Polaris 2013

Är motorrelaterade problem borta från 6/800 CFI -13


  • Totalt antal som röstat
    24

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hej, efter att ha försökt söka både på detta forum och googlat så bestämde jag mig för att göra en tråd. Polaris 2013, vågar man köpa sig en sådan? Att det är jävligt schysst chassie etc har jag redan förstått, men är lite nyfiken på motor/drivlina problemet.

Av vad jag kunde läsa så verkar det som att hälften av alla tycker att polaris har fixat till sina motorproblem medans resten tycker tvärt om. Sen kan det ju vara så att alla inte har hunnit köra "nog långt" för att något ska hända. Kan tänka mig att vid 500mil är accepterat att det dags att byta kolvar. Och detta ämne gäller både 6/800 cfi.

Läste även att det var problem med quickdriven, alltså funktionen som ska motsvara kedjehuset. Även om ni har haft problem med variatorer, alltså ovanligt remslitage.

Så ni som kör just polaris 2013-14 får gärna kommentera om ni har haft några problem med era maskiner, skriv gärna vad som har hänt och vid vilka miltal.

Mvh Carleen!
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Min prormk har jag kört 560mil med och inte haft problem med varken motor eller quick drive remmen.
Dock har den slitit mycke rem vid hård körning.
 
A

AssaultRMK

Skulle jag i dagsläget köpa en 800cfi så hade jag faktist letat tvärt emot vad man brukar leta efter. Nämligen en maskin med relativt många mil bakom sig.

Problemen tycks grunda sig i varierande toleranser vilket i 9 fall av 10 ger utslag redan vid de första 1-200milen.
En motor med fler mil på sig torde falla på den sida av variation där toleranserna faller inom sina gränsvärden. Vilket också kan ligga till grund för att de flesta som har en 800cfi med "många" mil sällan heller har haft några som helst problem med sin maskin.

Varningsklockorna borde ringa när man ser tex en -13 med endast runt 150mil på 2 säsonger, varför så få mil?

Så mitt tips skulle vara att rikta in sig på en välvårdad maskin med några hundra mil bakom sig. Gärna 3-400mil. Med överflödet av lågmilade maskiner på marknaden just nu så är en sån maskin dessutom betydligt billigare i inköp.
Men räkna samtidigt med att när en skoter har passerat 500mil så är den i princip inte värd mer än soppan som finns i tanken.
Inte pga att den på något sätt behöver vara utsliten, men för att det är så marknaden ser ut idag.

Å andra sidan så är det väl bättre med en hel maskin utan större värde än en trasig maskin utan något värde.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Varningsklockorna borde ringa när man ser tex en -13 med endast runt 150mil på 2 säsonger, varför så få mil?
Fånigt uttalande, bor man inte ute på fjället och istället har runt 40-60mil enkel resa till "leken" (vägrar att köra någon led på hemmaplan) så får man vara lycklig om man hinner med 70-80 djuppuder-mil på en säsong.

Har inte haft något krångel med varken motor eller QD-rem eller variatorremmar. Lika för polaren man kör med. En a-arm släppte i limningen på hans "Retro" det är nog enda som hänt.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
De problem jag haft, är andra ägaren på maskin. PRO 800 -13 ca 200mil.
Bultarna till QD-dreven har lossnat/gått av. Fått nya monterade i våras, återstår att se om de håller.
En bärarm som släppt i limningen. Riktiga stolpskott som kom på att köra med limmade armar...

Tidigare ägare har haft maskin inne för byte av spridare och lite annat.

Är inte imponerad av kvaliten, tur att maskin går gudomligt i snön, annars hade den fått ny ägare för länge sedan.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
De problem jag haft, är andra ägaren på maskin. PRO 800 -13 ca 200mil.
Bultarna till QD-dreven har lossnat/gått av. Fått nya monterade i våras, återstår att se om de håller.
En bärarm som släppt i limningen. Riktiga stolpskott som kom på att köra med limmade armar...
Det är ju ett servicemeddelande på dom bultarna att dom skall bytas. Så är det någon som inte gjort det kolla med eran ÅF.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
axeln pajjade direkt efter 6mil,fick en assault axel monterad,sen har jag inte haft nå mer problem,limmningen har släppt på båda bärarmarna,kör fortfarande på orginal remmen,har inte så långt till fjällen men min skoter har inte gått mer än 120-130 mil ändå på 2 säsonger,tycker inte man får till några mil när man leker i skogen
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Tycker inte att man bara ska räkna mil på en lössnömaskin.
Enligt mig har timmarna större betydelse, samt att man kan se hur maskinen är körd om man kikar på förhållandet mellan timmar och mil.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
kör en -14 pro rmk, ~140mil inte haft några motorrelaterade problem, men den har varit hård på rem... vet inte om den är nå bättre än m800 jag hade innan
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är ju ett servicemeddelande på dom bultarna att dom skall bytas. Så är det någon som inte gjort det kolla med eran ÅF.
Det är lite osäkerhet kring detta.
Klamman runt drivaxeln satt monterad, bultarna vet jag ej om det var original eller om dom redan varit bytta en gång.
Så den verkar ju ha varit in på nån servicebulletin iaf.
 
A

AssaultRMK

Fånigt uttalande, bor man inte ute på fjället och istället har runt 40-60mil enkel resa till "leken" (vägrar att köra någon led på hemmaplan) så får man vara lycklig om man hinner med 70-80 djuppuder-mil på en säsong.

Har inte haft något krångel med varken motor eller QD-rem eller variatorremmar. Lika för polaren man kör med. En a-arm släppte i limningen på hans "Retro" det är nog enda som hänt.
Tror att jag gjorde mig missförstådd med mitt uttalande.
Vad jag menar med att varningsklockorna bör ringa på en lågmilad maskin var att pga de låga milen så vet man inte ännu om maskinen kommer att hålla om 50-100mil till eller om den faller in i den lilla grupp av trubbel bringande maskiner.

Jag menade självklart inte att bara för att maskinen har gått lite så måste den ha tjorvet mycket, utan att majoriteten av de maskiner som gått längre tycks ha gått de milen utan större problem medans de maskiner som havererar gör just det oftast i början.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tror att jag gjorde mig missförstådd med mitt uttalande.
Vad jag menar med att varningsklockorna bör ringa på en lågmilad maskin var att pga de låga milen så vet man inte ännu om maskinen kommer att hålla om 50-100mil till eller om den faller in i den lilla grupp av trubbel bringande maskiner.

Jag menade självklart inte att bara för att maskinen har gått lite så måste den ha tjorvet mycket, utan att majoriteten av de maskiner som gått längre tycks ha gått de milen utan större problem medans de maskiner som havererar gör just det oftast i början.
Håller med här. Alla minns väl assault -09 där en del skar efter bara 20 mil och drog upp mot 9l/mil samtidigt som en del(få men i alla fall) höll jättebra och kunde gå flera hundra mil. Efter den vintern fick hela programmeringsavdelningen sparken.:)

Hursomhelst så behöver det inte betyda så mycket om en maskin gått mycket eller lite. Min maskin, en -13 har gått strax över 100 mil. Och det är ärliga mil då jag knappt kört den nånting i vinter trots att vi fick mera snö än vad jag sett på åratal.
Förra ägaren hade hunnit 80 mil på föregående vinter trots att han bodde i Boden, själv bor jag i Arjeplog och har ändå kört mindre än vad han gjorde. Hade blivit billigare att hyra skoter.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det är lite osäkerhet kring detta.
Klamman runt drivaxeln satt monterad, bultarna vet jag ej om det var original eller om dom redan varit bytta en gång.
Så den verkar ju ha varit in på nån servicebulletin iaf.
Drivaxelförstärkningen (klamman) den kom ju rätt omgående, servicemeddelandet om bultarna kom senare. Tror det var mitt i säsongen som var jag och polaren var in med våra skotrar för det.


Tror att jag gjorde mig missförstådd med mitt uttalande.
Vad jag menar med att varningsklockorna bör ringa på en lågmilad maskin var att pga de låga milen så vet man inte ännu om maskinen kommer att hålla om 50-100mil till eller om den faller in i den lilla grupp av trubbel bringande maskiner.

Jag menade självklart inte att bara för att maskinen har gått lite så måste den ha tjorvet mycket, utan att majoriteten av de maskiner som gått längre tycks ha gått de milen utan större problem medans de maskiner som havererar gör just det oftast i början.
Inga problem, sorry om jag överreagerade med.
Men de som hade dåliga drivaxlar eller obalans så det slet QD-rem märktes väl rätt omgående och inte något som uppenbarade sig efter 200mil etc.

Sen har en skoter gått över 500mil så kan det väl vara dags för kolvbyte på vilken 2-taktare som helst även på en"skottsäker" motor, vilken lika gärna om den har bra komp gå flera hundra mil till?


Limmade A-armarna är jag lite skeptiska emot och att polaris inte ersatt/bytt ut på garanti, de som råkat ut för att dom släppt. För det är konstruktionsfel att ha hål högst upp vid infästningen där det kan komma in snö/vatten som sedan vid smältning/återfrysning säkerligen ställer till det om limmningen varit bristfällig.

Mina har dock hållit, peppar peppar.
Skulle olyckan vara framme och ni märker det i tid och inte kör sönder tex dämparen eller något annat. Så borra i hålet som finns i den gjutna "spindeln" eller vad man kan kalla fästet och sätt genomgående bult genom röret. Det kan ju rädda en skotervecka i fjällen om man inte får tag på en ny A-arm direkt.
 
Last edited:

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Alright, verkar ju som att folket här inte har haft så farligt med problem ändå. Ringde runt till lite olika polaris Åf och vad man kunde förstå så verkar det som att problemen kanske inte är så stora som dem verkar. Handlar inte om så många maskiner som har rasat iaf.

Har varit och tittat på en pro rmk 800 som gått 150mil, såg rätt fin ut med garantin går ut innan årsskiftet. Personen i fråga begärde ungefär 90k för skotern, vilket verkar vara priset just nu om man tittar på blocket.

Medans jag ringde runt till dessa ÅF fick jag även ett erbjudande om att köpa en ny pro rmk/rmk assault/swb assault för 110k, vilket genast kändes som en bra sak. Just pga garanti 2år framöver, ifall att det skulle tjorva!

Lite osäker på vad som är det bästa valet egentligen så ni får gärna fylla på med era åsikter om det hela. Och sedan är frågan, om man nu väljer att köpa en oanvänd polaris 2013, väljer man då pro rmk eller rmk assault?

Assaulten slipper man ju detta med limmade a-armar och drivaxel! men verkar som att den inte går lika bra i snön..

Så fyll på tråden med era åsikter och tankar, och berätta gärna mer om ni har haft problem med eran Polaris 2013.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag skulle galant köpa den nya skotern med två års garanti när skillnaden bara är 20papp!! Handlar du kontant/utan inbyte och nu bör det nästan gå pruta lite till också.

Min Assault -09 gick till andra påsken, ca 400 mil, då fullkomligt detonerade motorn. Det var väldigt svårt att se vad som orsakade smällen men mest troligt gick en cylinderskirt av och ramlade ner. Det enda som gick att återanvända var tändplattan, magnapullen och den svarta locket ovanpå topplocket, allt annat var skrot. Så att känna sej säker bara för att maskinen börjar ha gått 400 mil är att optimistisk.
Är jäkligt skeptisk till QDn.... En remtransmission utan sträckare är rent utav korkat... därför blir det en Scandibeast för mej i vinter =)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Bra tråd!

Börjar med att säga att jag är riktigt nöjd med hur maskinen går (efter en del pillande i variatorerna)
så ni som har org uppsättning eller VMC 11-70 vikter bör byta omgående ifall ni vill ha liv i eran maskin.

Mil:460
Jag har kört 220 mil av dessa förra året.

QD axeln har jag fått byta på garanti 3 ggr. Tips: Be dom byta bromsskivan om axeln fortsätter att glappa några mil efter första bytet. Nu är min helt stum efter det.
Måste tillägga att jag kör på org QD-rem fortfarande...

Se till att kolla om det är glapp i övre drevet nu innan säsongen så ni får det bytt på garantin!

Sen har limningen släppt på en av a-armarna. Fixade detta genom att dra skruv igenom. räddade många kördagar! Får en ny på garantin.

Sen har även min variatorskyddsplåt veckat sig så att voltregulatorn drogs ur kontakten och brände båda lamporna, fick nya på garanti. Kan bara tänka mig att alla plattlandningar har gjort detta. Inget nytt variatorskydd dock...

Inga motorproblem än så länge. Har kört slut på 2 remmar och det är helt godkänt enligt mig.

Utöver detta så har den fungerat bra =) 220 mil på en säsong är då rekord för mig.

Nya dämpare runt om är att föredra dock blir dom mkt bättre ifall man underhåller dom = renovera och schimsa efter din vikt.

Kör även nu på A-C 048 rem istället för org 115 pga priset. Fungerar exakt lika bra.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Bra tråd!

Börjar med att säga att jag är riktigt nöjd med hur maskinen går (efter en del pillande i variatorerna)
så ni som har org uppsättning eller VMC 11-70 vikter bör byta omgående ifall ni vill ha liv i eran maskin.
.
Så har du satt i 11-70 vikter eller tycker du man ska ta bort dom? Vad har du gjort i övrigt?
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kör inte med org 11-70 utan har moddat dem. Se http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=68183&highlight=variatorsetup

Annars kan jag rekommendera mtx-68or om du mest kör 400 möh eller mer. Du måste dock själv prova dig fram med hur du ska vikta in dem.

Rent generellt verkar de flesta köra med för tunga vikter i deras PRO vilket är en stor anledning till remslitage. Vartalet bör minst ligga på 8250 dvs 8350 i realiteten för att vara på den säkra sidan. Detta gäller vid lössnökörning.

Vill man ha en maskin med bättre acc på hårdpackat får man ha en annan setup.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Blev en "ny" 13s rmk assault 800! Funderar nu vad man ska köpa för grejer till den, vad rekommenderar ni för frontbåge, väska etc? eller kanske man skulle ta det i en annan tråd.

Mvh