Phazer MTX

Harrebarren

Medlem
4 jan 2015
10
0
1
Söderhamn
Yamaha Phazer MTX
Hej. Tänkte höra mig lite för ang Yamaha Phazer MTX.
Jag har hört/läst så mycket olika om dessa Maskiner!?
Vissa älskar dessa och andra skulle inte ens tänka på att köpa dom.
Jag själv har kört skoter till och från sedan jag var liten (notera att jag är van vid gamla skotrar så som Polaris Indy Lite GT 340 och Polaris Indy Storm 800 osv).
Har egentligen ingen erfarenhet alls av "nyare skotrar".
Har lånat en Yamaha RS Rage 1000 i Funäsdalen vilket jag tyckte var helt magiskt, åkte då bara led! Jag gillar fyrtakt och är nu inne på att köpa just en Phazer. Jag är ingen fartmänniska som har brutal fart som prio 1, vet att det sitter 80 hk i dessa och det tror jag duger lätt för mig! Letar egentligen efter en rolig, pålitlig och relativt billig "nyare skoter".
Just MTX modellen är jag sugen på för att det kan bli lite lössnöåkning om jag tar med skotern till fjällen.

Vad säger ni Phazerägare, för/nackdelar?
Tips om dessa vore väldigt snällt!

Mvh Hampus.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Den blir bra för dig. Ska du köpa ny är det inte så mycket att fundera på. De kan upplevas tippiga och spårkänsliga, men det går det relativt enkelt att råda bot på. Styrningen är ofta glapp. Jag har inte upplevt det som störande, men många byter bussningar. Jag älskar ergonomin, har bytt styre (knäckte original med käken) och satt en liten styrhöjare på min. Blev perfekt. Det är ingen racer men en bra lappmoppe som det dessutom går att ha lite roligt med och du kommer ifrån ALLT skruvande. Bekvämt ägande och billig försäkring. Drar väldigt lite bensin.

Sen när du tröttnat så finns det turbo. Då blir den dock lika driftsäker och törstig som en original 600 tvåtaktare ... och väldigt kul.
 

Harrebarren

Medlem
4 jan 2015
10
0
1
Söderhamn
Tack så mycket för informationen! Har läst om just det där med bussningar och även dämparna/inställningar på framvagnen. Sen är det nog som du säger en vanesak att lära sig köra dom!?
Skönt sätt att byta styre på, haha!
Har sett många med en liten styrhöjare samt småändringar så det verkar vara ett lyckat koncept! Härligt att höra att den är driftsäker och soppasnål men det kan jag iofs förstå!
Och som sagt tror jag att jag kommer uppleva den som pigg även i original utförande? Jag är inte van/beroende av jättesnabba maskiner (även om den gamla indy stormen gick som ett as)
Det lutar åt en Phazer, helt klart!
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag gillar inte dämparna på Phazern. Styrglappet löste jag med styrbussning plus laher från modshop.se. Blev stor skillnad. Jag gillar Phazern om man tar den för vad den är. Du kommer aldrig att vara först upp på berget, det skall du vara säker på. Men vrida om nyckeln, ut och köra och bara tanka upp.
 

Harrebarren

Medlem
4 jan 2015
10
0
1
Söderhamn
Ja, precis! Har hört att många byter bussningar! Är väl vanligt med glapp framvagn vad jag hört och läst?
Ingen fara om jag inte är först upp på berget! Jag vill ha en driftsäker skoter som är rolig att köra osv. Desto mer jag tittar på Phazern så framstår andra skotrar i samma prisklass som mer och mer omorderna och tråkiga!? Måste självklart provköra en Phazer innan jag själv kan yttra mig!
Gillar ändå konceptet på dessa då motorerna verkar vara bra, driftsäkra och pigga trots sin låga effekt!
Och jag har aldrig tvivlat på Yamahas kvalité, har bara bra erfarenheter av dessa!
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Desto mer jag tittar på Phazern så framstår andra skotrar i samma prisklass som mer och mer omorderna och tråkiga!?
Så märkvärdig är den inte. Jag gillar min Phazer och tycker att den är ganska så mångsidig. Dåliga dämpare är väl det som jag tycker är mest negativt med den.