Polaris 2022

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Exakt och törs man ens köra 95 okt med etanolmappen för den går ju garanterat för snålt och den lär ju tappa 15hk på 95okt. Frågan är om de ens går köra 95okt för den kan väl tvärstanna om den spikar för mycket antar jag, eller har de tagit bort den funkionen som de va på cfi 2 motorn? Hur som så lär de inte va bra att köra 95okt innan de fixat en bättre mapp för det.
nja, jag tror det ligger en hund begraven.

vi har tre Khaos 146 -22 och kör alla på 98 oktan. Vi är alla eniga om att maskinerna går aningen bättre i non etanol, ca 50-100 varv mer. 10hk är kännbart och vi märker absolut inte av någon sådan skillnad. Jag tror ni som har 22:eek:r och har gjort samma test är eniga.
Ena kompisen testade att köra 95 i non etanolläget men fick får ”det” varning. Switchade till etanolläget och då gick den bra.

borde den inte pytsa på mer bränsle i etanolläget men samtidigt ge högre tändning som etanol kanske fixar?

det som förbryllar mig är att bromstestet visade 10hk diff. Kanske handlaren hade nån specialmapp som han slängt i för falsk marknadsföring😅😆
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
nja, jag tror det ligger en hund begraven.

vi har tre Khaos 146 -22 och kör alla på 98 oktan. Vi är alla eniga om att maskinerna går aningen bättre i non etanol, ca 50-100 varv mer. 10hk är kännbart och vi märker absolut inte av någon sådan skillnad. Jag tror ni som har 22:eek:r och har gjort samma test är eniga.
Ena kompisen testade att köra 95 i non etanolläget men fick får ”det” varning. Switchade till etanolläget och då gick den bra.

borde den inte pytsa på mer bränsle i etanolläget men samtidigt ge högre tändning som etanol kanske fixar?

det som förbryllar mig är att bromstestet visade 10hk diff. Kanske handlaren hade nån specialmapp som han slängt i för falsk marknadsföring😅😆
Ok då är de fel på bromsningen.
Vilken onödig dålig reklam Polaris får pg av den bromsningen. Varvtalstappet i etanolläget på 98 okt låter helt i linje med hur mycket den ska tappa, typ 3-4 hk, inte vinna 10hk som bromsningen påvisade.
Din beskrivning att en kompis fick "Det varning" med 95okt i non etanol läget och ingen varning i etanolläget är ju precis som de ska va.
De får mer soppa i etanolläget men knappast vassare tändning för 95 okt med 10% etanol motsvarar ca 97 okt bensin påstås det och de är sällan 10% i soppan så man får nog räkna lägre än 97 okt på e10 i Sverige ivf. Om etanolmappen är bra så ska den inte tappa mer än ca 1-2 hk vs 98 okt med non etanol mapp men den drar några få procent mer soppa. De dryga eller bra är att de sällan är så mycket etanol i mackpumparna som de påstår för de är bet dyrare än bensin.
Kompisaren kör en 1000hk BMW på e85 och han kan se i insprutets surfplatta hur mycket etanol e85 innehåller. De är för de mesta 78-80% bara även på sommaren! E10 har man hört talas om siffror allt från 6-10%.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Okej, så ni dömer ut tre bromsningar av McExpress och tror mer på buttdyno?

Jag har nyss köpt mig en 850 -22
Får testa i påsk och se hur det verkar innan jag uttalar mig mer...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Okej, så ni dömer ut tre bromsningar av McExpress och tror mer på buttdyno?

Jag har nyss köpt mig en 850 -22
Får testa i påsk och se hur det verkar innan jag uttalar mig mer...
Ja man blir tvungen att döma ut bromsningen om flera ägare får 50-100varv mer i non etanol läget vs etanol läget "ute i fält.
Skulle den ge samma effekt som bromsningen dvs 10 hk mindre på non etanol talar vi om varvtalsförlust på ca 150-200 varv ute i fält.
Jag har inte sett bromskurvan och inte läst om bromsningen men jag funderar på om de verkligen va 10 hk mer toppeffekt non etanol gav? Är de så enkelt att motorn gav 10hk mer längre ner i registret bara? De är fullt möjligt om en motor går snålt typ på 6000-7000v som ex och så sopar man på 5% mer soppa där så kan de bli 10hk mer i de varvtalsområdet.
De blir intressant att höra vad du får för fenomen i olika lägen.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Okej, så ni dömer ut tre bromsningar av McExpress och tror mer på buttdyno?

Jag har nyss köpt mig en 850 -22
Får testa i påsk och se hur det verkar innan jag uttalar mig mer...
Nja, vill inte döma ut men det är förbluffande att resultatet omöjligt kan översättas till våra maskiner. Jag har kört i snart 30 år och har hyfsade kunskaper både på motorer och variatorer och är helt säker på min sak. Marginellt bättre går våra maskiner i non etanol läget på 98. Dock har vi alla boggningar i mellanregistret på båda lägena. Det är mest det vi vill försöka få bort. Har swishat mellan mapparna både på olika höjd ö havsnivå, olika barometertryck o temperatur. Bloggar minst när det är riktigt kallt av någon anledning. Kommer säkert nån uppdaterad map snart för att få bort detta. Eller så är det bara vi som är ”nördiga” perfektionister som störs av detta😅
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Eller så är uppenbarligen polaris rätt talanglösa på att få en motorstyrning att fungera tillfredsställande, tråkigt nog med tanke på vad prylarna kostar
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Eller så är uppenbarligen polaris rätt talanglösa på att få en motorstyrning att fungera tillfredsställande, tråkigt nog med tanke på vad prylarna kostar
Jag är beredd att hålla med dig och det är jävligt synd för det är fina maskiner i övrigt. Men Polarisåkarna som förr gnällde på hur bottenslö 800 etec var så är Polaris i samma sits med deras 850in nu. Jag har visserligen en -21 men -22 går inte bättre som alla påstår enligt våran uppfattning och tester. Jag har provat drivor med variator grejer för att få ett vettigt gassvar men det GÅR INTE!

Renoverat motorn i en Summit 850 under vintern och man har tyvärr förträngt vilket jävla klipp det är i Rotaxen. Polaris har dock bättre chassi för lössnö det kan man inte ta i från dom.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag är beredd att hålla med dig och det är jävligt synd för det är fina maskiner i övrigt. Men Polarisåkarna som förr gnällde på hur bottenslö 800 etec var så är Polaris i samma sits med deras 850in nu. Jag har visserligen en -21 men -22 går inte bättre som alla påstår enligt våran uppfattning och tester. Jag har provat drivor med variator grejer för att få ett vettigt gassvar men det GÅR INTE!
Ja, jag gillar polaris chassie mer än min nuvarande brp om man ser till friåkning. Men motorn fick mig att byta märke, och sett till det stora hela med nuvarande behov av maskin så trivs jag bra med det.
Men håller med, jävligt synd på så fina maskiner i övrigt
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Är de så enkelt att motorn gav 10hk mer längre ner i registret bara? De är fullt möjligt om en motor går snålt typ på 6000-7000v som ex och så sopar man på 5% mer soppa där så kan de bli 10hk mer i de varvtalsområdet.
De blir intressant att höra vad du får för fenomen i olika lägen.
Det är 8-10hk mer i toppeffekt, strax över 8000rpm.
Kan kika på kurvorna senare idag.
Edit:
Om vi tar kurvan för 850 då börjar den vid 6500rpm.
Där ligger etanolmappen +5-6hk
Sen är det ungefär lika upp till 8200rpm där man ser +9hk.


Lustigt hur preferenser ändras...
När Rotax hade sin 800 så tyckte man att Polaris 800 hade grymt gassvar...
Tycker dagens Poo 850 går bättre än tidigare 800.
Har nu en -21 och -22, hade tidigare -13, -16 och -18
Men ändå så är dom "heeelt omöjliga att få till" enbart för att Rotax 850 har ännu lite bättre svar??

Vet inte om jag haft tur, men de jag har haft har funkat väldigt bra. Det enda jag har att anmärka på är att dom är onödigt törstig.
 
Last edited:
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Det är 8-10hk mer i toppeffekt, strax över 8000rpm.
Kan kika på kurvorna senare idag.
Edit:
Om vi tar kurvan för 850 då börjar den vid 6500rpm.
Där ligger etanolmappen +5-6hk
Sen är det ungefär lika upp till 8200rpm där man ser +9hk.


Lustigt hur preferenser ändras...
När Rotax hade sin 800 så tyckte man att Polaris 800 hade grymt gassvar...
Tycker dagens Poo 850 går bättre än tidigare 800.
Har nu en -21 och -22, hade tidigare -13, -16 och -18
Men ändå så är dom "heeelt omöjliga att få till" enbart för att Rotax 850 har ännu lite bättre svar??

Vet inte om jag haft tur, men de jag har haft har funkat väldigt bra. Det enda jag har att anmärka på är att dom är onödigt törstig.
Ok den ger mer både på lägre och höga varv med etanolmappen hos MC express. Då måste just den maskinen haft en annan mapp vs era som går bättre i non etanol. De kan ju va någon klant på polaris som kör in fel mapp på fabriken får vi hoppas.
Du sam haft alla modeller från 13- av 800an,,,,gick gamla cfi 13-15 sämre än nyare 800an?
Du säger 850in går bättre än 800an men gäller de även gassvaret från tomg eller från krypfart och fullgaspådrag?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Notera att alla maskinerna som bromsades gav ungefär samma effekthöjning i etanolläget.
Både 650, 850 och Boost

Ja, den uppdaterade 800:an som kom i RMK -16 går lite bättre än innan.
Framförallt går den finare och är inte lika rå i gången som Proride.
Sen blev det ytterligare ett steg bättre när 850 kom. Har dock inte haft första årsmodellen av den...
-21:an dom jag åkt mest på i år är jag då helnöjd med.
Svårt att säga skillnaden mellan den och förra, -18 800 då det är en sommar mellan körningen av de två.
Tycker då den går som kulor och krut.
Aldrig nån tvekan eller bludder eller så, inte släckt nåt stift osv.
Bensin gillar den såklart när man använder motorn hårt, men verkar dom dom fått ner förbrukningen ganska bra vid lugnare körning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Notera att alla maskinerna som bromsades gav ungefär samma effekthöjning i etanolläget.
Både 650, 850 och Boost

Ja, den uppdaterade 800:an som kom i RMK -16 går lite bättre än innan.
Framförallt går den finare och är inte lika rå i gången som Proride.
Sen blev det ytterligare ett steg bättre när 850 kom. Har dock inte haft första årsmodellen av den...
-21:an dom jag åkt mest på i år är jag då helnöjd med.
Svårt att säga skillnaden mellan den och förra, -18 800 då det är en sommar mellan körningen av de två.
Tycker då den går som kulor och krut.
Aldrig nån tvekan eller bludder eller så, inte släckt nåt stift osv.
Bensin gillar den såklart när man använder motorn hårt, men verkar dom dom fått ner förbrukningen ganska bra vid lugnare körning.
Oj gav även de andra modellerna mer i etanolläget också! Nu början man undra om tidningen eller MC express blandat ihop etanollägena för de kan ju inte va möjligt att de är sant.
Länken nedan "Polaris Basic fuel rek för 2022" maskinerna, där står inget ovanlig rek om att köra i enbart etanolläget.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Oj gav även de andra modellerna mer i etanolläget också! Nu början man undra om tidningen eller MC express blandat ihop etanollägena för de kan ju inte va möjligt att de är sant.
Länken nedan "Polaris Basic fuel rek för 2022" maskinerna, där står inget ovanlig rek om att köra i enbart etanolläget.
Jag tolkar det som att den säger att vi ska köra på etanolläget. Står inget om evt effektförlust eller liknande vilket är synd :(
USAś 91 oktan mätt i PON motsvarar våran 95 oktan som mäts i RON är vad jag fått lära mig.

( When using 91 E0 fuel, make sure the fuel selector setting on your instrument cluster is set to the 91 premium mode. If you are using any E10 fuel or are unsure as to what type of fuel you are using, set it to 87 ethanol mode. )

( There are two fuel options available. Choose the fuel description that best fits the fuel type in your vehicle's tank.
  • 91 + E0 Fuel = 91 PREMIUM MODE
  • ANY E10 or Unsure Fuel = 87 ETHANOL MODE
When the type of fuel in the tank is unknown, Polaris recommends setting the fuel selector feature to 87 ETHANOL mode. )