Polaris 2020

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Är det nån som kollat om snowckeckrabatten på 10000kr kan dras av på priset, eller om det är tillbehör som gäller?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Japp se inlägg 101 av mig på förra sida .
Väldigt konstigt om man kan dra av 10k på listpris istället för 10k i tillbehör.

10.000 på listpris är ju just 10.000 mindre i rena pengar som handlaren får.

10.000 i tillbehör är ju inte mer än ca 4000:- för handlaren efter att man dragit bort moms och handlarens polaris-rabatter på tillbehören.

Köpte ett par nya skidoos tidigare.
Då kunde handlaren dra av ca 4000:- på maskinpris om man valde bort tillbehören.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Väldigt konstigt om man kan dra av 10k på listpris istället för 10k i tillbehör.

10.000 på listpris är ju just 10.000 mindre i rena pengar som handlaren får.

10.000 i tillbehör är ju inte med än ca 4000:- för handlaren efter att man dragit bort moms och handlarens polaris-rabatter på tillbehören.

Köpte ett par nya skidoos tidigare.
Då kunde handlaren dra av ca 4000:- på maskinpris om man valde bort tillbehören.
Antagligen så kan man säkert pruta mest om man tar tillbehören än rena pengar på maskinen. Då det är som du säger. Men har man redan allt så är det rätt skönt att bara dra av 10k på maskinen.
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Kontakta Anders Sundling på Utmab. Vet han har pratat om de där och hade en lösning.
Pratade med honom, tipsade om avid nonslip drivhjul. Känns bara trist att lägga 4000:- för att maskin ska gå som den egentligen SKA. In och pratade med ÅF som skulle göra ett ärende till polaris om en ny drivaxel från en 155”. Bättre än inget om det skulle nu går igenom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Pratade med honom, tipsade om avid nonslip drivhjul. Känns bara trist att lägga 4000:- för att maskin ska gå som den egentligen SKA. In och pratade med ÅF som skulle göra ett ärende till polaris om en ny drivaxel från en 155”. Bättre än inget om det skulle nu går igenom.
Drivaxeln på 155an har ju 7kuggs drivhjul så det kan ju bara bli värrre, men den nya från 19 kanske funkar bättre?
Tänk på att monterar du noslip så ska det även dit en antistabbaxel så det bli ju en extra peng till för det...
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Drivaxeln på 155an har ju 7kuggs drivhjul så det kan ju bara bli värrre, men den nya från 19 kanske funkar bättre?
Tänk på att monterar du noslip så ska det även dit en antistabbaxel så det bli ju en extra peng till för det...
Tydligen så är det större kuggar på 7 tandade . I och med att detta blir ett garantiärende (om det nu blir något) så kommer jag inte betala någonting för att min skoter ska gå som utlovat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tydligen så är det större kuggar på 7 tandade . I och med att detta blir ett garantiärende (om det nu blir något) så kommer jag inte betala någonting för att min skoter ska gå som utlovat.
Ja 2019 7t mitten drivhjul har större klackar.
Tänk på att byter du till mindre drivhjul så blir det en rejäl nerdrevning också, men åf ordnar nog så det blir rätt.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Vad tror vi om mattval?, har en Khaos i åtanke då min Pro-18 med series 6 inte riktigt vill resa sig som jag vill trots lite v-kit mm. Dessutom tycker jag mattan är väldigt mjuk, jag är väl lite kass på att köra skog, och stannar man upp eller fastnar så kör ju BRP å Alphan 8or runt en. Den vill liksom inte komma loss. Funkar dock kanon om man har farten uppe med 6an. Skulle 7an vara bättre för mig, eller kommer Khaosen att gräva sig igång bättre tro?
Eller så får man behålla den gamla å byta till en Challenger extreme 2,5....känns väl dyrt att byta matta dag 1...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Hur menar du inte komma loss?

Om du menar poppa upp ur snön så tycker jag att det är ju precis det som Polaris är bäst på.
Har samma matta som du.

Men sitter också och funderar om vilken matta man ska ha då det inte går att få beltdrive med serie 7 mattan.

För och nackdelar vid respektive val?
Har hittils bara kört beltdrive med serie 6
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vänta här nu. Du säger att serie6 mattan får dig att köra fast mycket? De är då faktiskt helt tvärtom mina erfarenheter.
Särskilt när man ska börja jämföra mot konkurrenterna, utan att försöka klanka ner på dom.
Nått är galet med din setup? Försök hitta balansen mellan center och bakdämparen. Har du skruvat dig vilse där?


De går att eftermontera org beltdrive på skotrar med kedjehus/serie7 matta. De är lite jobb men de går. Samt inte så kostsamt om man tar de via en skoterskrot.
Man ersätter kedjehusplattan i bulken till en från QD. Samt då rem, drev och lite osäker om de är bromsskiva också.

Vet att Utmab har gjort den konverteringen på många axys med serie7 mattan.

Sen angående mattvalet. Jag har provat alla alternativ och förmodligen även dom flesta populära eftermarknadsalternativ.

Men skulle jag välja en stock skoter utan att röra en pinal så QD/serie6 helt klart.
Dock tycker jag serie7 är en roligare matta då den driver på hårdare. Men den är snäppet sämre på flyta upp i mjuk pudersnö.
Uppe i fart märks de inte lika mycket och då har faktiskt serie7 mattan en fördel.
Samt får man en möjlighet att skära ner kammarna på den inför våren så dom blir styva.

Serie6/qd kombon har ju också en lättare drivaxel. Så de är endel roterande massa som diffar.
 
Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jo jag vet att det går att konvertera.

Tänkte mer på vilka erfarenheter du och andra här i tråden har mellan serie 7 med kedja vs serie 6 med beltdrive.
Har som sagt bara kört serie 6 med beltdrive och är nöjd med den.

Var helt inne på att prova annat Lynx tills jag såg priserna så nu funderar jag på 3e polarisen en Khaos men för att inte köpa en ungefär likadan skoter som jag redan haft (pro rmk) så funderade jag på serie 7 mattan.
Vad man läst så ska ju Khaos vara lite mer busig så gör serie 7 den mer eller mindre busig?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jo jag vet att det går att konvertera.

Tänkte mer på vilka erfarenheter du och andra här i tråden har mellan serie 7 med kedja vs serie 6 med beltdrive.
Har som sagt bara kört serie 6 med beltdrive och är nöjd med den.

Var helt inne på att prova annat Lynx tills jag såg priserna så nu funderar jag på 3e polarisen en Khaos men för att inte köpa en ungefär likadan skoter som jag redan haft (pro rmk) så funderade jag på serie 7 mattan.
Vad man läst så ska ju Khaos vara lite mer busig så gör serie 7 den mer eller mindre busig?
Jag skulle nog valt QD/2.6 och bytt matta eller skaffat en till matta. Serie7 är nog lite för lössnöanpassad för att kallas busig.
En khaos med en Challenger extreme matta skulle vara förjävla rolig!
Och har man råd att ha dubbla mattor så har man ju en lössnö dräpare och en riktigt rolig "vår"maskin i ett paket.

För de går ju vansinnigt fort och byta matta på dom med QD.
Gjorde de på 40min sist utan att stressa.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Hur menar du inte komma loss?

Om du menar poppa upp ur snön så tycker jag att det är ju precis det som Polaris är bäst på.
Har samma matta som du.
Jag menar om/när man sitter rejält fast nere i snön så är det väldigt svårt att ruska loss sig, mattan känns för mjuk, och lika när man kör i snårig skog och måste ha väldigt låg hastighet eller stanna helt, då small det bara till med min gamla 850 Summit så var det klart. Det saknar jag, samt möjlighet att balansera utan skidorna i backen vid behov. I övrigt håller jag RMKn för överlägsen i det mesta.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Vänta här nu. Du säger att serie6 mattan får dig att köra fast mycket? De är då faktiskt helt tvärtom mina erfarenheter.
Särskilt när man ska börja jämföra mot konkurrenterna, utan att försöka klanka ner på dom.
Nått är galet med din setup? Försök hitta balansen mellan center och bakdämparen. Har du skruvat dig vilse där?
Jag har Öhlins satsen, och var inte nöjd förra året då de var extremt mjuka, i år har den fått nya styvare fram fjädrar, helt nya shims paket fram + bakre, center endast renoverad. Förspänning enligt Öhlins rekomendationer. De är mjuka nu med, men upplevde samma beteende när man grävt ner sig/stannat förra året också.
Jag säger inte att den får mig köra fast (det beror nog på han bakom styret), men när man väl gör det eller är väldigt långsam så gillar jag den inte.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det du skriver är faktiskt inget jag känner igen. På en stock QD/2.6 maskin så är de ju nästan omöjligt å köra fast. Bara hålla inne ljudreglaget och ruska lite åt sidorna så flyger den upp på snön.
Har du haft lös mattan och monterat den fel väg? ;)
 
Reactions: Undie och Bola