Plötsligt sporadisk låg tomgång.

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Var i jorm i veckan. Torsdag gick skotern klock rent. Hade fått in mycket dynga innanför kåpor så gjorde rent och sedan varm körde jag i omgångar för att få den torr. Gick sedan bra hela dagen. Morgon efter fredagmorgon. Startade skotern som vanligt gick någon minut sen sjönk tomgången till 11-1200. Senare under dagen ville tomgången sjunka ner till under 1000 efter pådrag ibland. Gick som vanligt förutom då tomgång sjönk. Åkte till åf snabb tittade tps. Tomgångvärde 0.927 wot mellan 4.04-4.19 tips på åtgärder?

Detta är gjort i februari. Nya kolvar provtryckt å rengjorda spridare ny luftburk . Bara någon vecka sedan byttes stift rem tyngre vikter och bättre begagnad pipa.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Kolla reedventilerna. Min 800 kunde tappa tomgången spontant, ibland behövdes gas vid start för att den skulle gå, ibland startade den klockrent och kunde gå på tomgång tills den var uppe i 50 grader utan att vilja tappa tomgången. Ibland gick den en stund sen började tomgången sjunka och gasade man inte till så stannade den tillslut. Visade sig då jag rev motorn att flera blad var totalt sönder brända och efter jag skruvat ihop den har den aldrig tvekat nå mer, tvivlar på att det berodde på nå annat än att reedsen var klapp slut
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Var i jorm i veckan. Torsdag gick skotern klock rent. Hade fått in mycket dynga innanför kåpor så gjorde rent och sedan varm körde jag i omgångar för att få den torr. Gick sedan bra hela dagen. Morgon efter fredagmorgon. Startade skotern som vanligt gick någon minut sen sjönk tomgången till 11-1200. Senare under dagen ville tomgången sjunka ner till under 1000 efter pådrag ibland. Gick som vanligt förutom då tomgång sjönk. Åkte till åf snabb tittade tps. Tomgångvärde 0.927 wot mellan 4.04-4.19 tips på åtgärder?

Detta är gjort i februari. Nya kolvar provtryckt å rengjorda spridare ny luftburk . Bara någon vecka sedan byttes stift rem tyngre vikter och bättre begagnad pipa.
Vet du vilket värde tps ska ha? Jag vet inte värdet på din maskin men baserat på andra maskiner jag ställt in tps så brukar tomg ligga på 0,7 max 0,8. Ju högre värde man har desto fetare går dem.
Vilket kolvmärke stoppade du i vid renovering?
Ta kompprov de kan bespara många timmars skruvning.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tog komp igår 8.5 på bägge är smidda wiseco. Grund tps vet jag inte men orörd throttle ger 0.927 men det öryju inte grund