Polarisägare behöver hjälp! Indy vill inte starta.

San174

Medlem
25 okt 2009
28
0
1
Nu har polarisen gett upp när snön har kommit.
Det är en Indy 340 sport som vägrar starta.
Den har gnista, har provat köpa nya tändstift..
Någon som har någon idé?
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Droppa lite bränsle genom tändstiftshålen och testa sen .
Om den startar och sen stannar är det bara att rengöra och kolla gasarna.
Börrja med soppan och åter komm sen.
/Robert
 

San174

Medlem
25 okt 2009
28
0
1
Har provat droppa bränsle i tändstiftshålen utan framgång.
Bränslet i tanken + oljan är nytt.
Jag hade kört någon kilometer innan jag lät den stå i ca. 1 vecka. Gick utan problem då.


robban: Nej den vill inte starta
 

rantiz

Ny medlem
2 jan 2010
2
0
1
Det har jag provat.
prova och ta bort förgasarna och insugen,kolla reedventileran(membranen),kolla så¨dom är tät och inte läcker,och de kan du kolla genom att sätta munnen imot och blåsa,eller dra in,de beror på vilken sida av membranen du sätter munnen förstårs,testa det och återkom!kan tillägga att de gör så motorn inte får tillreckligt med kompretion så den inte orkar tända,eftersom den inte startar på att droppa bensin i tändstifthålet.:)
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Kan vara så att den inte orkar tända under tryck.
Hur verkar gnistan se ut ,Är den stark eller svag ?
Tändar den till när du försökte att starta med bensin i cylindern ?
Eller gick det lika tungt som utan soppa i cyllen ?
/Robert
 

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Har den stått ute i kylan eller har du haft den i varmgarage den veckan den stod... tänkte att de kanske har blivit nån ispropp i systemet
 

San174

Medlem
25 okt 2009
28
0
1
prova och ta bort förgasarna och insugen,kolla reedventileran(membranen),kolla så¨dom är tät och inte läcker,och de kan du kolla genom att sätta munnen imot och blåsa,eller dra in,de beror på vilken sida av membranen du sätter munnen förstårs,testa det och återkom!kan tillägga att de gör så motorn inte får tillreckligt med kompretion så den inte orkar tända,eftersom den inte startar på att droppa bensin i tändstifthålet.:)
Hoppades alltid på en enklare väg ur pga. lite tid. Men får kolla det när det går. Tack.

Kan vara så att den inte orkar tända under tryck.
Hur verkar gnistan se ut ,Är den stark eller svag ?
Tändar den till när du försökte att starta med bensin i cylindern ?
Eller gick det lika tungt som utan soppa i cyllen ?
/Robert
Gnistan är normal.

Ingen skillnad mellan soppa i cylinder och ingen.


Har den stått ute i kylan eller har du haft den i varmgarage den veckan den stod... tänkte att de kanske har blivit nån ispropp i systemet
Stått utomhus i kylan.
Tycker dock motorn borde kunna starta ändå, samt att den borde ha startat när jag hade i bensin i.. tycker man.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du behöver 3 saker för att den ska gå.

1. Bensin eller startgas

2. Gnista

3. Kompression. Med startgas behövs knappt det...

Kör uteslutningsmetoden.
Är du säker på att den inte ens tänder till på startgas om du sprayar i luftburken och drar? Isf är punkt 1 utesluten som probemkälla, och möjligen punkt 3.

Komp borde finnas, eftersom du kört den nyligt. Punkt 3 utesluten.

Kvar som problemkälla blev punkt 2, om jag förstått dig rätt?

Som RobbanSWE skrev, ibland orkar dom inte ge gnista under tryck, har varit med om det en gång. Då var problemet dålig jord till spolen eller cdi, kommer inte ihåg... :hmmmm:
 

San174

Medlem
25 okt 2009
28
0
1
Nej inget problem med gnistan =/
Provar du att rycka innan du har satt in tändstiften så är det fin gnista på dem.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Om man häller ner bensin i cylindern så är jag ganska säker på att den får bensin.

eftersom att den har gnista och bensin så är ett tips att köra en komp prövning.
:)