Polaris 2012

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
kan komma in snö från buken också! Det är 2 stora hål vid infästningen till undre a armarna(bulten som går igenom)! Funderat på om man ska sätta igen de också!
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
kan komma in snö från buken också! Det är 2 stora hål vid infästningen till undre a armarna(bulten som går igenom)! Funderat på om man ska sätta igen de också!
ImageUploadedByTapatalk1353181974.815714.jpg

ImageUploadedByTapatalk1353181993.246383.jpg

Bara att klippa till en alu-plåt. Alt. köpa färdiga från t.ex SLP
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Det finns lite intressant att läsa om detta här; http://maxsled.com/snowmobile/2011-polaris-assault-switchback-suspension-tuning/

Jag har inte hunnit testa något själv så jag köpte min SWB Assault i slutet av sommaren och snön fortfarande lyser med sin frånvaro.. :(
Som jag förstår det så ska man asså inte byta hål? För dom byter hål för att dom vill ha en annan vinkel så att dom får bättre tryck på skidorna? Och det kan väl inte vara en fördel då man kör i lössnö? För jag tycker inte SWB assaulten reser speciellt mkt orginal iaf! Kör ju 90 % utanför leden!

Är jag helt ute och cyklar nu elr? Är bara lite fundersam för jag har hört att skotern kmr gå bättre i lössnön i övre hålet och i artikeln säger dom något annat?

Edit: Läste på lite forum att dom ska tydligen flyta lite bättre i snön i de övre hålet, plus att du fick lite bättre styrning när du skråkörde. Får väl bara testa och se hur det känns!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Har haft både SWB Assault och Assault RMK, Båda är helt hopplös att puderköra och framför allt att klättra med om man inte höjer främre svingen till övre infästningshålet!!
Jag kan starkt rekommendera att göra det, allt blir bättre, ingen nackdel på led heller är min erfarenhet.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Vill skotern resa för mycket med svingen i nedre infästningen, hur beter dom sig?

Provat nedre infästningen med balatan i högsta hålet?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Gillar man att köra i branta backar med en RMK Assault så är det nästan ett måste flytta till övre hålet, kör man mest myr och i flackare landskap så kan man låta det vara då den blir lite busigare iom mindre skidtryck.
Original ställer den sig rakt upp oavsett hur mycket du hänger över styret om det blir riktigt brant, då kör du antingen fast eller så slår du över om du forsätter gasa.
Jag behöll den i övre hålet, tog mig bättre i snön och kan ändå få upp skidorna med hjälp av kroppsplacering och gas om det krävs.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Hmm... Hopplösa att åka puder och klättra med var väl en rätt kraftig överdrift!? RMKn går klart bättre i snön ja! Men långt ifrån hopplösa...
Se svar från sledman så förstår du vad jag menar!

Ja, hopplös att klättra med, gäller både SWB och Assault RMK, teknisk körning i skog blir även den betydligt bökigare när skidorna står rätt upp i luften så fort du behöver mer gas!

Egen upplevelse och erfarenhet.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Jo, jag vet precis hur dom beter sig. Och dom gräver ett krondike jämfört med tex en m8. Men hopplös är ett rätt starkt ord! Som jag skrev klättra RMKn bättre och Assaulten är roligare att busa och hoppa med. Den tar sig inte högst eller längst men nog kommer du till bra jävliga ställen man egentligen inte borde vara på ändå :D Kommer prova min i bägge hålen i vinter.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Jo, jag vet precis hur dom beter sig. Och dom gräver ett krondike jämfört med tex en m8. Men hopplös är ett rätt starkt ord! Som jag skrev klättra RMKn bättre och Assaulten är roligare att busa och hoppa med. Den tar sig inte högst eller längst men nog kommer du till bra jävliga ställen man egentligen inte borde vara på ändå :D Kommer prova min i bägge hålen i vinter.
I just Rmk Assaultens fall så kan man nog säga att om man flyttar boggin OCH byter matta till typ en 5.1 eller challanger extreme så kommer det kännas som att den var hopplös tidigare om man ser till framkomligheten i pudret iaf:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Tycker problemet med att köra assaultboggien i det övre hålet som på pro är att bredden på assaulten märks ännu mer. Den blir hopplöst tungkörd tycker jag. Även om den kanske klättrar bättre så blir den inte lika smidig som en pro ioch med bredden på framvagnen.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Ni som monterat extra boggiehjul på pro rmk var har ni satt dom? Kan inte bestämma mig om jag ska ha dom i bakre hålet på utsidan av skenan eller i främre på insidan.
Tänker att bak så har man ju sprut från isrivaren, främre hålet sitter strax framför rivarens spets, så den kanske gör mer nytta där?