kan det vara dålig bensin? låter skumt att alla skotrar krånglar samtidigt(ifall ni nu tankar på samma ställe?)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag hade problem med min 14:s rmk nu i början av vintern. den släckte stift ibland bara så fort den hunnit starta, ibland bara 1 men ibland båda. varmköra ordentligt gick inte utan att gå och gasa lite hela tiden. soppan var från förra året men jag slangade ur det efter att ha pratat med åf och slog i ny soppa, men blev ingen skillnad föränn några tankar. jag han iaf in och klaga så dom bestämde sig för att byta spridare, men hittade inga fel på dom gamla.
det bestämdes vid ca 55 mil då den varit in på service, och körde ca 1o mil till innan dom bytte, men då hade den inte släckt ett stift efter 45 mil. men mellan 22 mil (det den gått då jag köpte den) och 45 mil släckte den säkert 7-8 stift så jag är ändå lur på att det var gammal soppa eftersom jag ändå lyckats köra 20 mil på sista stiften och dom går än idag. men jag har alldrig varit med om att gammal soppa släcker stift, lite svårstartat är det enda jag märkt så länge jag kört skoter så jag vet inte vad man ska tro egentligen
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kan ju vara tps inställning åxå, men verkar konstigt att att 3 maskiner(& ändå olika årsmodell.) lider av samma syndrom.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Tanken slog mej också.. RMKn och Indy 600an har defenitivt åkt på samma 95oktaniga bensin. Men Voyagern som nu i helgen fick problem har tankat 95 okt på en annan mack, men samma ort :eek:hwell: