tackar för svaren!
hur är de med o-ringrarn? är de helt vanliga eller måste jag köpa en packningassats?
Dom är svåra att få tag i exakt längd och grovlek så toppsatts är nog enklast om dom är väck.
Om oringarna ser ok ut så kan dom hålla tätt flera ggr. Jag brukar lägga dom i tinner några tim och sedan hänga dom på tork minst 24 tim för att dom ska få tillbaka sin orginala längd. Problemet brukar ju vara att dom töjs ut men det går att tvinga ihop dom genom tinner meket eller att superlimma fast dom i spåret.
Ang spacra upp cylindrarna går ju utmärkt och ger nästan lika bra effekt som en halvbra portning,,allt ber på hur mycket man hissar. Jag hissar inget under 1mm för det ger knappt något i effekt "tycker jag"" jag är visserligen effektskadad så lyssna inte för mycket på mig :biggrin1:
Ex jag har ju hissat 2mm med aluminiumspacerplåt på min tc 1000 och det höjer durrationen från redan höga 198grader till 204gr som är ett fullracingmått. Jag har också fullracebreddat portarna
En stor fördel med hissade cylindrar är att man slipper slipa i överkant portar och man är inte tvungen att slipa i nederkant heller . Den lilla effektförlust man får om man ger F att slipa ner portarna mot kolven i bottenläget är försumbar ,,det är viktigare att behålla nikasilen . Bredda portarna kan man göra utan att försämmra nikasilbeläggningens håll nämnvärt.
Men för att röra portarna åt något håll måste man vara van portare annars är risken 92% att maskinen går sämmre:wof:
Hissning av cyllar är ju smart alt för man kan återställa den till org om man vill,, man får då spacra upp topparna igen bara :biggrin1:
Smartast ur registersynpunkt är ju att porta max på befintliga porthöjder, då tappar man ingen bottendrag och ändrar inte slutvarvet nämnvärt
Så gör jag som steg 1. krävs mer pullver så hissar jag cyllarna till den effekt o register man vill ha.