Plocka bort separat oljesmörjning på f7?

Hålloj

Välkänd medlem
21 okt 2008
142
0
6
Bonäs bränna
Kan man plocka bort oljepumpen på en f7 efi och bara blanda i tanken?
Får man smörjning på vevaxellagrena ändå?

Någon som vet?
 

Hålloj

Välkänd medlem
21 okt 2008
142
0
6
Bonäs bränna
Joo jag vet det.. jag har läst hur andra har löst det problemet..

Men visst får vevstakslagren tillräckligt med smörjning också?
 

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Återupplivar lite..

Skulle vilja se lite bilder på hur ni löst det med smörjningen till vattenpumpsdrevet!

Hur går det med spridarna? Fungerar med oljeblandat?

Inga problem med filterklockorna i tanken?

Ni som provat, har det fungerat bra?

Är osäker på hur jag ska göra om jag ska köra med separat eller blanda.. Har byggt en 440/700 så jag vet inte hur oljepumpen är ställd..
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Pratade lite med bengan om de där och han sa iaf att de inte skulle spela ngn roll för spridarna för de va sån liten mängd olja.
Men han tyckte att jag skulle ta bort oljepumpen, fräsa ett spår runt axeln som sticker ut när du har plockat bort pumpen.
Sen så fixar man ett lock där den har suttit och borrar hål i den och sätter dit en nippel. Sen så drar man upp en slang och fyller på med olja ngn gäng i veckan så de får rinna ner runt axeln.

Så sa han till mig att jag skulle lösa de.
Låter lite som en habbro lösning i mina öron men de kanske inte behöver vara ngt mer speciellt?

Vill också veta mer om att plocka bort pumpen.
Finns ju dom som hade borrat ngt hål till lagrena elelr hur de va men de sa han inte heller va ngn bra lösning.
 

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Ok, ja då ska det vara lugnt med spridarna iaf:)

Har kollat lite på sprängskisser.. Räcker det inte om man byter ut nr 7 mot en längre slang som man fyller på då och då, och sen pluggar hålet med nr 38?



 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Jag har oljepumpen borta på min och jag blandar bara i tanken har då inte varit nå lager problem.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har längre slang nr7 , som trycker i en skvätt i nån gång , slangen sitter ju inte där för skojsskull så jag rekomenderar inte att bara koppla ur den även om de säkert funkar ett tag ...
 

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
jag har längre slang nr7 , som trycker i en skvätt i nån gång , slangen sitter ju inte där för skojsskull så jag rekomenderar inte att bara koppla ur den även om de säkert funkar ett tag ...


Har du gjort nått mer än att fylla på olja där?

Satt igen hålet efter oljepumpen med locket från 440 (nr 38)?