Phazer turbo video

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
jojo allt de vet jag men hade fått för mig som jag sa ovan att då man släppte ut trycket framför turbon så behöll turbo varvet lite längre...men jag har väl vänt å vride på de så de vart fel i huvve....
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
hur menar du framför. In i avgashuset? in i insuget på turbon? Man kan säga att på en standard bil så skickas det till baka till turbon men det hjälper inte turbon att varva.
Undrar om du tänker på ett respons system . då ställer den om tändningen när du släpper gasen så själva detonationen sker i grenröret typ. Som på rally bilar.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
hur menar du framför. In i avgashuset? in i insuget på turbon? Man kan säga att på en standard bil så skickas det till baka till turbon men det hjälper inte turbon att varva.
Undrar om du tänker på ett respons system . då ställer den om tändningen när du släpper gasen så själva detonationen sker i grenröret typ. Som på rally bilar.
jepp in i insuget på turbo, alltså efter ev. lmm och innan turbo...så det blir "rundgång" på luften då ventilen är öppen!

i teorin tycker jag att detta borde öka tiden turbon kan snurra för egen vilja, då luften insuget blir lite trycksatt och borde göra det lättare för turbon att snurra...
men det kanske är så lite att det är försumbart...eller så blir det inte så överhuvutaget..

hoppas du förstod hur jag menade...
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Nej det är inget sånt tryck som hjälper turbon att snurra. En turbo snurrar Väldigt lätt så länge den inte får luften tillbaka . Tex om man har en turbo bil och laddar på och tryckslang hoppar av så kan den snurra på länge.

Sen är det även en till sak som inte är så bra med en återcirkulerande, den luften som dumpen skickar tillbaka till luftburken /turbo, har blivit upphetad , och man vill ha kall och go luft .=)
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Trevligt med raka rör. Men jag hoppas att hålet i bandtunneln är igensatt, annars får det bytas turbo mer än man orkar.
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
var hos mcx i dag å fick min phazer fx turbo fixad.

nu är den nästan inget turbolagg alls. känns alldrig.
största förbättringen är att vi linda hela avgasröret från grenröret till turbon me bandage. vart mycket bättre svar i den. sen la vi på vikterna till 72,5 gram typ ställde trycket på 0.85 ungifär och hedde i en fjäder i primären från en apex. inslag på 6500 ganska lämpligt på fx en. låter sjukt men det är lagomt

nu går den skollat
 

teerex

Medlem
23 nov 2006
20
0
1
Harstad
det va ju här det skulle postas:
Tips från www.ty4stroke.com ang. Phazer turbo:
"Get rid of the old exciter secondary if you want performance. Use a 95 to 97 vmax4 secondary. It bolts right on no problem. If you wish to use a srx etc. you have to machine out the splines aprox. 23mm from the back side on the fixed sheave.
Secondly gear the thing to 22/38 gearing (viper). Then suck your limiter as much as the stock holes will permit.
Thirdly install a freeride 1.5 track.
You can run with 8bu-10 weights or heel clickers and small rollers. Shimmed "ordered" spring engage at 5500 rpm. Once this thing hits hang on! It's hard to stop it from being vertical. 160kph on radar. Have fun guys! I am!!! Helix choice is important!
PS It is known around here as the "TAZER" ......feel the sting when your azz gets kicked by 500cc"