plana cylidrar+topp f7

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
hej! håller på å hjälper en polare med hans f7a som har en liten skada på toppen av cyllen innanför o-ringen,
så törs man plana cyllar å topp på en f7 motor? hur mycke törs man ta? ska man köra dubbla cyllefotspackningar sen? då borde de väl bli lite mer knuff med?

nå mer man ska tänka på?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de är inte å rekoommendera att plana cylindern där uppe..då kommer ni få lägga den i svarven och svarva nya spår för o-ringarna.....
har du någon bild på skadan?... känns inte som att den kan vara så påvärkande eftersom att du kan plana ner de...
men annars..jaaa du kan lägga cylinderfotspackning så att den "kompenserar" de du tagit bort..men felet kan bli att kolven hämnar för låångt ner så att säga..så du får en konstig gång..vet ej hur pass kännsligt de är..men lägg gärna upp en bild på hur skadan ser ut så kan man avgöra lite bättre så att säga...

om du ska ha mer knuff i motorn ska du plana toppen helst..den är MKT lättare å få bra..samt att spåren blir rätt så du får ditt packningarna rätt osv.så inte dom trycks ur när du ökar kompen osv..
men enligt mig så känns de meningslöst å ens börja med sånt:)..man får bara en motor som blir mindre driftsäker helt enkelt..men som sagt.lägg upp en bild så får man avgöra efter bilden..

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
fixa spåret är inga problem. jobbar med sånt!
har ingen bild. men skadan är såna att o-ringarna tar stryk. ser typ ut som spikningar.. va så på cyllen när han fick den i utbyte vid omnicasilning..

å nu har oringen gått sönder.

men jag läste nånstans om att göra så men hittar inte var, i samband trimning?

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
hur mycke törs jag plana av cyllarna? toppen tänkte jag mest plan för att/om den va skev? dom kanske inte brukar bli de?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du törs ta 0.20 mm utan problem , får du inte bort skadan då kan du du 0.65 totalt och kör med en xtra 0.45 cylfotspackning ...

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
nå mer jag ska tänka på? man kanske ska snygga till kanalerna lite på engång?
är ju alltid kul att fixa lite när man endå är igång:)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors

Mycket att tänka på minst sagt!!

Plana cyllarna så lite som behövs helt enkelt . Om du sedan behöver höja cylindern bestä
mer klämspalten och kompförhållandet .

Som föregående talare redan nämt i mått är kan säkert var utprovade mått som funkar.

´Men du kan själv kolla klämspalten mellan kolv o topp om den blev för trång. Understig hellst inte 1,3mm på en vanlig allemansskoter på det borret.

Kollas med lödtenn som man lägger länst ut på kolven på båda sidor ovan kolvbult längst ut mot cylindervägg och snurrar motorn så den kläms ihop. Lätt att mäta med skutmått sedan.

Tar du mer än 0,20 bör man kolla upp vilket kompförhållande den slutligen hamnade på så det inte blir för högt och spikar. Typ över 12,5-1 kan bli spännade så håll dig under det.

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
tackar för svaren!

hur är de med o-ringrarn? är de helt vanliga eller måste jag köpa en packningassats?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
tackar för svaren!

hur är de med o-ringrarn? är de helt vanliga eller måste jag köpa en packningassats?
Dom är svåra att få tag i exakt längd och grovlek så toppsatts är nog enklast om dom är väck.

Om oringarna ser ok ut så kan dom hålla tätt flera ggr. Jag brukar lägga dom i tinner några tim och sedan hänga dom på tork minst 24 tim för att dom ska få tillbaka sin orginala längd. Problemet brukar ju vara att dom töjs ut men det går att tvinga ihop dom genom tinner meket eller att superlimma fast dom i spåret.

Ang spacra upp cylindrarna går ju utmärkt och ger nästan lika bra effekt som en halvbra portning,,allt ber på hur mycket man hissar. Jag hissar inget under 1mm för det ger knappt något i effekt "tycker jag"" jag är visserligen effektskadad så lyssna inte för mycket på mig :biggrin1:

Ex jag har ju hissat 2mm med aluminiumspacerplåt på min tc 1000 och det höjer durrationen från redan höga 198grader till 204gr som är ett fullracingmått. Jag har också fullracebreddat portarna

En stor fördel med hissade cylindrar är att man slipper slipa i överkant portar och man är inte tvungen att slipa i nederkant heller . Den lilla effektförlust man får om man ger F att slipa ner portarna mot kolven i bottenläget är försumbar ,,det är viktigare att behålla nikasilen . Bredda portarna kan man göra utan att försämmra nikasilbeläggningens håll nämnvärt.

Men för att röra portarna åt något håll måste man vara van portare annars är risken 92% att maskinen går sämmre:wof:

Hissning av cyllar är ju smart alt för man kan återställa den till org om man vill,, man får då spacra upp topparna igen bara :biggrin1:

Smartast ur registersynpunkt är ju att porta max på befintliga porthöjder, då tappar man ingen bottendrag och ändrar inte slutvarvet nämnvärt

Så gör jag som steg 1. krävs mer pullver så hissar jag cyllarna till den effekt o register man vill ha.

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Lite OT men.
Ett litet tips om o-ringarna blivit för stora och svåra att få tillbaka i spåren.
Lägg dem i frysen el snön så drar de ihop sig lite grann.
Har funkat för mig.

Ragger

Medlem
27 nov 2009
16
0
1
östersund
ja la mina oringar i snön i ett dygn å dom drog inte ihop sig nått. men funkar de med tinner så blir de ju till att göra så i fortsättningen .

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de finns lite vassa kanter framförallt i spolportarna som du kan slipa bort ,
på en m7 slipade jag bort skägget med -0.20 på toppen och en till packning ,
gav som absolut bäst 132hk std (dom flesta ggr under 130 hk) och som bäst 138 hk efteråt , +6 hk inte så mkt att skryta med men en märkbar billig effektökning , många betalar säkert avsevärt mer för en portning som ger mindre ...

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
okej tack för hjälpen! men nu när jag va dit å titta hur de såg ut (va han själv som löft toppen) så blev jag fundersam! oringen som hade gått va den yttre.. de va borta ca 6mm av oringen precis vid skadan, men den inre va hel??

å de är den andra cyllen som tagit in vattnet!? men syns inget på oringarna, men kolven är väldigt repig på avgassidan? måste va vattnet som gjort de? den andra kolven ser ny ut..
såg inte nå fel på cylynderfotspackningen heller! gykolen räcker ner till 25minus så de bord inte va att den har frysit sönder i blocket. vart kan den ha tagit in vattnet? kom ju så tvärt..