Phazer MTL+turbo eller Nytro MTL?

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Vet inte om jag ska köpa ett avgasrör med fläkt eller om jag ska satsa på ny Nytro MTL till hösten.
Trivs ganska bra med Phazern,känns som att fick jag 20-30hk till i den lilla rackaren så skulle jag nog vara helnöjd.
Samtidigt så tror jag att jag skulle bli väldigt snygg på Nytro MTL, och av vad jag förstår så har den motor så det räcker, lite bredare och längre matta.
Eller så kanske man ska snegla lite på 2 takts tillverkarnas modeller,både summiten och RMKn ser ganska inbjudande ut!
Kanske skulle ta mitt förnuft till fånga och bara sälja Phazern,kanske köpa ett motionsband istället.
19e Januari 4+ och spöregn i Uppsala.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
en sak du bör tänka på är att phazerns drivlina är ej byggd för sådan effekt som en turbo ger.Om du ska behålla phazern så kan du ju hellre sattsa på ett variatorkitt och kanske en effektljudämpare?
men Nytron är VÄLDIGT fin jag har provkört en och blev väldigt imponerad bland det värsta jag har kört :D så det är ett svårt val men själv så hadde jag behållt phazern nått år till å köpt en nytro begat sen
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Dema jag är samma sits som dig. Älskar phazern men säg 20-30hk till så blir dne underbar, Nytron är rå men jag kan faktist inte tänka mig den själv, eller ja tack vare hästarna så annars gillar ja den inte alls. nya xp chassiet är grymt men jag väntar gärna 1-2 år innan ja köper sån så alla barn sjukdomar försvinner
 
D

Deleted member 9532

Jag skulle ta Phazern, den är underbar att köra!

Vad kostar ett Turbokitt?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
beggat på blocket = 18k inkl avgasrör brukar det vara!

Hur kommer det sig att man aldrig hör några ras i drivlina på phazern när det är så många som endå kör med turbo?
MC Express borde ju varna eller komma med förstärkningar ifall inte drivlinan skulle hålla tycker man?

//Rasmus
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
kör turbo, grymt kul maskin med turbo, mkt roligare än nytron, såvida du inte monterar turbo på nytron, kittet kostar 30k.

phazer turbo tar sig bättre än nytro utan... kompis har nytro mtx..
däremot storebor apex... den äger phazern i framkomlighet. helt brutal.
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
även jag äger en Phazer MTN Lite med MCXpress turbo.

funkar klockrent, har inte rappat över en enda gång, inge strul med nåt egentligen har dock bara kört en 20mil med den än.

men jag är jävligt nöjd, fan så enkel den känns att köra jmf med min REV 800 -03.

motorn är fin, klippet från början blir juh lite sämre med kompsäkningen och den fetare blandningen, men iomed höjjt tillslagsvarv så känner du inte av det ändå.


tycker fördröjningen på turbon är klart försumbar, när du kör och har lite lite fart bara så märker du det ALDRIG.. det är enbart vid fullgas från stillastående som det märks litegranna.. ang prestanda så är det väl inte direkt det vassaste jag kört, men vi laddar ca 0.8bar med våran och det ska väl ge kring 135 - 140hk och den funkar då minst lika bra som våran förra Renegade 800 -05, bär bättre i snön och skidorna är brutala med rätt inställning.. mattan tuggar på fint och skotern burkar fint även fast man är ovan den.

jag skulle satsa på turbo.. det är najs ;)
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
"J.Nilsson" vad menar du med rätt inställning? jag tycker att original skidorna på phazer är värdelösa, dom bär ju inge, funderar på att sätta på ett par powder pro skidor.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
"J.Nilsson" vad menar du med rätt inställning? jag tycker att original skidorna på phazer är värdelösa, dom bär ju inge, funderar på att sätta på ett par powder pro skidor.
Mountain maskinen har andra skidor än dina serru.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
alltså.. jag måste tyvärr meddela att Phazer med turbo inte är nån hit.. min brann för typ ett år sen.. under tanken började det, smällte en hel del vid bakljuset emellanåt.. inte direkt driftsäker.

men då kör ju jag som man ska med turbo. fulla spjäll 24/7.. blir ju bara styvt 150hk med turbo så.. man får ju använda det HELA tiden...

kör nu APEX MTX utan turbo med 150hk.. passar mig bättre. lite manligare maskin.

men förutom rackel med phazer turbo så är det en lättkörd rolig kombination. helt otroligt rolig tom :) skidres 7dagar i veckan alla timmar på dygnet :p
 

jonas8

Ny medlem
3 mar 2009
2
0
1
jag har en phazer fx som skar för några veckor sedan. den sitter det turbo på. phazer motorn klarar inte av turbo, den e för klen helt enkelt!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Man får ju tänka på att det bara är 500cm2 från början. Så det kanske inte är nån super hit att plocka ut 140hk. Skulle tro att nytron är bättre, kanske något tyngre men mycket lägre motorvarv. Om du blir snygg på nytron ska jag inte uttala mej om. Men däremot skulle nog jag absolut bli det
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Och än en gång ang turbo på phazern. Har man inga kunskaper om överladdning eller skruvning i övrigt så är det inget för en. Sen måste man förstå att en maskin på 500cc inte tål att ligga och maxvarvas över isen. Man får helt enkelt köra med hjärnan och "ladda" med hjärnan.
jag har en phazer fx som skar för några veckor sedan. den sitter det turbo på. phazer motorn klarar inte av turbo, den e för klen helt enkelt!