Plocka lös boggien zr700-99

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Tjena!

Liten nybörjar fråga här men man måst ju fråga för att lära sig. :aetsch:
Jag har skruvat ganska mycket i skotrar men aldrig behövt plocka ur boggien.
Så min fråga är helt enkelt, vad är det som ska lossas? Behövs dreven plockas lös?

Tacksam för seriösa svar :)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det är enkelt, släpp på mattspänningen först, sen sitter det 4 bultar in genom bandtunneln 2 på varje sida, en vid fotholken och en längre bak sen är boggien lös bara att tråckla ut den ur mattan. Sen när du ska tillbaka med den så ta ett spännband å spänn ihop bakre boggiedämparen något så är det enkelt att få i bultarna.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Ohh, Testa detta ikvälls när jag skulle montera in en 44as matta + dubb, dvs blev nästan 50mm på vissa håll :hmmmm: kan inte rekommendera detta då man är tvungen att modda antigen nya drivhjul "8kugg" istället för 9kugg, eller så får man modifera mattan så att den får 2st tunnlar för kylkanalerna!
Shit vilket bök! men bra som fan blev det
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Jo tyvärr vill jag nästan säga. Gud vet att snart finns det inte en skruv på min zr som jag inte har lossat. Har bråkat en hel del med min 700 -99, du den biter på fint! Mattan är dessutom dubbad så den tugga gott i backen
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Håller på att plocka ur den nu men det händer ingenting när man skruva i dom främre skruvarna. Är det nånting man måste tänka på?
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Nä det är det inte, bak var det iallafall inte det.
Och när man skruvar på dom där fram så snurrar det bara.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Jo det sitter en mutter på andra sidan, Men bultarna är ganska långa och går genom en axel, Så bara att leta rätt på den, 14ns nyckel på båda! :) bara bakre bultar du gängar rakt in i boggin
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Nä det är det inte, bak var det iallafall inte det.
Och när man skruvar på dom där fram så snurrar det bara.
Sorry jag har moddat infästningen bak för 16" mattan så där är det också muttrar på min :eek:, men fram sitter det garanterat muttrar innanför svingarmen original.
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Nu är det så att jag ska byta matta också :p
Hur får man lättast lös drivaxeln? Dum fråga kanske, men ändå :)

Kanske ska tilläggas också att jag har mekanisk back :p
 
Last edited:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Montera loss drevet på axeln i kedjehuset och ta bort lagerhållaren (triangeln) på insidan. På Variatornsidan monterar du bort vinkelväxeln och sedan är det bara att lyfta bort axeln.
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Jag fattar inte hur man ska få bort drevet, eftersom att jag har mekanisk back så är det ju en j**la massa extra grejjer utanpå drevet.. Det finns ju ingen bult eller mutter som man kan skuva på.

Det blir en 38 :)
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
kolla på sprängskissen över -99 drive/reverse dropcase assy. så ser du nog hur du ska vara så plocka lös skiten
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Jag har kollat sprängskissen men jag har lite svårt att fatta den, för när man kollar hur allt sitter på den så är det en bult som sitter i drevet. Men jag har då ingen bult där iallafall :hmmmm2: