Polaris 500 efi problem?

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Har fått ett konstigt problem med en polaris 500 efi (93:a)

Skulle lasta den på släpvagnen i går, men medans den stog på tomgång kanske i 10 min efter 2 st snabbkörningar ute på gatan så tvärdog den bara direkt ungeför som man dödar den med nödstoppen då den stog på tomgång ute på gatan.

Den gick sedan inte att få i gång alls igen, verkar som den ej får soppa då pumpen ej går i gång heller då man försökte få i gång den direkt igen, tänder inte alls testade lite startgas då gick den i gång på det men stannade direkt sedan.



Batteriet är fulladdat, den strulade så här en gång förra året med men då gick den till sig bara helt appropå


Det roliga är efter jag ställt tillbaka släpvagnen och skotern stått kanske 40 min ute på gatan och skämts så tänkte ja ja testar att dra en gång i den innan jag åker hem då startar den som vanligt direkt på första draget och går igen?!??!? testat att stänga av den direkt igen och dra i gång den igen , startade som vanligt...


Någon som kan ge tips på vad som kan va fel? törs inte dra ut och provåka den om den ska stanna efter 15 minuter bara helt appropå.


Batteriet visar fullladdat


Bensin finns


Nya Stift


När den ej gick i gång blinkade ej efi boxen något alls..
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Det där problemet känner jag igen!
Min först skoter var en SP 500 efi. Hände mig en gång att den tvär dog på en led när jag var ensam och körde, lät skoter stå och började vandra.
När jag skulle hämta upp aset så testade jag starta den och wips så gick den som vanligt.

Ett par dagar senare så hände precis samma sak förutom att den bara gick på 1 cyl för att sedan dö helt, så jag ringde en bekant som skruvat en heldel i skotrar och han bad mig kolla kontakterna till spridarna.
Ena kontakten hade släppt helt och den andra satt löst, jag bytte ut kontakterna = problemet ur världen.

Kolla om du har glapp där!

Lycka till:hello:
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
har också haft det där problemet på min maskin 500 efi 93! enda riktiga om du vill lita på din maskin igen är att byta mot förgasare.. det är fördjävligt när det händer och det kan hända närsomhelst.. bara så att du vet.
 

Pimpelgas

Medlem
20 feb 2010
20
0
1
Kontrollera att reläet för bränslepumpen fungerar. Du kan koppla en liten lampa till utgången på reläet som går till pumpen så ser du om pumpen får ström då du har problem. Går inte pumpen men lampan lyser så är antagligen pumpen kass eller så har du dålig jordning till pumpen.
Rengör jordpunkten som sitter långt ner till höger på framsidan av motorblocket.
Du kan också kontrollera den tunna svarta kabeln från CDI boxen, det sitter en skarv som kan ärga på denna kabeln kolla också så att den inte är skavd eller bruten, den sitter bakom motorn långt ner på höger sida.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
inge fel på efi...folk är jävligt snabb att dömma ut det.. hur är ditt batteri i skick ?... blinkar din box nå felkoder ?.. kolla alla anslutningar och reläer
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
inge fel på efi...folk är jävligt snabb att dömma ut det.. hur är ditt batteri i skick ?... blinkar din box nå felkoder ?.. kolla alla anslutningar och reläer
polaris efisar ala 1992-1993 är inte de kvalitetssäkraste produkterna jag hört talas om.. man skruvar mer än vad man kör.. har både haft rxl och 500 efi, och ingen har riktigt fungerat klockrent. bara att riva bort och se glad ut. för kablar och relän som är i så dålig kvalitet och kostar så jävla mycket att byta ut är inget för mig.. köp två relän till maskinen så har dina förgasare betalat sig själv bara för att du bränt ut reläna för att de har blivit kortis i dem.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Har kört 2200 mil med min EFI funkar klockrent. Men jag mins att det fanns en elkontakt
i gashandtaget som strulade när den var ny. Den kopplade jag bort. Den är till för
att om gasviren fryser ska den döda motorn.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Har kört 2200 mil med min EFI funkar klockrent. Men jag mins att det fanns en elkontakt
i gashandtaget som strulade när den var ny. Den kopplade jag bort. Den är till för
att om gasviren fryser ska den döda motorn.
min har gått 1630 mil utan ett krångel.. fick byta batteri i höstas dock..

gashängs grejen har haft samma fel på både rxl:ar och 500er både efi och inte...
sitter en liten knapp vid gasen brukar kunna ge upp..
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Ingen som har ett elschema till en 500 efi? har hittat sprängskisser man ett elschema skulle underlätta en hel del vid vidare felsökning.
 

Polaris500efi

Medlem
7 mar 2010
10
0
1
Sidensjö
Hej jag har fått problem med min polaris indy 500 efi punpen går perfekt och när jag drar en gång så går den igen (som det ska göra) Men sedan går den igen och igen och igen .... vad är felet?? någon som kan ? + den ger 4 felkoder från efin vad betyder det?
 

Pimpelgas

Medlem
20 feb 2010
20
0
1
Räkna lång och korta blink och översätt till dessa koder.

11 ....THROTTLE POSITION SENSOR
12.....CRANKCASE TEMP SENSOR
13......INTAKE AIR TEMP SENSOR
14*.....ATOMOSPHERIC PRESSURE SENSOR
14.......WATER TEMP SENSOR
15......ATOMOSPHERIC PRESSURE SENSOR
21......FLYWHEEL SIDE INJECTOR
22......CENTER INJECTOR [ 3-CYL.]
PTO SIDE INJECTOR [ 2-CYL]
23*.....PTO SIDE INJECTOR
31.......LOW BATTERY VOLTAGE
32.......LOW CHARGING SYSTEM OUTPUT
33.......CDI OUTPUT
* Used on RXL models only. Codes 31,32,33 are not used on RXL models
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Min blinkar inga felkoedr alls då den tvärdör, måste nog va någe med pumpen eller någe då den tänder till på startgas sedan dör direkt.



Ska prova att låna en orginal efi box och bara prov testa med..
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Ska uppdatera denna lite

Hann inte med så mycket felsökning förra året då jag var tvungen att inrikta mig på andra saker, köpte ett nytt batteri förra helgen inget liv i skotern ändå helt död inga blink på efin eller någon bränslepump som snurar i gång med nytt batteri.


Provade att dra sladden "den smala svarta" som går från cdi boxen efter ett tips ingen skillnad.


Skotern åker in på Motorteknik på måndag dom ska ha grejor för att felsöka efi enligt dom. Vill inte ta hem en ny box innan jag fått det bekräftat att boxen är död.

Men skumt om boxen skulle dö bara helt apropå då skotern står på tomgång.
 

Pimpelgas

Medlem
20 feb 2010
20
0
1
Låter som ett relä problem, prova att skifta de två reläerna som sitter bakom fotholken och se om den beter sig annorlunda.