Phazer mtx eller nytro?

superboonan

Medlem
20 jun 2015
40
1
8
södra finland
Har planerat att köpa mej en ordentligare skoter åt mej efter sommarens slut och har alltid tänkt mej att en phazer vill jag ha när jag har råd till en sån, har nu en arctic cat zrt600 från 98 som jag skruvat på mer än kört, vilket är en av orsakerna till att jag vill ha en fyrtakts skoter
Men nu när jag har sett på nätet va de finns så märker jag att begangnade phazrar och motsvarande nytro är ju lika dyra nästan
Vet att phazern är smidigare och känns lättare men hur stor skillnad är det riktit? Är smidigheten och köregenskaperna värt typ att den har nästan hälften av effekten? Jag är 185cm lång och väger 60kg och skulle gärna förfarande känna att jag har kontroll över skotern :)
 

Wiker

Välkänd medlem
3 apr 2013
154
0
6
karlstad
vad ska du ha skotern till? var kör du? hur kör du?

har ägt/kört phazer mtx två säsonger. och nu såhär efter ytterligare två säsonger på en 600a...

no more 4stroke for me!
 

superboonan

Medlem
20 jun 2015
40
1
8
södra finland
Blandad körning, mest friåkning men också lite led , men ingen hillclimb precis för finns inga höga berg var jag bor, tophastigheten är inte viktig men vill helst inte att effekten sviker nångång
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du vill ha hyfsat med effekt låter det som, då går nog Phazern bort, Nytron är kvar då den har en rätt trevlig motor.
Men du vill sen att maskin ska gå bra i snön, då går Nytron också bort då den inte är speciellt trevlig i snön.

Hur mycket får skotern kosta, så kan vi lägga förslag på ytterligare maskiner?
 

superboonan

Medlem
20 jun 2015
40
1
8
södra finland
Phazer med turbo skulle va grymt men de är ruskit dyra, har typ en gräns på lite över 50k kronor för jag får ca 30k från sommarjobbet och har sparat lite över 20k från förut
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du får en skapligt fin Nytro för 50 lakan just nu. Du lär dig köra den med tiden, den upplevs inte alls så tung utan väger ungefär som en Summit från 2011 eller så. I snö går den ungefär lika bra som alla andra, särskilt om du väljer en maskin efter 2010. Tiden du slipper lägga på att skruva i garaget kan du lägga på körning istället.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Upplevs inte som tung?, kanske beror på om man jämför med en finlandsfärja

Om man jämför med andra skotrar så skulle jag säga att det är det absolut klumpigaste kombinerat med absolut sämst framkomlighet i mountain segmentet

Har själv ägt en original nytro och jag har aldrig varit så arg eller slitit så mycket som det året.
Brorsan har även ägt en 270 nytro och även han lessanade på att slita

Det absolut värsta med nytron utöver den värdelösa framkomligheten är att den är så tung så att en enkel manöver som att slita runt den i skidorna blir en jävligt jobbigt.

Är driftsäkerhet prio ett så visst där är den överlägsen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Glöm phazer eller nytro, och köp dig en riktig skoter istället. Allt annat är slöseri med tid. Det enda nytron (med turbo såklart) duger till är att frakta feta norrbottningar med skidres på isen, och phazern ser jag inte alls någon mening med, 80hk och väger som en maskin från början av 2000talet. Och monterar man på en turbo så får man den effekt som en original 600 har men med ett turbolagg på köpet.
Nu kanske jag låter negativ men en kille på 60kg kommer aldrig att lära sig köra en nytro/phazer lika bra som en riktig skoter, så det är helt enkelt bara slöseri med tid stt försöka.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fniss, självklart finns det bättre skotrar att skråa med på bergssidorna men nu var ju inte det ändamålet heller... Framkomligheten som sådan är det absolut inget fel på i jämförelse med andra snöskotrar, det blir bara fler dagar per år som man kör istället för att tjorva med trasiga grejor...

Som alltid så gäller det att lära sig köra, en fyrtaktare kräver en helt annan körteknik än en tvåtaktare men när man lärt sig hur man gör så tar man sig fram.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Som alltid så gäller det att lära sig köra, en fyrtaktare kräver en helt annan körteknik än en tvåtaktare men när man lärt sig hur man gör så tar man sig fram.
Jag håller verkligen med. Du måste ändra på allt du någonsin lärt dig och inte ha så höga förväntningar. Men i övrigt så är en fyrtaktare helt likvärdig en tvåtaktare.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Vill inte göra detta till en märkestjafs tråd, men när jag läser vad du skriver så måste jag faktiskt fråga om du kort en nytro i lössnö hjulboggie?


Jag körde min i 1 vinter och brorsan hade sin i 3 och jag känner inte alls igen mig i det du skriver.

Får jag välja mellan nytro och valfri 600 av andra märken så skulle jag aldrig ta en nytro om ändamålet var lössnö.

Nytron är ingen dålig skoter. Men att säga att mtx modellen mäter sig med de andra i lössnö.....njaaa
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
En 100% trogen Yamaha fanatiker går alldrig att omvända...tummen upp:) men om ts nu ska ha 4-T Yamaha, så går då phazern bort, så en nytto med lite mil på mätaren är ju att föredra, för han ville ju inte tillbringa tid i garaget med div.rep.
Ska inte vara några problem att hitta maskin, finns nog många fina exemplar till salu nu under höst/början av vintern&dom är svårsålda, så är ju köparens marknad.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
frågan är ju egentligen vad som känns minst lockande för dej ts, att böka runt hela vintern med en blyklump till skoter, eller att ha köra halva vintern och reparera motorhaverier den andra halvan?
Åker du mest led och myrsurfar så kanske yamman är ett bättre val, vid mer teknisk körning så bör du nog köpa en 2-takt.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Börjar undra vad folk haft för skotrar om man behövt skruva i skotern halva vintern. Visst, skotrar av alla märken har haft alla dess olika problem, ingen är väl helt igenom felfri, men köper man en 600 i vettigt skick finns väl alla chanser i världen att köra hela säsongen relativt bekymmersfritt. Så om min högsta prioritet var att få köra så mycket som möjligt under vinterhalvåret, utan att göra avkall på körglädjen så skulle jag ha satsat på en driftsäker ~600. Finns säkert gott om tips på såna skotrar som faller inom budgetramarna, rent spontant kommer jag att tänka på AC M6-M7, men finns alltid fler alternativ och andra som vet bättre än mig.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
http://m.blocket.se/dalarna/Phazer_turbo__07_61603030.htm?ca=11

Här har du en som passar dig. Betala 30.

Att de inte skulle hålla är jävulskt överdrivet. Det som händer är att avgas/grenrör kan spricka, något du hör när det händer och som är lätt åtgärdat. Med rätt inställd insprutning/tryck når du strax över 140 hk. Vikten är något högre än tvåtakt men lägre än Nytro. Dock känns den betydligt lättare än vad den är.
Jag upplever den som svårare med full tank (markant skillnad), gissar att bränslet fuckar upp tyngdpunkten. Glidklackarna i sekundären gillar inte misshandeln så de kan vara värt att kolla upp vid köp. Det finns dock en mängd med starkare sekundärer som man enkelt kan få att passa.

Men förvänta dig inte en racer eller en skoter likvärdig tvåtakt. Phazern är sin egen och är i turbo mtx-varianten riktigt bra som fyrtaktsalternativ om man då och då vill låtsas vara Burandt utanför leden.