Polaris 2018

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har gjort en kontakt som jag kan plugga i och på andra änden har jag krokodilklämmor. Så tar jag bara min Ctek 12v billaddare och kör på supply läget. Då strömsätter jag skotern.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Det verkar som ALLA spränger sina remmar vid lite extremare körning oavsett märke.
Är inte en märkesfråga utan ett snöskoterfel, felbestyckade variatorer från fabrik.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kolla linjering och shimsning av primär. Min -18 var heeeeeeeeeeeelt out of wack. Var enkelt fixat om jag säger så!

Över 1mm i remspel på primären. Ska ligga runt 0.25-0.50mm... Linjeringen var inte heller något att skryta om. Tror dom har anställt nå praktikanter när dom byggde -18's maskiner =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Jag kör nu ultimax remen på min nu, är uppe i ca 65mil på den och ser fortfarande riktigt fin ut. Med tanke vad den utsätts för så är jag imponerad :) Orginalremmen höll 40mil...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kolla linjering och shimsning av primär. Min -18 var heeeeeeeeeeeelt out of wack. Var enkelt fixat om jag säger så!

Över 1mm i remspel på primären. Ska ligga runt 0.25-0.50mm... Linjeringen var inte heller något att skryta om. Tror dom har anställt nå praktikanter när dom byggde -18's maskiner =)
Stod motorn snett eller bara sekänderens som behövde shimsas om?
Min rem är hel men fransat lite tidigare än jag önskar så tänkte kolla över min och se hur det ser ut.

Har du linjeringsmåtten?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Är det något som varit med om att deras 800 är omöjlig att starta varm?

Har hänt mig 3 ggr totalt.

Har varit och klättrat, stannat av för att hjälpa någon stackars Arctic åkare sen är den tvärt omöjlig att starta.

Bytt stift dragit dragit och dragit sen när man nästan gett upp och ska bogsera hem så hoppar den igång och går hur fint som helst som om inget har hänt
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Är det något som varit med om att deras 800 är omöjlig att starta varm?

Har hänt mig 3 ggr totalt.

Har varit och klättrat, stannat av för att hjälpa någon stackars Arctic åkare sen är den tvärt omöjlig att starta.

Bytt stift dragit dragit och dragit sen när man nästan gett upp och ska bogsera hem så hoppar den igång och går hur fint som helst som om inget har hänt
Kolla den vita stora kontakten som kommer från statorn, sitter i en tygpåse ungefär ovanför tändstiftet på variatorsidan. Inte ovanligt att det kommer in fukt i den kontakten och sedan blir dålig kontakt och bränd.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är det något som varit med om att deras 800 är omöjlig att starta varm?

Har hänt mig 3 ggr totalt.

Har varit och klättrat, stannat av för att hjälpa någon stackars Arctic åkare sen är den tvärt omöjlig att starta.

Bytt stift dragit dragit och dragit sen när man nästan gett upp och ska bogsera hem så hoppar den igång och går hur fint som helst som om inget har hänt
Ja, på två st 2017 och på en 2018, alla Pro-RMK. En gång på en av 2017-modellerna var det faktiskt en eftermonterad nödstopp som var boven men de andra gångerna så var det inget uppenbart fel men de var stendöda och efter några minuters dragande så hoppade de igång. Sjukt irriterande när man står på fjället.
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Nybliven ägare av en Pro rmk 800 pidd.... inga isrivare finns idag och hört att många köper brp ist. Min undran är till vilken brp modell man köper i så fall? Passar dom rakt av på skenorna eller måste man modda en del?

Tacksam för svar😊
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Köp eftermarknads av typen som sitter original eller originalrivare.
Brp rivarna går visserligen att backa med, men dom böjer sig uppåt så dom blir princip värdelösa när man väl ska använda dom.
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Köp eftermarknads av typen som sitter original eller originalrivare.
Brp rivarna går visserligen att backa med, men dom böjer sig uppåt så dom blir princip värdelösa när man väl ska använda dom.

Då ska jag söka på isrivare så får vi se vad som dyker upp:).

En annan fråga... plasten under belt driven har fått sig en reva så det gått hål några cm. Finns det någon bukplast för just belt drive ”bulan”? Har sökt men endast hittat till Pro ride chassit. Tänkte så det inte spricker upp mer.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Då ska jag söka på isrivare så får vi se vad som dyker upp:).

En annan fråga... plasten under belt driven har fått sig en reva så det gått hål några cm. Finns det någon bukplast för just belt drive ”bulan”? Har sökt men endast hittat till Pro ride chassit. Tänkte så det inte spricker upp mer.
Skinz har plaster du nitar under på båda sidor vid drivaxeln.