Polaris 2020

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Kul!
Är det stor skillnad?
Har kört 800 pro-ride chassit innan. Kommer jag bli överraskad?
Överraskad, njaa knappast! Men skillnad är det. Största skillnaden är att jag blir inte lika slut i kroppen efter en dags körning, väldigt ovant i början att chassiet är mer lättkört än proride.
Motormässigt? Marginell skillnad, det finns aningen mer toppeffekt i 840 men gassvaret i motorn är minst lika bra i proride 800. Hade själv en Pro 800 -12 i 7 säsonger innan denna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Överraskad, njaa knappast! Men skillnad är det. Största skillnaden är att jag blir inte lika slut i kroppen efter en dags körning, väldigt ovant i början att chassiet är mer lättkört än proride.
Motormässigt? Marginell skillnad, det finns aningen mer toppeffekt i 840 men gassvaret i motorn är minst lika bra i proride 800. Hade själv en Pro 800 -12 i 7 säsonger innan denna.
Jämför man gassvaret från den sista proride 2015 så är inte 840:n änns i närheten, men får hoppas att de får till alla maskiner till 2020 (inkl 2019) för att få köra en 840 som går bra denna säsong verkar inte hända..
 
Reactions: JLu84 och JRO

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Testade en 840 tidigare i vinter, och kände då inget sug att byta bort min 14 mot en sån, visst var det lite mer toppeffekt, men inte så man kände någon stor skillnad
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tycker min gick rätt bra hela säsongen men när dom bytte tändspole och uppdatera pidden samt den tredje mappen så är det helt otrolig skillnad. Lite som ni som är missnöjd har förklarat. Synd bara att det var i slutet på mars innan man upptäckt att den kunde gå så mycket bättre..
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Testade en 840 tidigare i vinter, och kände då inget sug att byta bort min 14 mot en sån, visst var det lite mer toppeffekt, men inte så man kände någon stor skillnad
Jämför man mot en R 850 som jag hade så är Rotaxen lite rappare i början men tappar i sl
Har faktiskt inte kört pro-ride chassiet, hade en Lynx BD 850 18 förra vintern och Polarisen är mycket mer lättkörd.
Vidare är det mycket mindre vibrationer (Än i R 850 och i P 800 motorerna) vilket är skönt efter ett tag
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Tycker min gick rätt bra hela säsongen men när dom bytte tändspole och uppdatera pidden samt den tredje mappen så är det helt otrolig skillnad. Lite som ni som är missnöjd har för klarat. Synd bara att det var i slutet på mars innan man upptäckt att den kunde gå så mycket bättre..
Kan vara värt att testa den tredje mappningen och se hur min går då (Har ej pidd) kan kanske gå bättre fast att jag aldrig haft problem med min?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Kan vara värt att testa den tredje mappningen och se hur min går då (Har ej pidd) kan kanske gå bättre fast att jag aldrig haft problem med min?

Man ska ju inte laga det som inte har gått sönder visserligen :) men nästa års mappning måste ju vara bra annars har dom tappat sig själv helt och hållet
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har nån fått svar på snowchecken?, verkar inte ha koll om det är priset på den man bygger (144 för Khaos 3") minus 10, eller om priset redan är det avdragna?
 

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Har tänkt att snowchecka en Khaos 3” för mest för att spara in pengar på QD blir ju ändå några tusen med 6 för beltdrive sen 2500 för extrarem osv.
Är man dumsnål om man tänker så? Hört att flera även föredrar serie 6 över 7 har själv ingen aning
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har tänkt att snowchecka en Khaos 3” för mest för att spara in pengar på QD blir ju ändå några tusen med 6 för beltdrive sen 2500 för extrarem osv.
Är man dumsnål om man tänker så? Hört att flera även föredrar serie 6 över 7 har själv ingen aning
Hade gjort exakt samma sak om jag skulle bytt nu. Remdriften är ändå mera placeboeffekt än något annat! Tar alla dagar i veckan hellre extrakylare än QD och det landar väl på ungefär samma slant att få den monterad.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har tänkt att snowchecka en Khaos 3” för mest för att spara in pengar på QD blir ju ändå några tusen med 6 för beltdrive sen 2500 för extrarem osv.
Är man dumsnål om man tänker så? Hört att flera även föredrar serie 6 över 7 har själv ingen aning
Gillar man en rullevänlig maskin så ska man köra 3" mattan. Den håller helt klart skidorna mer i luften och matar mer. Men den flyter upp sämre i pudersnö än 2.6 mattan.
Dock är den helt skevt drevad med kedjehus.

Vet ej om jag skulle säga placebo med remdrift.
Har ni verkligen hoppat mellan två likvärdiga skotrar och känt skillnaden? Jag känner de direkt iaf. Men jag är ju nörd också 😆

Jag har sett alldeles för många havererade kedjehus för att jag ska känna mig bekväm med de. Att förlora en hel helgs körning pga haveri är inte kul... De är en av den största anledningen till varför jag kör med rem.

Samt älskar jag enkelheten med QD när man ska byta matta på maskin. Går så fruktansvärt fort när man fått till knixxen.

Jag förespråkar alltid QD iaf till dom som ska köra stock och vill ha enklaste maskin att hantera.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag säger tvärtom, har sett alldeles för många fastfrusna/havererade QD remmar så kedjehus är självklart för mig :) Ju fler rörliga delar man kan kaplsa in desto bättre tycker jag.
Att det tar liite längre tid att byta matta kan jag leva med, i mitt fall blir det typ var fjärde år om inget allvarligt händer.

Jag gillar för övrigt 3” mattan, samt att drivhjulen blir aningen större med 3” delning i omkrets ser jag som en fördel hållbarhetsmässigt, har inte haft någon kuggning alls iår.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja de är konstigt. Jag kanske haft jävligt tur iaf 😆
På ett QD rem haveri har jag sett 5 kedjehus haverin. Detta av varierade märken då.

Tar jag in mina drev haverin på min Tki beltdrive så blir de 3-5 mellan remdrift/kedjehus ration.

Jag vet ej, men jag känner mig iaf säkrare med å ha rem. Detta kanske jag får äta upp tillslut 😂

Angående de där med att de fryser runt remmen, så har vi med oss något för att knacka till bukplasten så de lossnar på morgonkvisten.
Sen tar man ut isen om man orkar.
Då är de aldrig ett problem.
Dock mer arbete än kedjehus!
 
Reactions: Pitabroed

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
På ett QD rem haveri har jag sett 5 kedjehus haverin. Detta av varierade märken då.
När man pratar om kedjehus så kan man inte kolla på de andra märkenas kedjedrifter då de använder en vekare kedja. Hyvokedjan som polaris använder och använt väldigt länge nu är betydligt starkare än den så kallade silent chain, är nästan dubbelt så stark som silent chain, värt att tänka på innan man jämför..
 

Polaris14

Prospect sledder
4 dec 2017
11
0
1
Det var fan vad alla tycker olika om just QD vs kedja... tur man har ett par veckor till att bestämma sig på.
Om man kör på 3” finns det några vettiga mattar o köpa så man kan byta mellan till typ vår höst eller lär man byta drivhjul då?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
När man pratar om kedjehus så kan man inte kolla på de andra märkenas kedjedrifter då de använder en vekare kedja. Hyvokedjan som polaris använder och använt väldigt länge nu är betydligt starkare än den så kallade silent chain, är nästan dubbelt så stark som silent chain, värt att tänka på innan man jämför..
Sant! Har bara sett en pro-ride beast som havererat. Men några brp 8fiddys och yammas.

Det var fan vad alla tycker olika om just QD vs kedja... tur man har ett par veckor till att bestämma sig på.
Om man kör på 3” finns det några vettiga mattar o köpa så man kan byta mellan till typ vår höst eller lär man byta drivhjul då?
Kör på 3" du, och till våren då mattan börja bli sliten så kapar du ner kammarna. Då får du en jääävla fin vårmatta. De är ett jädra bra budgetalternativ!
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Bara för att krångla till det ytterligare, jag har fått byta QD remmen på min -18 efter 150 mil, fransad.
Tidigare i tråden hade jag frågor om 2,6" mattans mjukhet också, jag kan meddela att min är helt slapp nu efter ca 240 mil, kammarna tippar nästan om man tittar på dem. Jämfört med polarns -19 och frugans -18 så är min helt klart mjukare, kan nog vara så att den är slutkörd....hursom, jag satsar på en Khaos 155 i 3" till nästa år, känns som det finns mera mattor också att välja på till den om det blir lika illa igen.
Bra skapligt pris med 144 minus 10!!, 181 för en Summit är en bit därifrån...Dahlboms hemma i Gävle har även en egen variant med 15 papp delar samt gratis första service å nåt jippo inkluderat.