Phazer fx köp

Urjan

Välkänd medlem
27 jul 2008
138
0
6
Luleå
Hej,ska mest troligt köpa en phazer fx-07 snart och skulle vela ha lite för och nackdelar av folk som har ägt/äger en phazer.har även ngra frågor.

Räcker dem dära 80 hästarna till när man ska köra puder?
Hur mkt ska man betala för en 07a som har alla uppdateringar och ny matta?

bjuder på stavfel osv

//mvh urjan
 

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
Har en phazer RTX just nu... tänkte säga att de 80 hästarna räcker utmärkt. Körde i cirka 60cm puder med en 25mm matta(original) och fastnade inte en enda gång... Toppar ungefär 130km/h. vet inte så mkt om fjädringen.. har fox float på 08orna. i djupsnö toppar den runt 80-90 så det är ingen "slö" maskin som alla säger. Slö om man jämför med en nytro ja. Men phazern är prisvärd tkr jag iaf
Jätteskön körställning, bra viktfördelning
originalskidorna är skit, det är mattan också.. det räcker så de blir över^^
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Den funkar fint på guppiga leder med mycket svängar, det den är byggd för men sen funkar den helt ok i puder det är ju en kort maskin med 80 hästar och 38as matta så man kan ju inte förvänta sig en summit 800
men den är helt klart rolig och lättkörd i puder. Skidorna är väl de enda dåliga förutom mattan men det fixas med ett par slp eller liknande. Priset kan ju variera ganska mycket beroende på utrustning ock skick men mellan 60-70 nånstans för en fin -07a
 

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
Provkör provkör provkör...
Mkt speciell maskin. Jag fördökte verkligen bli kompis med min mountain lite men...
Tung framför allt framtung
För hög tyngdpunkt
Kroniskt trasig boggie.För klen konstruktion
Törstig(2taktarna är förbi 4taktarna)
Plus en massa annan skit specifikt för just mountain och -07orna.

Vad är det här för forum egentligen!?
Jag kan omöjligt vara den enda som har dessa åsikter...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Provkör provkör provkör...
Mkt speciell maskin. Jag fördökte verkligen bli kompis med min mountain lite men...
Tung framför allt framtung
För hög tyngdpunkt
Kroniskt trasig boggie.För klen konstruktion
Törstig(2taktarna är förbi 4taktarna)
Plus en massa annan skit specifikt för just mountain och -07orna.

Vad är det här för forum egentligen!?
Jag kan omöjligt vara den enda som har dessa åsikter...
Inte för och vara petig. Men han funderade på att köpa en FX (korta) inte Mtn (långa).
Är stor skillnad på de maskinerna ;)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
törstiga är dom ju inte i jämförelse mot en tex 550 fläkt som är jämförbar med phazern.
 

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
En SDI spöar motsvarande 4taktare med hästlängder! Körde en dag med min lillebror som kör Lynx 583RAVE och vi låg på samma bränsleförbrukning vid dagens slut.Min maskin förbrukade 1,6-2,2liter/mil.
Anser att viktökningen som 4taktaren medför är allt för negativ.
Min maskin upplevde jag allt för framtung och att den hade allt för hög tyngdpunkt.
Ja FXen är en annan maskin men den är knappast lättare fram, snarare tvärt om. En lång maskin har mer "motvikt" baktill.
Alla mina kompisar som testade var av liknande åsikt.
Har tidigare kört REV & Lynx RAVE bigpipe anser att bigpipen var bland det sämsta chassiet som nånsin gjorts i "modern" tid.
REV:en däremot är grym att köra, sen så var det en massa problem där med...
Vad jag menar är att jag ofta ser en viss märkes fanatism i detta forum, som jag inte tycker är sund.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Hur djupt brukar det vanligtvis vara där du åker?
Tar sig fram gör den säkerligen, men det är inget du kastar runt hursomhelst med den låga effekten.

Är precis som "Trucker77" säger också, boggien är klen. Så är du inte bara och friåker i djupsnö tycker jag du ska slänga ett getöga på vad man kan göra för att den ska hålla bättre.
 

TWallin

Aktiv medlem
17 mar 2008
88
0
6
hemma
En SDI spöar motsvarande 4taktare med hästlängder! Körde en dag med min lillebror som kör Lynx 583RAVE och vi låg på samma bränsleförbrukning vid dagens slut.Min maskin förbrukade 1,6-2,2liter/mil.
Anser att viktökningen som 4taktaren medför är allt för negativ.
Min maskin upplevde jag allt för framtung och att den hade allt för hög tyngdpunkt.
Ja FXen är en annan maskin men den är knappast lättare fram, snarare tvärt om. En lång maskin har mer "motvikt" baktill.
Alla mina kompisar som testade var av liknande åsikt.
Har tidigare kört REV & Lynx RAVE bigpipe anser att bigpipen var bland det sämsta chassiet som nånsin gjorts i "modern" tid.
REV:en däremot är grym att köra, sen så var det en massa problem där med...
Vad jag menar är att jag ofta ser en viss märkes fanatism i detta forum, som jag inte tycker är sund.

SDI spöar 4-takt med hästlängder? skulle vilja se de ja:p en kompis har en sdi å drar 1,7liter milen å phazer´n drack 1,5L/mil...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
min vector mtn gick på 1.3 när jag körde min längsta sväng på 15 mil.tog ungefär 2.5 timme så det vara bsolut ingen fiskörning.
det tycker jag är BRA.jag tycker en phazer med hälften så mkt och 2/3 effekt borde gå mkt billigare.
 

Noname

Aktiv medlem
25 aug 2008
72
0
6
Jag har aldrig ägt en Phazer men kört både en lång och en kort 07a och jag upplever den som lite väl slö och framtung. Jag skulle inte heller påstå att den är gjord för guppig led med mycket svängar då det känns att saknar en hel del effekt att trycka på med ut ur svängarna. Skulle jag äga en Phazer så skulle jag antingen sälja den direkt eller tvinga på den lite hästar med en stressfläkt. Nu ska jag inte yttra mig om hur en Phazer med turbo funkar då jag aldrig har kört en men det känns som att den skulle må bra av några till hästar.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
En SDI spöar motsvarande 4taktare med hästlängder!
Då har vi helt olika erfarenheter i den frågan. Jag vill påstå att dom drar ungefär lika mycket bränsle vid lugn ledkörning, men leker du runt på fullgas i pudret så får SDI n stryk av både Phazer och Nytro
 

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Har provkört en Phazer FX under en helg.. Och på leden så kändes de som att man körde en cross.. Och hur lätt som helst att burka med och så.. Riktig rolig maskin.. Och att hoppa och så med den var som att hoppa med en cross.. Den är lätt värd pengarna!
 

Urjan

Välkänd medlem
27 jul 2008
138
0
6
Luleå
Tack för alla svar <3 har nu hittat en för 45 lök,lite små saker som behövs göras,men men..
 
E

ejwbegysv

Jag har kört den lite längre med stressfläkt, även med turbo så är den slö...

Är kul att leka med vid ca 10-20cm puder och långa raksträckor med små gupp på.. Skulle nog satsa på Lynx/Skidoo/Artic i samma prisklass ist.. typ 600cc