Plocka bort krängningshämmere?

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Blir det stor skillnad om man plockar bort krängningshemmaren? hur går den på led? Vad finns det för fördelar och nackdelar med det? skotern är en sxr 700.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den blir finare å hoppa med..lr snarare finare å landa med:) ifall de blir lite snett dvs.. jag ser bara fördelar med att ta bort dom förutom om man har mjuka fjädrar fram att den kan kränga en del...
fördelarna är väl de där med snedlandningar..är de ojämt underlag..alltså inte bara gropar utan typ knölar på en sida och plant på andra så slår den inte upp lika mkt..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är bara fördelar vid riktigt dåligt underlag eller skråkörning på fjällsluttningar. På bra till halvhyfsade leder blir det jobbigare att köra. Kommer att kräva mer av dig som förare.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
som "berrob" säger, det kommer krävas mer av dig...som tex när du ligger och piskar led så skotern kommer vilja välta (kränga) när du kör igenom en kurva i hög fart utan krängningshämmarna. Men sen är det ju mycke lättare att hantera skotern utanför spåret och när du hoppar å landar om du sysslar med sånt.

Det är vad jag tycker :ciao:
 

xcrN

Aktiv medlem
13 okt 2009
68
0
6
32
gällivare
Den här frågan har blivit svarad på i ett antal trådar tidigare,
i den här tråden tycker jag att det beskrivs ganska grundligt. http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=3353&highlight=kr%E4ngningsh%E4mmare

för att svara på frågan, om du bestämmer dig för att ta bort krängningshämmarna borde du även ställa dämparna lite hårdare eftersom att dom nu kommer att jobba självständigt istället för tillsammans.
att tänka på är att dämparna även slits ojämt med demonterade krängningshämmare.

om du ska ta bort dom eller inte är svårt att säga, det är en smaksak. men med tanke på att du har en ledpiskarmaskin skulle jag ha låtit dom sitta kvar.
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det första jag har gjort på mina mountainskotrar är att ta bort kränghämmarna!

I snön så blir dom sååååå mycket mera lätthanterlig (iaf mina).. på leden så blir de som sagt mera lutande osv för att den inte ska välta.. men då blir du ju en bättre förare också :)

/F
 

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
Exakt!:) fler fördelar än nackdelar anser jag, om man inte bara kör led! själv har jag plockat bort den och det märks på led, den kan ställa sej lite på en skida om de går undan :p men de beror ju mest på mina framdämpare som sagt:argh:



lycka till med ditt val!
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Okej tack för alla svar:) jag tycker inte om att ligga och köra fort efter lederna. Gillar mer att leka burka osv:)
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Då ska du absolut inte ta bort dem...

Jag gillar inte maskinens uppträdande utan hämmare...