Phazer Cup! Ett steg i fel riktning..

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Hej!

Tänkte bara hör vad ni andra "åkare" har för åsikter om Phazer Cup! Hur kan man skapa en tävlingsklass enbart för Yamaha phazer skotrar! Detta är ju ett steg i fel riktning enligt min mening. Det är ju uppenbart att Yamaha har köpt sig in på svenska marknaden..Självklart smart av Yamaha att köpa sig en egen klass för att vinna marknad här i sverige. Bäste reklam de kan få.

Men frågan är: Ska vi starta klasser efter de specefika märkena? Ska vi ha en klass för tex alla Arctic F6, Ski doo 600 osv? Är detta Racing? Gynnar det oss skoter åkare och inte bara "märket"?
Notera att detta fenomen med denna märkes specefika tävlingar återfinns inte i någon annan tävlingsform som har med racing att göra. Hur kan Yamaha skapa en egen klass för deras maskiner helt plötsligt? De säger att detta ger chansen att "de" som vill prova på att tävla ska få chansen, men varför kan de inte för göra detta i en klass som bestär av andra märken. Är de rädda för att de inte ska kunna matcha de andra märkena i en sån duell?

Vill inte vi varje klass ska bestå av de märkena som finns på markanden. Detta göra att märkena har "pressen" på sig att utveckla sina skotrar gentemot de andra för att kunna hänga med..

Vad tycker ni andra om denna Cup? Ska inte varje märke ha sin chans att visa vad de kan och går för i varje klass, detta leder ju till att vi kunder får tillförlitligare och bättre skotrar i framtiden..För det är så att det är racingen där tekniken utvecklas, se bara motorcross, formula 1 osv. Det är där tekniken utvecklas och testas, som också senare återfinns på de maskiner och produkter som vi kunder kan köpa.

Vill höra vad ni andra tycker om detta? Och vill höra seriösa meningar om detta, inte att jag kör Arctic, polaris, ski doo, lynx osv..Tycker Yamaha gör det bra som satsar stenhårt på fyrtakt och vågar satsa på detta. MEN! Det har ju inte gått så bra för granberg och känns som detta är ett dåligt försök att få oss kunder att inse att det är fyrtakt som gäller. Men skapa då en fyrtaktsklass där de andra mäkena får vara med och slåss..Tror inte De andra märkena fick chansen att säga sin mening när denna klass Cup skapades..

David A
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Enhetsklass...

:) Hej !

Måste erkänna att jag inte vet så speciellt mycket om regelverket inom svensk snöskotercross....
...men i BILSPORTENS värld finns det massor med sk. "Enhetsklasser" och där fungerar det jätte bra !
Huvudsyftet är där i alla fall att göra den totala kostnaden för att kunna tävla lägre då motorer och växellådor är plomberade för att premiera förarens skicklighet osv osv.

några exempel :
* Formel FORD
* Formula Renault
* Volvo S-60 challange
* osv osv osv.

Om så är syftet med Yamaha cupen så ser då jag i alla fall bara fördelar med denna typ av sponsring, då det gynnar den totalla bredden på snöskotercrossen.

- - - -

Till säsongen 06/07 går ju faktiskt Yamaha in i den riktiga Crosscirkusen på allvar på andra sidan atlanten då man kommer att köra sin 3 cylindriga RS maskin i crossen.
Förmodligen med en hel del utveckling gjord av just de svenska åkarna Granberg & Abrahamson !

:)

.
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Hej igen!

Jo jag är väl medveten om att dessa tävlingar finns..Och var phazer Cup syfte detsamma så håller jag också med om att det gynnar oss åkare osv!
Men Dessa skotrar är ju inte plomberade av yamaha eller likn utan kommer köras "standard" och varje team kommer få göra deras justeringar..Det är väl så att yamaha sponsrar de 10 första åkarna som vill köra phazer Cup, delar, maskinen osv..Med de andra som inte kommer med i dessa 10? Får de samma rabatter?

Vill gärna få reda på hur de löst dessa problem, de kanske inte verkar som stora men kan bli i framtiden, och det skapar irritation.

Yamaha kommer köra "over there" iår! Yamaha ska ha credits som satsar hårt på fyrtakten..Får hoppas de går bra för dem. De har ju som sagt ett helt team på ca 25 pers som varit med och utvecklat maskinen , men fått mycket hjälp av Granberg osv..

Tack Moderator för ditt svar, kan mycket väl vara så att jag har missuppfattat hela Cupen. Men kan någon ge mig fakta isåf :)

David A
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Det finns en fråga jag kan svara på å de är att alla 18 förare får samma rabbatter på skotrarna
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Enhetsklasser.....

OM syftet däremot bara är för att skapa ett intresse kring "Yamaha", och att det är fritt fram till 110 % att göra div möjliga och omöjliga modifieringar så är man nog mycket farligt ute.... :mad:
Det blir i så fall som vanligt :cool: att något av de 2-3 Team'en som har mest pengar troligen står som segrare i slutet på säsongen !

INTE BRA !!


Kanske borde någon med mycket insikt i detta kring "Phazer Cup" svara på hur saker och ting är tänkt ! :eek:

- - - -

Tillbaka till BILSPOTEN....
Där premierar man Team'ets möjligheter till att ställa in hjulupphängningar, stötdämpare, bromsar, vingar och depå jobb
detta håller nere kostnaderna och premierar den BÄSTA förarens kunskaper.

Kanske något att tänka på i en så smal och liten sport som Snöskotersporten faktiskt är i Sverige ! :eek:




.
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Ja i bilsportens "värld" är det precis som du säger..

Ja det vore bra om någon som har mycket insikt i denna Cup kunde ge sig till känna och berätta hur det ligger till :)

David A
 

doorider

Ny medlem
12 okt 2006
2
0
1
Formel Yamaha är ju en lyckad "enhetsklass" i Go-Cart i både Sverige och Norge. Varför skulle inte Phazer Cup lyckas med detta?
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Själv tycker jag att de är förJä**igt att de riktar in sig på en viss moddel av ett märke:mad:

jag tycker att de bör ta bort den dära cuppen o låta de dära skotrarna gå in i en annan klass.

Sen har jag en fråga till alla kunniga innom tävlandet.
har sett att det finns veteran tävlingar men de är ju så gamla skotrar.
o de vanliga klasserna som man ser nu på tävlingarna så är det ju bara Nya skotrar som ligger i toppen på listorna.
Finns det ingen klass för skotrar som är mellan -90 till typ 98 års moddel ??
För de finns ju kanske de som vill tävla men inte har den ekonomin så de kan klara att gå o köpa en ny skoter o bygga om den för tävlande.

eller är det ingen som är intreserade av Lite äldre skotrar på banorna längre :eek:
 

unique

Ny medlem
13 okt 2006
2
0
1
Norrland
Att Phazer får en egen klass är rätt ok, JAG tror att dom skulle få det tungt i "orginal klasserna".
Svar till PÄR .
Det finns en anledning att 600f klassen kom .Pengen för en sådan är ju nästan 1/2 av en vattenkyd maskin.Där kan man köpa en beg skoter för 40000:- och tävla med.Men ska man vara värst så ska man ha nytt.Går man till -90 skulle man ha en indy ,-98 mxz osv. Din xlt var jätte het -93/94.Jag tror tyvärr att alla skulle åka en -98 i en sådan klass.Men det skulle vara roligt att se på en sådan tävling.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Men en xlt borde ju ändå kunna haka på en nyare 600 i en tävling eller :eek:
Det är ju bara vad jag tror eller ??
men om man tar en kille som har ny börjat med att köra som kanske har kört i 5 år tex som sätter sig på en nyare 600maskin tex peter ericsson sätter sig på en xlt så bör de ju var jävligt jämt endå :O eller är jag helt ute o cyklar ??
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Men en xlt borde ju ändå kunna haka på en nyare 600 i en tävling eller :eek:
Det är ju bara vad jag tror eller ??
men om man tar en kille som har ny börjat med att köra som kanske har kört i 5 år tex som sätter sig på en nyare 600maskin tex peter ericsson sätter sig på en xlt så bör de ju var jävligt jämt endå :O eller är jag helt ute o cyklar ??
de var en intrsant ide och nog tror jag att peter skulle piska xlt´n skoningslöst runt en crossbana om han fick chansen
på 5år hinner man ju lära sig att köra en hel del beroende på vart och med vilka man kör
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Phazer Cup, KANSKE ett steg i fel riktning...

Formel Yamaha är ju en lyckad "enhetsklass" i Go-Cart i både Sverige och Norge.
Varför skulle inte Phazer Cup lyckas med detta ?
Det är inte fråga om den kommer att lyckas eller inte... ,
utan det jag funderar är om man verkligen kommer att tävla på lika villkor i Phazer Cup om maskinerna inte är "plomberade" så som sker i många andra enhetsklasser !
 
4

426H

Enda chansen för Yamaha att vinna en tävling är ju skapa en klass som enbart tillåter Yamaha. :)
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det kan ju hända att andra märken tar efter yamahas exempel och tillverkar en likvärdig maskin som kan tävla på lika vilkor tex phaser/frestyle

men jag tror man ska se det för vad det är,yamaha har valt att inte satsa i open i år i skandinavien men vill finnas kvar på banan men kan inte göra det i de befintliga klasserna ,kan tänka mej att phaser är jäförbar med fläkt maskinerna .

jag hoppas då bara att det tillkommer nya förare pga detta initiativ från yamaha och att dessa läser på regel boken så de vet vad flaggorna betyder vi vill ju inte ha mer olyckor på banorna pga okunniga drivers
 

pila

Medlem
3 nov 2006
26
0
1
forsbacka/gävle
hmm! en anledning skulle väl kunna vara att det e en helt ny skoter i sig.
lätt fyrtaktare.... tycker det vore fel att ha en sådan tävlande mot fläktkylda å dom större klasserna hinner den nog inte på alls. dom ligger väl på ca 80hk.
tycker det e hel rätt att dom får en egen klass.
freestylen har fått det i staterna eller var det canada kanske? den e inte heller allt för rejsig av sig å så men man håller ner kostanderna osv på maskinerna. men det e klart då ska det vara org maskiner dom kör med oxå... för nog tror jag en turbo phazer hänger på dom stora pjäserna...
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Själv tycker jag att de är förJä**igt att de riktar in sig på en viss moddel av ett märke:mad:

jag tycker att de bör ta bort den dära cuppen o låta de dära skotrarna gå in i en annan klass.

Sen har jag en fråga till alla kunniga innom tävlandet.
har sett att det finns veteran tävlingar men de är ju så gamla skotrar.
o de vanliga klasserna som man ser nu på tävlingarna så är det ju bara Nya skotrar som ligger i toppen på listorna.
Finns det ingen klass för skotrar som är mellan -90 till typ 98 års moddel ??
För de finns ju kanske de som vill tävla men inte har den ekonomin så de kan klara att gå o köpa en ny skoter o bygga om den för tävlande.

eller är det ingen som är intreserade av Lite äldre skotrar på banorna längre :eek:

Nu börjar med offtopic, starkt ogillat. Jag vet.

Men anledningen till att folk inte kör äldre lär vara att intresset inte finns. Men skulle några eldsjälar (har haft tankar på det själv) skapa något i likhet med bilvärldens folkrace, alltså en fast köpesumma så folk håller tillbaka på trimmandet, så skulle nog intresset även för äldre skotrar få sig en "puff". Visserligen kanske det blir riktigt gamla skotrar istället för halvgamla, men det är (åtminstone teoretiskt) möjligt att reglera det på andra vis.



Så till topic: Håller med 2stroke fullständigt. Om man "plomberar" maskinerna så det är förarens kunskap som sätter gränsen är det helt välkommet i mina ögon, ser ingen orättvisa i den då. Men om det är "fritt" så börjar det lukta PR istället för tävling i min mening och det däremot har jag väldigt svårt för.
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Syftet med Phazer Cup var att finansiera Phazern lite extra. Då blev det på crossbanorna, samtidgt med detta skulle det locka yngre förare att börja köra(och tävla för/med yamaha). Därför var det bara orginal man fick köra, dels för att hålla kostnaderna nere. Men genom att man inte fick bygga om/ändra något på skoter blev tävlingen smått "tråkig" tyvärr, blev ingen fart med 25mm snösil osv.. Samtidigt som detta skulle det locka folk till 4 takt's världen. Nu kör phazern i sport 600 vilket blev helt rätt enligt mitt tycke. Tävlar själv iår 2008/2009 i den klassen med Phazern.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Hej!

Tänkte bara hör vad ni andra "åkare" har för åsikter om Phazer Cup! Hur kan man skapa en tävlingsklass enbart för Yamaha phazer skotrar! Detta är ju ett steg i fel riktning enligt min mening. Det är ju uppenbart att Yamaha har köpt sig in på svenska marknaden..Självklart smart av Yamaha att köpa sig en egen klass för att vinna marknad här i sverige. Bäste reklam de kan få.

Men frågan är: Ska vi starta klasser efter de specefika märkena? Ska vi ha en klass för tex alla Arctic F6, Ski doo 600 osv? Är detta Racing? Gynnar det oss skoter åkare och inte bara "märket"?
Notera att detta fenomen med denna märkes specefika tävlingar återfinns inte i någon annan tävlingsform som har med racing att göra. Hur kan Yamaha skapa en egen klass för deras maskiner helt plötsligt? De säger att detta ger chansen att "de" som vill prova på att tävla ska få chansen, men varför kan de inte för göra detta i en klass som bestär av andra märken. Är de rädda för att de inte ska kunna matcha de andra märkena i en sån duell?

Vill inte vi varje klass ska bestå av de märkena som finns på markanden. Detta göra att märkena har "pressen" på sig att utveckla sina skotrar gentemot de andra för att kunna hänga med..

Vad tycker ni andra om denna Cup? Ska inte varje märke ha sin chans att visa vad de kan och går för i varje klass, detta leder ju till att vi kunder får tillförlitligare och bättre skotrar i framtiden..För det är så att det är racingen där tekniken utvecklas, se bara motorcross, formula 1 osv. Det är där tekniken utvecklas och testas, som också senare återfinns på de maskiner och produkter som vi kunder kan köpa.

Vill höra vad ni andra tycker om detta? Och vill höra seriösa meningar om detta, inte att jag kör Arctic, polaris, ski doo, lynx osv..Tycker Yamaha gör det bra som satsar stenhårt på fyrtakt och vågar satsa på detta. MEN! Det har ju inte gått så bra för granberg och känns som detta är ett dåligt försök att få oss kunder att inse att det är fyrtakt som gäller. Men skapa då en fyrtaktsklass där de andra mäkena får vara med och slåss..Tror inte De andra märkena fick chansen att säga sin mening när denna klass Cup skapades..

David A
vilket gnäll

det är väl bra att de försöker skapa något? Och om de får deltagare, så är det väl lyckat! Får de inte deltagare - så är det väl inte så lyckat! Det är ju bara att vänta och se. Om andra märken känner sig hotade så kan de ju kontra med motsvarande tävlingar...
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
David som skapade tråden för tre (3) år sedan hade ju helt rätt i sina funderingar och farhågor.

Phazer cup blev endast en säsong gammal.

Det var enbart en PR kampanj från Yamaha för att marknadsföra Phazern som en tuff ungdoms skoter.
Tyvärr har väl maskinen inte levt upp till marknadsföringens budskap.
Vissa kunder har fastnat för denna lilla lättkörda maskin. Men den stora kundkretsen uteblev.
Titta på Blocket idag. Värdet på en Phazer är en spegelbild av maskinens popularitet.