Phazer turbo video

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Jag skulle hellre haft kompressor än turbo på den. Tyckte det lät som det tog ett tag för turbon att få upp trycket kanske en justeringsak.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Jag skulle hellre haft kompressor än turbo på den. Tyckte det lät som det tog ett tag för turbon att få upp trycket kanske en justeringsak.
Enda kompressor satsen som finns än så länge är MPI, och den ger bara 130hk.
Dessutom måste man köra på 50% Race soppa som kostar runt 40kr/litern.

Det är knappast ett alternativ för min del. Men är man rik, så varför inte.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Med lite variatorjusteringar så blir det nog bra, lät som att det fanns endel att justera där.

Sedan har jag ingen aning om BOV är med i dessa satser eller om det kanske inte behövs, men BOV skall göra susen på gassvaret efter man släppt på gasen.
 
4

426H

Med lite variatorjusteringar så blir det nog bra, lät som att det fanns endel att justera där.
Precis, lät som om det var alldeles för lågt ingreppsvarv. Tog ju någon sekund innan den kom ordentligt.

Smart att leda avgaserna ner på mattan. Då kanske kompisarna vill hjälpa till att lyfta där bak när man kört fast. :D
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Sedan har jag ingen aning om BOV är med i dessa satser eller om det kanske inte behövs, men BOV skall göra susen på gassvaret efter man släppt på gasen.
Antar att du menar en återcikulerande dumpventil...det måste väl nästa vara en nödvändighet i en sånhär motortyp!!
annars måste de ju bli en väldans turbolagg då man pumpgasar...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Antar att du menar en återcikulerande dumpventil...det måste väl nästa vara en nödvändighet i en sånhär motortyp!!
annars måste de ju bli en väldans turbolagg då man pumpgasar...
Den behöver inte vara återcirkulerande, många (de flesta?) släpper bara ut övertrycket (BOV=Blow Off Valve (eller nåt liknande)) då trottlarna klipper tillförseln av luft så fläkten kan snurra på utan bromsverkan från övertrycket. Sedan finns varven kvar i turbo då trottlarna åker upp i taket igen.

Men sånt sitter inte på alla, och de som laddar mycket har 2...

Och att många BOV är gjorda för att låta EXTRA mycket är ju en annan sak...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag vet inte exakt (är ingen expert på turbo) men en gissning från min sida är att den dumpar till avgassidan (mellan motor och turbo) och håller uppe varven på turbon lite längre då avgaserna avtar pga att trottlarna stängt.

Om återcirkulerande dumpar någon annanstans så vinner man noll och ingenting.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
En motor med Lmm läser av mängden luft den tagit in för att ge rätt bränslemängd. Om man då dumpar luften ut i atmosfären i stället för tillbaka i insuget så ger motorstyrningen för mycket bränsle, för att man redan har läst av luften som man då har bumpat bort.
Alltså återcirkulerande Behövs bara på en motor med LuftMasseMätare. Inte på en Yamaha turbo.
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Vissa bilar kan man annvända öppen dump på även om den har lmm.
på skoter finns et ingen annledning att annvända återcirkulerande.
Luften dumpas anntingen in i luftfilterboxen, eller efter Lmm på bilar.
Bäst är att sätta dumpen nära insuget , eller i deta fal nära förgasarna.
Har sett att dom har monterat dumpen på intercoolern på visa.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
gör inte en återcirkulerande även så att turbon håller varven lite längre efter man släppt gasen? då den trycker ut luften framför turbon...är då vad jag har fått för mig...men jag kan ha helt fel också!
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Nej turbon snurrar på av sig själv. Det dumpen gör är att släppa ut övertrycket när du släppt gasen , om du inte har dumpventil så kommer luften att tvingas till baka mott imperialen i turbon och bromsar ner den, och då måste den börja om att bygga ladd .Turbon mår inte inte så bra av det heller, axeln i turbon får nycket stora påfrestningar,