Phazer II läcker olja som ett såll

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Hej! Skaffade en vit/röd Phazer II -91 i våras som skulle vara i kanonskick, men efter ett tag i garaget upptäckte jag att den läcker ordentligt med 2takts olja (Halva behållaren har läckt ut under sommaren). Har gjort motortvätt och försökt analysera var det kommer ifrån, och vad jag kan se ser det ut att komma från där vajern går ner i pumpen...


Har försökt kolla sprängskisser, men kan inte riktigt se vilken packning det skulle kunna var som orsakar det. Någon kunnig som har någon idé?
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Ingen ?

Skruvade loss vajern, och där var helt klart olja i hålet. Men har nu låtit den stå, och det har inte kommit upp någon "nya" olja från vajerhålet som jag hade trott. Däremot fortsätter det att läcka men jag kan inte se var. Det samlas längt fram på buk-plasten (lägsta punkten), och har uppenbarligen runnit längs med (i?) ramen. Har lyst med lampor från alla håll och tycker att man borde se någon droppe hänga någonstans, men icket...

Tänkte först att det kanske var ett vanligt fel på Phazern, och att det fanns andra som varit med om det, men jag hittar inget när jag googlar, och inga svar här.

Jag får ingen klarhet från sprängskisserna vilka delar som skall vara inneslutna i olja och inte. Verkar tyvärr inte helt lätt att ta isär allt heller, då jag verkar måsta ta lös variatorn m.m. för att få lös "drive gear" som pumpen sitter i. Går inte att komma åt pumpen från andra hållet pga motorfästet som är ivägen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Rent krasst sett så har du ju bara olja i oljetanken och fram till oljepumpen. Det är ju ett ganska begränsat område att leta på så jag hade nog plockat loss allt och kollat så det inte är någon spricka i tanken, hål i någon slang eller läckage i oljepumpen. Nåt mer kan det ju egentligen inte vara.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Som alltid vid felsökning av oljeläckage så tillsätter du en nypa tryck så ska du nog se att det kommer ut.
Gör rent ordentligt och pula ner en trasa och blåsmunstycket i oljetanken och blås.
Men blås för guds skull försiktigt så du inte spräcker tanken.