Pickup eller släp

noll910

Ny medlem
4 jun 2021
1
0
1
27
Västerbotten
Hej, jag vet inte om jag är på rätt del av forumet. Försökte söka men hittade inte någon tråd med vettiga svar.

Det är alltså så att jag i dagsläget har en egen skoter men i vanliga fall åker man ju iväg flera stycken eller så åker jag och tjejen iväg så hon tar med sin.
Jag funderar alltså på vad som är lämpligast, att köpa en pickup (tänk Amarok, Navara, Hilux) och slänga på ett sleddeck eller att köra en större släp.

Hur blir körningen med en så pass liten pickup med två skotrar högt upp?

Jag har i dag B-körkort men har tankar på att utöka till B96 om det spelar någon roll i valet mellan pickup och bil+släp



Tacksam för svar!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag har själv varit sugen på en pickis av och till länge men för mig faller det alltid på att pickisen är så otroligt opraktisk till allt utom just dra upp skotrarna till fjällen.

Och ett sleddeck om du nu inte bygger själv så kostar det ju som ett kåpsläp.


I mitt fall har det blivit en fyrhjulsdriven dragbil och ett nyare 4p kåpsläp.
Tycker släpet går så pass bra bakom bilen så man känner det knappt och inte några problem att ligga på rätt bra när man längtar hem efter helgen.


Kommer det att räcka med B96 om du ska köra släp bakom någon av pickisarna du nämner? Måste du inte upp på BE?
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Jag väljer släp alla dagar i veckan. Mycket för att det är lättare att lasta och lastar mer.
Dessutom kan du köra mycket annat också tex virke.
Har du sen en personbil med fyrhjulsdrift så kan du dra det mesta i alla fören
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
SLÄP 👍
Det är coolt med pickup och sleddeck, men egentligen mest om man är ensamvarg och bara vill förflytta sin egen skoter.

Silly Bear nämner 4P, men det finns fler bra släp med riktigt hög kvalitet. T.ex Nordic Car Trailer som helt svensktillverkat.
Kontaktar du dem, så kan du få din vagn skräddarsydd efter dina egna önskemål.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ska man hårddra det hela så om du tänkt lasta två skotrar så är det VW transporter, eller motsvarande från annan valfri tillverkare, som gäller av de "normala europeiska modellerna", eller Ford F250-350, Dodge/Chev 2500-3500 av dom amerikanska.
Ingen Amerikansk 150/1500-modell får lasta två skotrar lagligt i Sverige och bara idioter, ja precis det, lastar två skotrar på en Japsar/europeisk fjuttepickis med "enmetersflak" typ Amarok/Hilux/L200.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Vw transporter rymmer med lätthet 2st långa maskiner utan sleddeck, bara att hänga ut skidan på ena maskinen utanför lämmen. Har själv gått från kåpsläp till pickis. Har en 5 sittsig t5a 2.5tdi.
Rymligt att lasta grejer i baksätet. Lätt att lasta med ramp. Jobbigare att frakta rampen utan sleddeck men det går.
Sen så är vw t5 transporters världens mest praktiska bil och världens sämsta bil på samma gång, då man får ge dom en hel del kärlek.
Och då var släpet betydligt bättre,