plasti dip funderingar?

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
Tjenare alla skoter kåta!! :-D
Har lite funderingar nu när man ha bytt skepnad på lynxen.
har lynx original 10L reserv dunk i plast passande linq festerna
*Och undrar hur bra fäster plasti dip på plast?
*hur reagerar de på lite bensin stänk?
*är de 4 lager färg som gäller och hur mycke kan tänkas gå åt? *hur tålig mot repor och dyligt är den färdig torkade produkten?

Hoppas de finns någon som har lite erfarenhet gällande detta? :bigsmile:

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Tjenare alla skoter kåta!! :-D

Har lite funderingar nu när man ha bytt skepnad på lynxen.

har lynx original 10L reserv dunk i plast passande linq festerna

*Och undrar hur bra fäster plasti dip på plast?

*hur reagerar de på lite bensin stänk?

*är de 4 lager färg som gäller och hur mycke kan tänkas gå åt? *hur tålig mot repor och dyligt är den färdig torkade produkten?

Hoppas de finns någon som har lite erfarenhet gällande detta? :bigsmile:

Tål kemikalier (bensin) uselt.
Fäster lika dåligt på alla underlag, det är liksom vitsen med produkten.
Ju tjockare desto lättare att få bort - när det är dags. Täcker relativt dåligt. Jag fick lägga åtta lager på mina tunnelsidor innan det täckte.
Tål repor dåligt, sämre än vinyl.

Vitsen med plastidip är att det är en tillfällig färg. Lätta att ändra och bättra. Fungerar hyfsat som skyddsfilm (om man är rädd om lacken under, tex på fälgar under vinterhalvåret). Men det ska ej jämföras med lack, snarare med (dålig) vinyl.

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
Jo fattat vinken me konceptet.ha kollat mycke på Youtube och googlat så du tror alltså inte på den idén. Känns som att de komma va ett jävla mickel å vinyla dunken men va är alternativen? Skulle de bli nå bättre om man skulle klar lacka skiten? Eller får man helt enkelt köra me en röd dunk :mad:

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Kör med röd dunk. Eller köp en ny i rätt färg. Lär vara billigare och smidigare än att kludda med lack.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
De är ju ett alternativ men de ska Int va lätt de är ju roligare å greja själv men bli de int bra får man handla istället :p

Dunkkostnad vs grundfärg, slippapper, färg och klarlack (som ändå kommer att nötas bort..?). Och på det tidsåtgång.

Vet att crossåkare brukar färga om crossplast. Dunkar är ju ofta i ett liknande material. Kanske är det en väg att gå? Kolla hojforum hur de gör. Sen vet jag att phazer- och Nytroägare testat att lacka om de delar som är "crossplast" (dvs fet plast) med varierande resultat. Mjukmedel och färg som fäster på plast verkar vara lösningen.

Men i vilket fall blir nog en ny dunk det billigaste.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen släpper ju plasten som dunken är gjord av igenom lite bensinångor vilket gör att det kommer lossa även om du inte skrapar i den ( samma som dekaler på tanken bubblar upp). Och som sagt tål inte alls bensin ( iaf inte den varianten jag sett).

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
Sen släpper ju plasten som dunken är gjord av igenom lite bensinångor vilket gör att det kommer lossa även om du inte skrapar i den ( samma som dekaler på tanken bubblar upp). Och som sagt tål inte alls bensin ( iaf inte den varianten jag sett).
Man kan me andra ord summera de att de är besvärligt hur man än gör. tyvärr finns linq dunkarna bara i svart å röd va jag ha hittat finns de i andra så får ni mer än gärna länka :) tror de bli å testa plasti dip å sen gör man en snygg plåt som "stänkskydd" runt påfyllningsröret. De kan inte mer än gå dåligt i vilket fall så är man en erfarenhet rikare ;-)

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Mao ställer du en fråga om det kommer att fungera, får svaret att det inte kommer att göra det – men du gör det ändå?

Varför då fråga, blir min fråga?

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
Vad har jag för alternativ om de int finns färdiga dunkar i rätt färg? Men vill ni va griniga så får man ge fan i ha funderingar..

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Last edited:

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Tydligen finns det folk som använder textilfärg (pulverpåsar som blandas i kokande vatten) med god framgång på plastdetaljer och bensintankar i plast.

Den lägger sig inte som ett lager färg utanpå, den tränger i stället in och blir en del av plasten så att tanken kan andas som tidigare.

http://www.youtube.com/watch?v=y6yYHnVcAJA

http://www.ebay.com/itm/Rit-Dye-Powder-all-Purpose-Fabric-Color-Tinte-Laundry-Clothing-Jeans-U-Choose-/161243653344

Precis! Antagligen rätt väg att gå. Men gissar att det bara går att göra mörkare än den nuvarande kulören. Och så gäller det väl endast rätt sorts plast. Det är ju lite oklart vad den aktuella dunken är gjord av.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Jag har en ide som jag inte provat som borde fixa bubbelproblemet med lackade pvc platstankar.

Om man först häller i den kemiska gummiliknade tanktät i tanken så bör den bli helt gastät. Den geggan sälj som plåttank renoverare. Den geggan funkar sjukt bra på gamla plåttankar och håller absolut tätt i många år. En kompisare gjorde detta på plåttank i slutet 80 tal och den tanken ser som ny inv fortfarande.

Jag vet dock inte hur den fäster inv i en plasttank men enligt länken nedan så uppger de även vanlig plasttank. In med den skiten och sedan bör färgen bete sig lika som lackade plastkåpor. Men man måste klarlacka med bensinbeständig klarlack (tvåkomp) annars rinner färgen av om man sölar med soppa.

http://www.caswellplating.com/restoration-aids/epoxy-gas-tank-sealer.html

Sök gas tank sealer på ebay och ni kommer drunkna i olika preparat som borde funka.

Last edited:

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Borde fungera. Dock kvarstår problemet att hitta en lack som fäster på den feta plasten och är tillräckligt mjuk. Det finns färg avsedd för bilars plastkofångare. Den spricker inte vid rörelser i underlaget men sitter dock ganska dåligt och blir relativt lätt repig.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
De feta abs plastkåpor jag lackat har suttit bra på endurohojar. Jag har bara köpt plastprimer . Jag har bara kört med vanliga sprayfärger ovanpå den grunden (Hagmans om det nu spelar roll).

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har aldrig fått det att fungera med vanlig lack oavsett primer. Krävs mjukmedel i lacken. Vilket i sin tur kräver att man har någon som kan blanda lack på burk med drivgas (om du inte har lackutrustning). Färdigblandad lack med mjukmedel har kort hållbarhetstid (iaf i mitt fall).

Vanlig lack tål inte heller vibrationer, nötning och böjningar som det blir på en cross. Eller för den delen på en bensindunk som ska fästas på en tunnel. Det är min erfarenhet, och vad jag tror.

Färga den eller köp en ny. Tacka mig sen.

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
När man ha lite å göra på jobbet kan man kika på Youtube å hittade nå som kallas swirl painting. Kan int länka filmen via telefon :mad2: