Phazer Turbo kompression

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hur tjock är kompsänkningen/toppackningen som MCX använder till Phazer? Material? Hur hög (låg) kompression rekommenderas för att kunna ladda 0,8 – 1,0?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Enklast är nog om du ringer till MCXpress och frågar, dom hjälper nog gärna till.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har givetvis frågat både dem och NTC. Fick endast ett kortfattat svar som inte gjorde mig mycket klokare (1,5 mm). Känslan är att de (förståeligt) helst vill sälja kompsänkningen. Å andra sidan kommer ju turbosatsen från MCX (beg) och jag kommer att behöva köpa på mig en del material och hjälp (med mappning och variatorbestyckning) så de borde se mig som potentiell kund.

Ingen som byggt turbophazer här som vet? Eller någon som har en komplett sats som kan mäta åt mig?
Komp efter sänkning, tjocklek och material är intressant.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
de byter ut org packning mot en cnc-skuren kopparpackning.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
fan då minns jag galet! De har haft? eller var det aldrig på phazern
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
tror tillomed "schimset" är i alu.. tjockleken vettefan:/? undra om de är samma som nytron?
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Ett råd bara. Sätt inte turbo på phazer 95% av alla phazerturbos pajar motorn är helt enkelt inte gjord för turbo! jag tror det blir billigare att köpa en nytro me turbo! jag har själv haft en phazerturbo = ras.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Mina problem= sekundärvariatorn pajja 3 ggr, drivaxeln gick av, avgasrören blir för heta så dom spricker av och har man otur så får man en sönderbränd dyna, motorras 1ggr, motorn får absolut inte gå upp på varvstoppen med turbo för då böjer sig kolvarna lite över tappen och dom flippar om i cyllen och slår sönder ventiler och topp, det finns en anledning varför mcx har slutat tillverka turbos till phazer, alla som jag vet som haft phazerturbo har haft motorras.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Mcx tillverkar kit. Ring och fråga.
Det finns mängder med turbophazers som går som klockor.
Men som alltid vid trimning så får man tänka efter före. Dvs 500 cc á 140 hk kanske inte ska pressas onödigt länge på fullgas. Och avgasproblemen finns det lösningar på.