placering av egt givare

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Använder mej av kosos dual egt, men pto sidan går ca 80 grader varmare kring 4000-6000 rpm fast jag ställt bränsleskruvarna så den ska få mycket mer + ett steg större main jet på pto. Funderar nu om det kan bero på placeringen av givaren. Första bilden visar pto. Mätte att det är 2,8mm från "den blöta delen" av grenröret till givaren. På mag är det bara 1,4mm. Kan temperatur skillnaden bero på det?

Mvh. Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Stiften såg annars ganska bra ut relativt jämna . Däremot placeringen av givarna är fel på båda sidor. Man måste in minst 25mm från de blöta ,,typ 26-50mm in på de torrare ljusare räknat från skarva mellan ljust o mörkare sot. ju längre ut dessto jämnare värden visar de men en aning kallare överlag men det gör inget. När du flyttat ut dem så måste du hålla lite koll på stiftfärg vs vad mätaren visar så du får ett hum om vilken värme som börjar vara farligt varmt.

Sitter givarna för nära utblåset får man två problem 1 går för kallt men den blir sotig fort också och visar då ännu kallare. Man bör sota av dem var 30-50 mil även om de sitter rätt.

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Tackar för svar!
Kollade nu att jag skrivit fel. Menade 1,4cm från det blöta på mag och 2,8cm på pto. Kommer " den blöta delen av röret" alltid vara samma? Eller ändras det hur långt ut det är blött om man ändrar bestyckning? Jag borde väl placera dom så att båda givarna är lika långt från det blöta?
Mvh. Christoffer