plastsvetsa i tank

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
någon har koll på det här med plastsvetsning?

funderar på att göra ett dräneringshål i tanken .. hur pass bra håller plastsvetsning och kan man lita på att det blir 100% tätt?

tanken är att borra ett hål, svetsa fast en nippe/rörbit och sen en slangbit ..

om det döms ut så är nog enda alternativet att borra hål och gänga, men känns som att materialet är för tunt för att det ska bli ordentligt gjort ...

eller är det någon som har ett bättre förslag gällande dränering från originaltank?

vad för slags plast är tankar gjorda av? detta handlar om en rev tank ifall det nu skiljer mellan märken/modeller
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Visst går det att plastsvetsa men inget jag skulle rekommendera. isånna falla ska du helst hitta lika dan plast du kan smälta dit. Ett alternativ är att du borrar hål och sätter dit en gummigenomföring som du sedan svarvar en nippel till som du pressar in i genomförningen så det tätar mot hålet:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Exakt, du ska köpa en gummigenomföring och en tillhörande nippel. Inget annat. Finns tex hos marindemontering i Luleå, och säkert på massor av andra ställen.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
varför jag är inne på att svetsa fast en rörbit är för att få hålet absolut längst ner på tanken för att vara säker på att man får ut allt ur tanken, sätter man plastgenomföring eller som jag nämnde tidigare att man gängar hålet så måste man göra den en liten bit högre upp!?

funderar på detta för att underlätta sommarkörningen (eller depåjobbet;) ) och därför är det noga att man får ut allt vatten, har ledsnat på rackliga dunkar som man spänner fast och är nog lite för snål för att betala någon för att bygga en alutank, och mina egna svetsar litar jag inte på nog mycket =)

och sen tycker jag att det är snyggast med en originaltank!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag skulle aldrig prova att vare sig gänga eller borra hål o svetsa så långt ner på en tank. Jag och alla jag pratat med om svetsa tankar under soppalinjen har läkt big time.

Jag har svetsat otaliga tankar med abs plast på hojar/atv/skoter men inte fått dem 100a tät (dem har svettas så att säga). Jag har provat lödkolv med ställbar värme (dimmer) och även öppen låga. Plasterna har kommit från samma tankplast men det har inte gått ändå.

Jag har faktist fått några tankar tät med svetsning och slutligen ett lager JB weld utanpå svetsen men det är lite kaka på kaka och fortfarande osäkert kort.

Om man vill öva så kör med stor lödkolv och vanlig billig dimmer till husel

Bra fråga för jag vill också veta vilken i detta land som går i land med en svetsad tank.