Plåtark och rör tips!

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Funderar på att införskaffa mig lite grejer till diverse projekt bland annat till att bygga expansionkärl till skoter samt bygga egen slutburk, men vet ej vilken typ av plåt som duger, och hur svår den är att bearbeta och svetsa.

Bläddrade på Maskindelen, hittade fina rostfria plåtark och rör, som jag tänkte använda till att tillverka en slutburk, och till expansionkärlet, men om det finns bättre ställen att köpa så lyssnar jag gärna, men bör vara innom luleå-haparanda området, men även tänkt kika på finska sidan om det kan bli billigare.

Men då kommer det till att bearbeta och svetsa, rostfritt, vad för typ av svets skall man använda samt vilken typ av pinne/tråd ska man ha? Går det att köra med 165Amp inverter svets för den tunnare plåten eller ska man använda sig av en kraftigare variant? Eller om jag kanske ska jobba med vanlig plåt istället för dessa komponenter. Tror inte jag har lust att börja jobba med aluminium till expansionskärl då det sägs vara så svårarbetat.

Hade även tänkt bygga nytt avgassystem till och Alpinen eventuellt samt till Triomannen, om jag har ork och om det visar sig vara inte allt för omöjligt att jobba med. För att det är något som verkar riktigt kul att syssla med och eftersom att man har börjat med svetskunskap i skolan så lika bra att öva på bara så det ryker helt enkelt.

Tack på förhand!