Polaris 2025

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Startar denna då den inte fanns.
2025 maskinerna finns ute nu, någon som hittat något nytt mer än högre prislapp?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Polaris 650 Titan Nordic Pro verkar vara en ny bredbandare på Matryx-chassiet i alla fall. 155" lång, 20" bred matta, 1,8" kammar, flip-boggie och med växellåda H-L-N-R. Kanske bara finns för nordiska marknaden? Tror helt klart konceptet är lyckat för nordiska marknaden i alla fall, men om den kostar det som står där på förstasidan, startpris 229900 kr, så tror jag de skjuter sig själva i foten. Men jag ser att när man går in bygg-verktyget så står det en annan, lägre summa så det kanske är ett lägre pris ändå
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Polaris 650 Titan Nordic Pro verkar vara en ny bredbandare på Matryx-chassiet i alla fall. 155" lång, 20" bred matta, 1,8" kammar och med flip-boggie. Kanske bara finns för nordiska marknaden? Tror helt klart konceptet är lyckat för nordiska marknaden i alla fall, men den var fruktansvärt dyr, startar på 229900 kr... Tror de skjuter sig själva i foten med den prissättningen.
Ser ut som en fin maskin som säkert många vill ha, men priset är ju på tok för högt. Känns som att de borde göra som brp och göra mer snikvarianter.
Tex billigare dämpare, enkel display mm.
tex en snik Lynx 59 efi som man kan säga är en likvärdig maskin mot denna och den kostar 145000kr. Det är ändå 84900kr i skillnad. Visst mycket mer motor i 650in men jag tror för denna kundgrupp duger 600efi utmärkt speciellt med tanke på prisskillnaden.
 
Reactions: Henrikssons

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Skönt att det inte var så mycket nytt på 146", då slipper man byta bort 24an.
Ny kalibrering låter bra, 9R går ju fett som bara den.
Även startapparaten, det är ju sjukt tungdraget i -20 å neråt....
SPn var ju ok i pris, synd den inte fanns i 146" då hade det nog vart en storsäljare här.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Rent generellt ett mellanår ifrån 2023 till 2025. Ingen större skillnad och priserna är ju inte direkt gratis längre..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vill påstå att jag betalade kring 135k för min 2015 Scandinavian beast ny, 155-160k för min 2019 Boondocker RE ny, (märkbart prutat visserligen då vi köpte två nya samtidigt)

....så ja, priserna har skenat märkbart! +100k-ish på 10 år på "jämförbara" Polarisar och +70k-ish på 6 år på "jämförbara" Lynxar....
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Sjukt att vi är så dumma att vi köper igen å igen;)
Men jag slutar att byta varje år nu, få lita på 5åriga garantin å lite gubbförnuft...
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
De värsta maskinerna är och snuddar på 300kkr nu om man kollar på alla märken.
Måste vara tufft att vara skoterhandlare eller så har folk helt tappat uppfattningen om pengars värde
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
De handlare jag pratat med säljer lika många som tidigare år men alla väljer nog inte att köpa värstingen med jätte skärm en 600a i dag går ju lika bra som värstingen gjorde för 7-8 år sen år sen och duger nog åt många.
 

2an

Ny medlem
14 jan 2017
1
0
1
Är det nån högre skatt/avgifter på prestanda modellerna? Eller maximerar man bara vad man tror de går plocka ut?
XCR 650 136 18.367$ här 204 410 kr +15 230 kr
XCR 9R 136 22.266$ här 254 900 kr +25 500 kr
Räknade på 10,30 som dollarn är idag,

Såg även på t.ex Burandt tunnel väska i svart/färg text är priset för väskorna samma i USA men 708 kr dyrare här om man vill ha färg, men kanske är miljöavgift på färgen...
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Blir ju lite mera i tull samt moms på en dyrare maskin och sen beror det ju på hur man räknar på 5 års garantin och vem som står för den en värre maskin får troligtvis lite mera garanti åtgärder än en maskin med en lugnare motor som funnits några år och sen tar man nog ut så mycket man kan som i alla andra branscher.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
"Etablerad prisbild" är ett populärt uttryck i säljarvärlden. Vad saker kostar att göra och/eller köpa in har inget med utpriset att göra så länge man säkert är på +.

Men ja, moms, tull, garanti, svenskars femveckors semester, arbetsgivaravgifter etc osv mm ska allt betalas av slutkunden.... + generalagentens påslag.

Generalagenten betalar å andra sidan inte butikspris på grejerna, ska jag hugga till med någonting har "han" minst 30%, men troligast närmare 50%, rabatt från fabrik. (det är rabattsatser som är rätt vanliga i andra branscher i alla fall)

Så en maskin som kostar 18k USD i butik där betalar deras handlare ungefär 16k USD för, Svenska generalagenten betalar då någonstans i faggorna av 8-10k USD + frakt, tull och övriga avgifter för samma maskin. Mina gissningar men förmodligen hyfsade sådana.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Blir ju lite mera i tull samt moms på en dyrare maskin och sen beror det ju på hur man räknar på 5 års garantin och vem som står för den en värre maskin får troligtvis lite mera garanti åtgärder än en maskin med en lugnare motor som funnits några år och sen tar man nog ut så mycket man kan som i alla andra branscher.
Egentligen är ju 5års garantin helt otrolig. Tänk tex boost som egentligen inte funkar som den borde och ändå har 5års garanti här, är nog inte alla maskiner som klarar 5år utan haveri speciellt boosten och de som används som de bör.
Men nu har ju eftermarknaden löst problemet med en ventil likt de som sitter brp maskinerna som släpper in luft till motorn när den går i oladd. Men monterar men en sådan lär ju garanterat garantin ryka. 2000-talslösningen med reeds i luftburken är uppenbarligen inte lika effektiv som brp:s ventil.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jaså funkar boosten dåligt hur märks det ? En kompis provade en Boost på nån skotervisning han tyckte det kändes som gashäng när man släppte gasen han provade en 9R också och den var han mera imponerad av.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jaså funkar boosten dåligt hur märks det ? En kompis provade en Boost på nån skotervisning han tyckte det kändes som gashäng när man släppte gasen han provade en 9R också och den var han mera imponerad av.
Boosten är väldigt sävlig/blöddrig/dålig gasrespons från början, så den tycker jag inte är riktigt färdig än, 9R är riktigt trevlig, den har riktigt bra respons och kanske någon extra häst på topp mot 850in.