polaris 600 cfi motorn?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
av årsmodell 07 oh fram till 09?
är den motorn lika bra som förgasar föregångarna som satt i ex edge 600 2002 osv?
bränsleförbrukning och effekt?

är nyfiken på den motorn så om du äger eller ägt en skoter med den motorn eller skruvat med den så dela gärna med dig av fördelar och nackdelar.

mvh
 
D

Draken

Jag har ägt 3 maskiner senaste tre åren med 600 cfi motorn och jag är grymt nöjd med både effekt och förbrukning!
Första 600 jag ägde hade 125hk och dom två andra hade/har 120hk,skillnaden mellan dom var att den första hade cfi4 och dom två andra har cfi2.
Märker ingen skillnad effektmässigt,enda skillnaden är att cfi2 går jämnare och har inte det störande sucket som kunde komma vid gaspådrag på cfi4an jag hade.

Det går säkert köra den en bit under 1.5l/mil om man vill utan problem,men annars ligger den väl kring 2-2.5l/mil vid blandad rolig körning.
 

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
kör en 600 Cfi och är grymt nöjd kört med förgasare innan och känns en snabbare respons från gasen och går mkt jämnare, lättare att dra igång (startar alltid på drag nr 2, dock aldrig drag 1 med kall motor)
däremot drar den ju mindre, men vet ej hur det är att skruva i förmodligen svårare tror jag.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Startar lätt och går skitbra. Förbrukning mellan 3,7 och 4,3 l/milen under puderkörning.
Som jämförelse drog en Rx1 xtx 3,7 då min drog 4,3.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
har också haft en 600cfi-08 den går klockrrent tar inte allt för mycket soppa fick den attr ta 1.6liter milen(ledkörning) annars tog den runt 2.4 till 2.8 liter milen
 

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
Jag har ägt 3 maskiner senaste tre åren med 600 cfi motorn och jag är grymt nöjd med både effekt och förbrukning!
Första 600 jag ägde hade 125hk och dom två andra hade/har 120hk,skillnaden mellan dom var att den första hade cfi4 och dom två andra har cfi2.
Märker ingen skillnad effektmässigt,enda skillnaden är att cfi2 går jämnare och har inte det störande sucket som kunde komma vid gaspådrag på cfi4an jag hade.

Det går säkert köra den en bit under 1.5l/mil om man vill utan problem,men annars ligger den väl kring 2-2.5l/mil vid blandad rolig körning.
vad är det för teknisk skillnad mellan Cfi 2 och Cfi 4??(förutom köregenskaperna du nämde) vad har jag mest troligt på min -08?
 
D

Draken

Switchback -08 har cfi4 och har 125hk.

Skillnaden är väl att cfi4 har fyra injektorer och cfi2 har således bara två.

Jag har haft en dragon swb -08 och en -09 rmk och nu en -10 rmk och dom två senaste har cfi2 vilket jag anser vara bättre.
-08 hade lite konstiga saker för sig,den suckade nån millisekund ibland när man låg i 40-50 och drog fullt och den ville typ bara gå på en burk när man kört länge,stannat den en stund och sen skulle köra igen.
Dessa fenomen har jag inte upplevt på cfi2an.