polaris 600 motor går piss

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Min polaris 600 -01 motor som är nerstoppad i ett prox 440 chassie går piss.... har 440 tändning och har kört med den och har gått hur bra som helst, bytte från slp dubbelpipor till orgpipa och speedtechburk och nu går den piss går inte ens varva upp och är svårstartad. Blir avgasknallar hela hela tiden.. Vad kan det vara ? Har haft upp motorn förr och kopplat in elen igen och har gått igenom, inget som är felkopplat. Har bytt insugsgummin, ny soppa, soppafilter m.m

Har även lånat över 600 cdi-boxen till 440 tändsystemet men den går ändå piss. Nån som vet om man kan köra med 440 tändningen eller om man måste byta allt, går ju nå kablar till förgasarna som känner av på gasspjället och sen finns det ju två lägen på tändningslåset (har inte prövat koppla in det och kört med hela 600 tändningen). Motsvarande på 440 tändningen finns den där dosan A-G där man ställer tändningen..
Nåt med förgasarna ?

Men som sagt har gått som en klocka förut med dubbelpiporna och 440 tändningen.
Ge tips !
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
330?!:hmmmm:

Kör med 410 i min Pro X 600. Innan hade jag 430. Säker på att du inte måste bestycka upp den, låter som så i mina öron.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
430 är original, jag kör min med 370 munstycken och moddad 440 pipa...
Skulle snarare testa att gå upp i storlek, men hur mycket är svårt att säga så där vågar jag inte säga något...
 
B

Biosteel

jag tycker snarare det låter som ett elfel om den e svårstartad och smäller. går den överhuvudtaget att köra ?
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Tidigare ägare hade kört med 330. Men ska pröva rengöra förgasarna ännu en gång och kolla nålventilerna m.m. Men han som uteslutit tändningen, eftersom jag kört med 440 förr och jag har även prövat med 600 tändningen, 600 cdi, delar av 600 tändningen och det blir ingen skillnad.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
halloj, orkar inte ögna igenom alla inlägg, har du kollat så p-boxarna inte läcker tjuvluft vid variator och magnet?
låter ju som ett typisk tjuvluft/magert bränsle fel med tanke på puffarna och smällarna.

det eller tändningen då, det var väl en hemmakopplad historia..?

mvh
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Hm, detta kanske är ett långskott, men holeshotknappen.
Med den intryckt varvar inte maskinen mer än 5k, den poffar och smäller och fräser.

Har du den inkopplad ännu, och fungerar den som den ska?
Kanske värt att kolla upp.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vad ni krånglar till det med pipor och allt......
Snacka med motormecano i Skellefteå så får du hjälp.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Drar upp tråden igen.. Har inte haft tid / har inte till så mke skruvning. Men har fixat en beggad bra tändplatta eftersom den gamla lossnat och blivit ganska skadad. Har monterat, nu går den bra på höga varv. Går på tomgången i ca. 10 sekunder sen börjar den smälla och ha sig..
Den surar ner sig nåsså jävulskt, stiften är blöta efter bara några sekunder på tomgång. Har kollat kompen ligger på runt 11kg på båda.

Hade även en såndär grej som blinkar blått då den tänder och en grej som man kollar då en kolv är i ÖD. Ställde motorn i det läge då den ska tända och gjorde en markering på block och variator (i linje med varann). Startade sen och ställde tomgången på ca 3000 och kollade med lampan, den tänder alltså ett halvt varv fel..... Då markeringen på variatorn är neråt tänder den. Den knackar till ibland också. Så nåt med tändningen måste det vara iaf, har typ prövat allt.. Inställningar på tändplattan ? Har försökt få den någorlunda som den gamla satt.
Blir bara så less och har nästan ingen tid till skruvning efter som jag typ har 1000 andra projekt. Kom med tips ! :)
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
330 i högfartsmunstycke låter på tok för lite på en 600 motor.

Mellan 380 och 410 brukar vara normalt beroende på höjd och temperatur.
Du hade 380 innan och jag rekomenderar ett byte tillbaks till dessa.


Men ser nu oxå att du verkar ha problem med tändningen.
Där har jag inget bra svar.


/Jörgen
 
Last edited: